سکوت ابدی نویسنده لبخندساز

نویسنده سریال‌های محبوب

خشایار الوند هنگام مرگ ۵۱ سال داشت. او کار در سینما را از سال ۱۳۶۳ با مشاغلی مانند دستیار و برنامه‌ریز شروع کرد. اما تقریبا زیاد طول کشید تا او به‌دنبال نگارش فیلمنامه برود. فیلمنامه‌های مزاحم و برگ برنده را در سال‌های ۸۰ و ۸۱ نوشت. یعنی نزدیک به ۲۰ سال بعد از ورودش به سینما. در همان زمان البته مدیوم اصلی‌اش را پیدا کرد و سریال نقطه‌چین را با همراهی تیمی از نویسندگان همچون محراب و پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت، محسن چگینی، امیرمهدی ژوله، شقایق دهقان و... نوشت. مزه تلویزیون به مذاق الوند خوش آمد و به زودی مجموعه‌های دیگری را هم در کنار همان اعضای تیم نویسندگی کار کرد. کمربندها را ببندیم، شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ، در حاشیه،‌ پایتخت، ویلای من، شوخی کردم و... بیشترین کارهای موفق او به همراهی جمعی از نویسندگان و در کنار کارگردانانی همچون مهران مدیری و سیروس مقدم بوده است. البته همکاری او با مدیری پس از اکران فیلم «ساعت ۵ عصر» دچار مشکلاتی شد.

خشایار که سال‌ها در گروه مهران مدیری حضور داشت مدتی کوتاه پیش از اکران «ساعت ۵عصر» نخستین تجربه سینمایی مدیری به گلایه از حذف نامش از اقلام تبلیغاتی فیلم پرداخته و گفته بود «من مسیر خودم را خواهم رفت. از این رو خیلى بعید است که دیگر با مدیرى همکارى کنم. » پیمان قاسم‌خانی درباره او گفته: «خشایار بسیار با استعدادتر از چیزی بود که دیده شد. آنچه از توانایی و موفقیت آقای الوند تا به حال دیده شده تمام قابلیت و توانایی او در این عرصه نبوده است.» امیر مهدی ژوله هم درباره شیوه کار او نوشت: «او به‌خاطر حضور مداوم سینما در خانواده و تجربیات فراوانش در این عرصه فیلمنامه‌نویس قابلی بود و ساختار و اسکلت اصول فیلمنامه را خیلی بهتر از سایرین می‌شناخت و کارش تنوع فراوان داشت. او نویسنده‌ای حرفه‌ای بود که برای طیفی گسترده از سیروس مقدم و سامان مقدم تا مهران مدیری و مهدی مظلومی نوشت و قادر بود با انواع و اقسام لحن‌ها خودش را تطبیق بدهد.»

الوند هر اندازه که در تلویزیون موفق بود، در سینما فیلمنامه موفق چندانی نداشت. با این حال او به نویسندگی بسنده نکرد. الوند در سینما و تلویزیون به‌عنوان طراح ایده و طرح، سرپرست نویسندگان، بازیگر و طراح نیز فعالیت داشته است. سیروس الوند کارگردان و نویسنده مطرح سینمای ایران برادر خشایار است و دو فیلمنامه نخست خشایار را در سال‌های ۸۰ و ۸۱ کارگردانی کرده بود.

خبر تلخ

صبح روز پنج‌شنبه گذشته، الهام غفوری، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی پایتخت خبر داد که خشایار الوند درگذشته است. در همان زمان انتشار خبر درگذشت او، خبرهایی درباره سکته قلبی او منتشر شد. مرگ خشایار بر اثر سکته قلبی یادآور مرگ عارف لرستانی،‌ کمدین محبوب تلویزیون بود که فروردین سال ۹۶ در سن ۴۵ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. جالب است که خشایار در همان زمان و در سوگ عارف، متنی به خط خودش نوشته بود که تصویر آن در دو روز گذشته بارها بازنشر شد.

او نوشته بود: «در آخرین تصاویر به‌جا مانده از عارف در برنامه دورهمی، مهران ازش پرسید به چی فکر می‌کنی؟ چه دغدغه‌ای داری این روزها؟ و عارف جواب داد که به مرگ فکر می‌کند و خیلی دوست دارد بفهمد آن طرف چه خبر است،‌اصلا خبری هست یا نه؟» خشایار در ادامه نوشته است: «دلم می‌خواهد یک شب به خوابم بیاید، با همان نگاه مغرور و لبخند گوشه لبش. می‌خواهم ازش بپرسم چه خبر اون طرفا؟ جواب سوالتو پیدا کردی رفیق؟ حتما او هم اخم‌هایش را درهم می‌کند و می‌گوید: سوال می‌کنی از ما؟ ما را زیر سوال می‌بری پدرسوخته؟ به همین راحتی می‌خواهی جواب بزرگ‌ترین سوال بشریت را بگذاریم کف دستت؟ خودت بمیر و بیا ببین چه خبر است. پدر سوخته پدرسوخته... پدر پدر... پدرسوخته!» نویسنده سریال‌های محبوب تلویزیون در سال‌های اخیر ساعت ۱۰ صبح امروز از مقابل ساختمان شماره ۲خانه سینما در خیابان وصال، تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا خاکسپاری می‌شود. پس فردا، دوشنبه ۱۳ اسفند هم از ساعت پنج عصر تا شش و نیم در مسجد جامع شهرک غرب، مراسم ترحیم این نویسنده محبوب برپاست.

سوگواری

بسیاری از هنرمندان و همکاران خشایار به درگذشت ناگهانی او واکنش نشان دادند. هرکسی، هرجایی که دستش می‌رسیده پستی برای او نوشته یا تصویرش را به اشتراک گذاشته است. امیر مهدی ژوله همکار خشایار که او را در بسیاری از آثارش همراهی کرده بود، برایش نوشته: «-امروز- خاک می‌ریزند رویش.روی صورتش که همیشه می‌خندید. روی همه شور و هیجانش وقتی یکی از سکانس‌هایش را برای جمع تعریف می‌کرد. روی همه آرزوهایی که داشت. این شادروان را نچسبانید بیخ اسمش. بگذارید هنوز ناباور باشیم به مرگش. بگذارید شوک باشیم هنوز. بگذارید منتظر باشیم این شوخی بی مزه تمام شود و خشایار برگردد سر جدول‌های نیمه تمامش. باید آرام شویم. باید اشک‌ها را پاک کنیم. باید بنشینیم دورهم، عقل‌ها را روی هم بگذاریم ببینیم چطور باید برای دردانه شش ساله‌اش نبودن را معنا کنیم.» احسان علیخانی، مجری برنامه‌های ماه عسل و عصر جدید هم در متنی که در سوگ الوند منتشر کرده به پیامکی از سوی این نویسنده اشاره دارد که در آن خشایار الوند از علیخانی خواسته تا درآمد حاصل از کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی‌اش را به برنامه ماه عسل ببخشد تا در راه خیر مصرف شود. علیخانی نوشته: «خشایار الوند رفت، باورم نمیشه، خشایار به همین سادگی رفت، چه دنیای مسخره و خنده‌داری داریم، خشایار، چقدر حرص بد قولی آدم‌ها رو خوردی، دلش بزرگ بود و با معرفت، راحت بخواب رفیق، دلم گرفت داشتم پیامکامونُ می‌دیدم، به این رسیدم، مُردم برات...»