غافلگیری بزرگ اسکار 2019 فیلم کتاب سبز

 به هر حال امسال در اسکار ۲۰۱۹، کوارون مکزیکی سه جایزه مهم بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرد تا برای نخستین بار در تاریخ سینما، یک نفر این سه جایزه را با هم دریافت کرده باشد. همچنان که گفته شد، تقریبا همه کارشناسان سینما و اسکار، در رشته بهترین فیلم هم شانس اصلی را برای او و فیلم «رُما» قائل بودند اما در نهایت این «رما» نبود که به‌عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۹ معرفی شد. در این دوره از جوایز سینمایی اسکار، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند از ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی شد اما شانسی برای حضور در جمع نامزدهای فهرست کوتاه بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان پیدا نکرد. سال گذشته هم فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار نماینده ایران بود که این فیلم هم از راهیابی به نامزدهای نهایی اسکار بازمانده بود.

آنچه در سالن تئاتر دالبی گذشت

بامداد دیروز ششم اسفند به وقت ایران زمان برگزاری نود و یکمین دوره مراسم سینمایی اسکار در سالن تئاتر دالبی لس‌آنجلس بود. مراسم با اجرای آهنگی از گروه «کوئین» توسط آدام لمبرت و برایان می ‌آغاز شد. اگرچه در آغاز کوین هارت به‌عنوان مجری اسکار انتخاب شده بود که گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسید اما این گزینه خیلی زود به دلیل چند توییت قدیمی علیه همجنس‌گراها مجبور به استعفا شد تا نود و یکمین دوره اسکار بدون مجری برگزار شود. با این حال حاشیه‌ها و طعنه‌های سیاسی در این مراسم به روال هر سال کم نبود.

حاشیه‌های سیاسی اسکار

در آغاز مراسم سه بازیگر زن سرشناس برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند و نخستین اشاره سیاسی مراسم توسط یکی از آنها یعنی مایا رودولف صورت گرفت. او مراسم را با این جملات آغاز کرد: «یک یادآوری سریع برای آنها که سردرگم شده‌اند،‌ لازم است بدانید امشب خبری از مجری مراسم نیست. قرار نیست جایزه اسکار بهترین فیلم عامه‌پسند اهدا شود و البته مکزیک هنوز پول ساخت دیوار را پرداخت نکرده است.» اشاره او به ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک بود که دونالد ترامپ با هدف ممانعت از ورود مهاجران به آمریکا می‌خواهد آن را بسازد.

گویا برای ساخت این دیوار دست‌کم پنج میلیارد دلار پول لازم است که تامین این مقدار بودجه با مخالفت رهبران دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان روبه رو شد. جالب این بود که در این شب آمریکایی، یک فیلمساز مکزیکی ابرستاره اسکار شد. همچنین در بخش دیگری از مراسم،‌ اسپایک لی برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، وقتی روی صحنه رفت تا تندیس طلایی‌اش را بگیرد، پس از دریافت جایزه پشت میکروفن رفت و تلاش کرد تا مردم را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ تشویق کند. او با کنایه به ترامپ و دولت کنونی آمریکا گفت: «میان عشق و نفرت دست به انتخابی اخلاقی بزنید. بیایید کار درست را انجام دهیم.» اخیرا برنی سندرز نامزد دموکرات آمریکایی که اندیشه‌های سوسیالیستی دارد، برای حضور در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ اعلام آمادگی کرده بود. او در دوره گذشته، به نفع هیلاری کلینتون از رقابت کنار کشید تا رقابت اصلی میان او و ترامپ شکل بگیرد.

تاریخ‌سازی کوارون

آلفونسو کوارون مکزیکی جایزه بهترین فیلمبرداری را برای فیلم «رُما» از آن خود کرد تا تبدیل به نخستین سینماگری شود که در تاریخ سینما برای فیلمبرداری اثری به کارگردانی خودش اسکار می‌گیرد. دومین جایزه آلفونسو کوارون در اسکار نودویکم تبدیل به نخستین اسکار تاریخ سینمای مکزیک شد. این فیلم که به زبان اسپانیایی ساخته شده است نماینده مکزیک در اسکار بود. تا پیش از این سینمای مکزیک به‌رغم پرورش دادن کارگردانان مشهوری چون ایناریتو، دل‌تورو و البته کوارون هیچ‌گاه اسکار بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان را به دست نیاورده بود. کوارون اما یک جایزه مهم دیگر را در اسکار امسال گرفت و آن جایزه بهترین کارگردانی بود.

سه اصل زرتشت در اسکار

یکی از نکات جالب اسکار امسال، این بود که جان آتمن تدوینگر فیلم «راپسودی بوهمی» و برنده اسکار تدوین هنگام دریافت جایزه‌اش یکی از آموزه‌های مشهور زرتشتی «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» را از قول پدر فردی مرکوری تکرار کرد. فردی مرکوری با نام فرخ بلسارا در خانواده‌ای از پارسیان هندوستان در زنگبار به دنیا آمده بود.

«سوگلی» بازنده بزرگ

در حالی که فیلم «سوگلی» در کنار «رُما» با ۱۰ مورد نامزد شدن برای جایزه اسکار از بخت‌های اصلی بود در پایان مراسم به یک جایزه بهترین بازیگر زن بسنده کرد و به این ترتیب بازنده بزرگ اسکار لقب گرفت.

بهترین‌ سلبریتی‌ها

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد لیدی گاگا برای ترانه «کم عمق» در فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» برنده اسکار بهترین ترانه شد. لیدی گاگا برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن هم نامزد دریافت جایزه بود. در رشته بهترین بازیگر مرد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رامی مالک برای ایفای نقش فردی مرکوری در «راپسودی بوهمی» برنده جایزه شد. او هنگام دریافت جایزه به مهاجر بودن خانواده‌اش اشاره  کرد.  در بخش بهترین بازیگر زن اما برخلاف پیش‌بینی‌ها که گلن کلوز را شانس اصلی دریافت اسکار می‌دانستند، جایزه برای بازی در فیلم «سوگلی» به اولیویا کلمن اهدا شد.

32 (2)