صحبت‌های انتقادی مهران مدیری در قسمت اول از سری جدید برنامه «دورهمی»، واکنش‌هایی از جمله انتقاد وزیر کشور را به همراه داشت که در نهایت محمد احسانی (مدیر شبکه نسیم) ۱۹ فروردین ماه از سوی رئیس صداوسیما توبیخ و این مساله در اتفاقی غیرمعمول رسانه‌ای شد.

صدیقی درباره حواشی پیش آمده پس از پخش اولین قسمت برنامه «دورهمی» به ایسنا می‌گوید: متأسفانه در فضای به شدت سیاسی و سیاست زده هر مطلبی که از رسانه‌های ما تولید و توزیع می‌شود و به تکثر و باز پردازش رویدادها می‌رسد، از منظر سیاست قضاوت می‌شود و مطالبات سیاسی را به دنبال دارد. این اتفاق به ویژه در صداوسیما که رسانه ملی خوانده می‌شود، آشناتر و محسوس‌تر و بازتاب دهنده یک نگرش سیاسی است. همچنین برای مخاطب این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا هر اتفاق، خبر و موضوعی در صداوسیما بلافاصله با سیاست و دیدگاهی که این رسانه به پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وسیاسی دارد، نسبت پیدا می‌کند؟ که البته متأثر از زاویه دید صداوسیما به قوای مختلف در کشور است.

او با اشاره به اینکه رسانه ملی در قبال درخواست‌های مردمی تا چه اندازه خود را مسؤول می‌داند، ادامه داد: باور عمومی در وضعیت فعلی این است که صدا وسیما گارد جدی به کارکرد دولت دارد. البته درست و اشتباه بودن این مساله هم بحث دیگری است. زمانی که این گارد به هر زاویه دیدی غیر از آنچه صداوسیما می‌پسندد، وجود دارد نتیجه این می‌شود که گاهی برخورد حذفی با پدیده‌ها شکل می‌گیرد. برای مثال برنامه «نود» که یک بِرند است و ۲۰ سال برای آن زحمت کشیده شده است از کنداکتور تلویزیون حذف می‌شود. همچنین صداوسیما حاضر می‌شود یک چهره خود ساخته و یکی از سرمایه‌های پایدار و در حال توسعه است را از دست بدهد؛ بنابراین تکلیف مخاطب با صدا و سیما مشخص خواهد شد.

این مدرس ارتباطات بیان کرد: همچنین صداوسیما از برنامه «دورهمی» کارکردی را می‌خواهد که خود می‌پسندد؛ در حالی که «دورهمی» می‌تواند یک برنامه سرگرمی باشد و مردم را بخنداند و حتی کارهای نازلی برای سرگرمی به نمایش بگذارد. در برنامه «دورهمی» به نظر می‌آید مجری که برنامه به اسم او تمام می‌شود هرچه دلش می‌خواهد را می‌گوید اما ممکن است حرف‌های مدیری در برنامه دیدگاه خودش نباشد بلکه نظر نویسنده باشد کته از دیدگاه صداوسیما نشأت گرفته است.

صدیقی با بیان اینکه دیدگاه به دولت باید در برنامه «دورهمی» بیان شود، اضافه کرد: اگر این اتفاق نیفتد این برنامه موضوعیت ندارد. کارکرد سرگرمی از نظر صداوسیما زمانی جذاب است که حرف‌های دیگری هم زده شود. بنابراین طبیعی است که نقش رسانه به یک وسیله نازل و حداقلی تبدیل شود؛ این در حالی است که رسانه وظیفه دارد مطالبات مردم را از مسؤولان در هر جایگاهی مطرح کند.

او ادامه داد: صداوسیما این وظیفه را که بیانگر آرا و عقاید عمومی صرف نظر از درستی یا نادرستی باشد، انجام نمی‌دهد. وگرنه چرا برنامه «نود» که در آرای عمومی جایگاه اول را دارد و حتی برند بین المللی است و اگر اجازه می‌دادند می‌توانست به دلیل محبوبیت از کشورهای همجوار آگهی بگیرد و کاربر برون مرزی داشته باشد، باید حذف شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موضوع مردم نیستند. حتی یک سریال تا وقتی در صداوسیما مقبولیت دارد که نگاه سیاسی صداوسیما در آن حاکم باشد و اگر نباشد حذف خواهد شد، همانگونه که سریال «پایتخت» شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.