براساس نتایج اولیه از انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک، کاندیدای چپ‌گرای این کشور با فاصله زیادی از رقبای خود پیروز شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی بعد از رای‌گیری که از سوی موسسه «پارامتریا» صورت گرفت نیز مشخص کرد که «آندرس مانوئل لوپز ابرادور»، کاندیدای چپگرای مکزیک که پیش از این شهردار مکزیکوسیتی بوده موفق شده ۵۳درصد آرا را به‌دست بیاورد. به نوشته «جیمز گریفیث»، یکی از چند نویسنده گزارش سی‌ان‌ان، این رقم حدود دو برابر میزان آرایی است که نزدیک‌ترین رقیب او به‌دست آورده است؛ این چیزی است که کمیسیون انتخاباتی این کشور اعلام کرده است. در این نظرسنجی پس از انتخابات روز یکشنبه (دیروز)، همچنین مشخص شد که «ریکاردو آنایا»، رهبری «ائتلاف مخالف» در مقام دوم قرار گرفته و ۲۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. همچنین «خوزه آنتونیو مید»، کاندیدای حزب حاکم «سازمان انقلابی» با کسب ۱۶درصد آرا در مقام سوم قرار گرفت. آنایا و مید دو رقیب اصلی ابرادور با اذعان به شکست خود در این انتخابات به او تبریک گفته‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتر خود به اوبرادور تبریک گفت و برای همکاری با او اعلام آمادگی کرد. ترامپ توییت کرد: «کارهای زیادی هست که باید برای منافع آمریکا و مکزیک با هم انجام دهیم.» رابطه ترامپ با انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری فعلی مکزیک بر سر طرح ترامپ برای دیوار کشیدن بین دو کشور چندان خوب نبود. دیوار حائل بین مکزیک و آمریکا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود که می‌گفت هزینه ساخت آن را هم باید مکزیک بدهد. پنیا نیه‌تو در تماسی با رئیس‌جمهوری منتخب به او تبریک گفت و اعلام آمادگی کرد که به او در پیمودن مسیر گذار یاری خواهد کرد.

ابرادور که ۶۴ سال دارد، این دو حزب را بخشی از ساختار «مافیای قدرت» در مکزیک می‌داند و با وعده مبارزه با فساد و انجام تغییرات گسترده در انتخابات شرکت کرد. رقبای ابرادور نیز او را به عوام‌گرایی متهم می‌کردند. انتخابات یکشنبه در مکزیک که علاوه بر ریاست‌جمهوری، شامل انتخابات دو مجلس قانون‌گذاری هم می‌شد، یکی از خشونت‌آمیزترین انتخابات در این کشور در دهه‌های اخیر نام گرفته است. دست‌کم ۱۳۰نامزد انتخابات و فعال سیاسی در دوره مبارزات انتخاباتی امسال جانشان را از دست داده‌اند. ۸۸ میلیون شهروند مکزیک واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند. سی‌ان‌ان نوشت که «ابرادور با پیروزی در این انتخابات توانست پس از نزدیک به یک قرن، دو حزب حاکم بر مکزیک را از قدرت برکنار کند.»

بسیاری از شهروندان مکزیک، این انتخابات را فرصتی برای تغییر دولت این کشور می‌دانند که مکزیک را به شرایط فعلی رسانده است. میلیون‌ها مکزیکی به دلیل فساد گسترده، آمار بالای جرم و جنایت و اقتصاد راکد از انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری فعلی مکزیک ناراضی هستند. مکزیک دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین و صادرکننده بزرگ نفت به‌شمار می‌رود. گرچه با کاهش قیمت نفت، نرخ پِسو (واحد پول مکزیک) در برابر دلار آمریکا به شدت سقوط کرده است. بیش از ۴۰ درصد جمعیت مکزیک در فقر زندگی می‌کنند. میزان بالای فساد و جرم و جنایت در این کشور، باعث شده بسیاری از شرکت‌های تجاری از مناطق آسیب‌دیده خارج شوند. گزارشگران سی‌ان‌ان نوشتند که او قرار است اول دسامبر (۱۰ آذرماه) قدرت را در دست بگیرد. رئیس‌جمهور چپ‌گرا در سخنرانی خود گفت: روابط جدیدی را با آمریکا شکل خواهد داد که «ریشه در احترام متقابل و دفاع از هموطنان مهاجرمان خواهد داشت که کار و زندگی شرافتمندانه در آن کشور دارند.»

گزارشگران سی‌ان‌ان با اشاره به بحران‌های اقتصادی و امنیتی و فراوانی جرم در این کشور نوشتند ابرادور وعده داده که مساله مهاجرت را حل خواهد کرد و «وعده تقویت بازار داخل را داده تا... مکزیکی‌ها بتوانند در کشورشان کار کنند و به زندگی در این کشور ببالند.» رئیس‌جمهور چپگرا وعده نابودی فساد را داده؛ فسادی که به گفته او «نتیجه فرسایش سیاسی رژیم» است. ابرادور گفته طرح صلحی را با نمایندگان سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشر و دینی دنبال خواهد کرد تا نرخ قتل را کاهش دهد. الجزیره نیز در گزارش خود نوشت ابرادور پیش از این دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی شرکت کرده اما شکست خورده بود. دو بار هم در کسب فرمانداری شکست خورد و آخرین بار هم در سال ۲۰۱۳ دچار حمله قلبی شده بود.