پیام رئیس‌جمهور به اهالی سینما

صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهم‌تنیدگی‌ با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، می‌تواند در پیچیده‌ترین لایه‌های روح انسان‌ها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمی‌آید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیت‌های فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی‌ها و دانایی‌هایی است که می‌تواند جامعه‌ها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشن‌تر، رهنمون کند. بهره‌‌وری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهان‌شمول است که به‌ویژه امروز، از پیچیده‌ترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود. تلاش‌های مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است.» 

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزش‌ها، فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، زمان‌نشناسی، انفعال در برابر سختی‌ها و اختلال در تشخیص ضرورت‌ها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین‌ به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد.»

همچنین روز گذشته فیلم‌های محبوب جشنواره معرفی شدند و فیلم «قسم» تازه‌ترین ساخته محسن تنابنده بازیگر و کارگردان سینمای ایران از لیست محبوب‌ها حذف شد. با اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان به این فیلم روی خوش نشان دادند. در همین رابطه فیلم‌های محبوب تماشاگران تا امروز «جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، ۲۳ نفر ساخته مهدی جعفری،«تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی هستند. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت.