ماجرای حذف «برنده باش» از تلویزیون

 بعد از این اتفاق مقام معظم رهبری هم به این ماجرا حساسیت نشان دادند و به حذف چنین شیوه‌هایی برای درآمدزایی تذکر دادند. نتیجه تذکر جدی مقام رهبری، دستور عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا وسیما به اداره کل بازرگانی این سازمان بود. رئیس صدا و سیما در دستور خود نوشته است: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ کار به مناسبت روز کارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع این فضیلت هستند تجدید نظر کنید.

حاشیه‌ها از آغاز

مسابقه «برنده باش» از همان شروع با جنجال‌ها و حاشیه‌ها همراه بود؛ از میزان بالای جایزه گرفته تا نحوه اجرای مجری آن. اما آنچه بیشتر از همه بحث‌برانگیز شد شیوه‌های دریافت امتیاز از طریق خرید سوالات بود. بررسی شرایط رسیدن نفرات نخستین به حضور در برنامه برنده باش، نشان می‌دهد که متقاضی باید بین ۳ تا ۴ میلیون امتیاز بگیرد. امتیازاتی که با دادن جواب درست به سوالات به دست می‌آید. پاسخ درست به سوالات اپلیکیشن این برنامه ۱۰۰ امتیاز دارد که برای رسیدن به رقم ۵/ ۳ میلیون، باید ۳۵ هزار سوال را به درستی پاسخ داد؛ سوال‌هایی که بسته به تعداد خرید، قیمت آن متفاوت و بین ۴۰ تا ۸۰ تومان است. علاوه بر این هزینه نصب اپلیکیشن را نیز باید افزود.البته حساسیت‌ها به این برنامه از تقلب جشنواره جام جم و تقلب در آرای مردمی برای انتخاب بهترین برنامه آغاز شد و در نهایت حذف عادل فردوسی‌پور از شبکه سه با دستور علی فروغی فضای منفی را شکل داد.

فتواها و تاکیدها

بعد از حاشیه‌های شکل گرفته روز گذشته آیت‌الله مکارم‌شیرازی در کلاس خارج فقه خود توضیح بیشتری داد. به گزارش سایت تابناک این مرجع تقلید گفت: این اتفاق شایسته نیست و نباید در کشور اسلامی این‌گونه اتفاق‌ها رخ دهد؛ گفته می‌شود که آن سازمان دچار تنگنای اقتصادی و مالی است و این کارها برای درآمدزایی انجام می‌شود، نباید از راه مال حرام و غیر مشروع دنبال درآمدزایی باشیم. اکنون با پیوند خوردن تاکیدات صریح رهبری، حجت بر همگان تمام شد که این مجموعه مسابقات قمار و بخت‌آزمایی که در تلویزیون رایج شده نه تنها از نظر شرعی حرام است، بلکه با دیدگاه‌های رهبری در تعارض آشکار است.»

رد ابهام شرعی از سوی مدیر شبکه سه

علی فروغی مدیر شبکه سه روز گذشته ضمن ارائه توضیحاتی درباره ابهام شرعی مطرح شده درباره جوایز برنامه «برنده باش» از تغییر اسپانسر این برنامه خبر داد. به گزارش روابط عمومی شبکه‌سه، علی فروغی پیرامون برنامه‌های اسپانسرمحور گفت: با توجه به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن دستور رئیس سازمان صداوسیما در سازماندهی اسپانسرها و تعامل با معاون محترم سیما، تصمیم بر این شد تا سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه «برنده باش» را انجام می‌دهد، اصلاح و ظرفیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه شود.  وی افزود: در همین راستا، با این تغییرات پیش‌برنده از این پس مردم نقش‌آفرینی بیشتری در برنامه «برنده باش» خواهند  داشت. او در پایان در مورد شبهه شرعی مطروحه اضافه کرد: همان‌طور که مرجع بزرگوار در جلسه درس خارج فقه فرمودند اگر محل تامین جوایز مسابقه از محل وجه دریافتی از شرکت‌کنندگان مسابقه تفکیک شده باشد، مشکل شرعی  ندارد. در همین راستا، با توجه به سابقه دیرینه سازمان در این گونه برنامه‌ها و بررسی‌های شرعی لازم، از همان ابتدا پیش‌بینی شده بود که محل تامین جوایز از برآورد مصوب در شبکه باشد و نه وجه احتمالی دریافتی از شرکت‌کنندگان. لذا مفروض استفتا مصداق این برنامه نیست.

شائبه حاشیه‌سازی طرفداران فردوسی پور

در ساعت‌های گذشته برخی اظهارنظر‌ها علنی شدن این جریان را به گردن هواداران برنامه رقیب «برنده باش» یعنی نود انداختند و داستان حذف عادل فردوسی‌پور از شبکه را در این قضیه دخیل دانستند.  در همین رابطه غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صداوسیما در گفت‌وگو با سایت نامه نیوز درباره اینکه گفته می‌شود طرفداران عادل فردوسی‌پور موضوع برنامه «برنده باش» را با استفتا از آیت‌الله مکارم‌شیرازی برجسته کردند، جواب روشنی نداد اما گفت با توجه به تاکیدات علما، تکلیف است برنامه‌هایی که شکل برد و باخت دارند و از مصادیق قمار به حساب می‌آیند، صداوسیما جلوی آنها را بگیرد. وی درباره تاثیر عدم شفافیت در درآمدزایی سامانه‌های «ستاره مربع» بر فراگیر شدن استفاده از این روش‌ها در برنامه‌های تلویزیونی گفت این بحث‌های سلیقه‌ای مدیران است البته عوامل دیگر هم می‌تواند نقش داشته  باشد.

این عضو شورای نظارت بر صداوسیما درباره پشت پرده سامانه‌های «ستاره مربع» گفت: ارزیابی خاصی نداریم اما هر کس اطلاعاتی دارد که می‌تواند به ما در ارزیابی و نظارت کمک کند، برای ما بفرستد. وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از صداوسیما درباره میزان درآمدزایی سامانه‌های «ستاره مربع» اخذ شده است، توضیح داد: «این یک پیشنهاد است که این موضوع بررسی و شفاف‌سازی شود. البته دیوان محاسبات حسابرسی دارد.»