بلاتکلیفی «هفت» در تلویزیون

اما...

هر ایده موفقی دشمنان بزرگی هم دارد. منتقدان دو آتشه برنامه هفت در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ سرانجام توانستند، میز و صندلی فریدون جیرانی را از او بگیرند. جانشین جیرانی، محمود گبرلو بود که بیش از هر چیز سابقه روزنامه‌نگاری داشت. او سه سال دوام آورد و سرانجام بعد از این مدت، عطای هفت را به لقایش بخشید تا بهروز افخمی فرمان هفت را در دست بگیرد. افخمی هر طور که می‌خواست و به هر کسی که می‌شد، تاخت. او دوباره فراستی را پای ثابت نقدها کرد. این تیم دو‌نفره‌ کمتر کسی را از زبان گزنده و طعنه و نیش‌هایشان در امان گذاشت. محصول دست‌فرمان افخمی، یک سال تعطیلی هفت بود. پس از حدود یک سال،‌هفت به بهانه جشنواره فیلم فجر در سال ۹۶ برگشت. این بار قرعه به نام رضا رشیدپور افتاد تا هفت را بچرخاند. حاشیه‌های برنامه هفت در همان ۱۰ روزی هم که به بهانه جشنواره فجر، روی آنتن رفت، کم نبود، ‌زیاد بود، خیلی هم زیاد! حالا حدود یک سال از پخش کوتاه‌مدت هفت می‌گذرد. اگر آن برنامه ۱۰ روزه و محدود را هم نادیده بگیریم، در واقع لوگوی برنامه هفت، دو سال است که دارد خاک می‌خورد و هنوز کسی پرچمش را علم نکرده است.

حاشیه‌های مداوم

ششم آبان ماه علی فروغی مدیر شبکه سه سیما روی آنتن زنده «حالا خورشید» از چند برنامه جدید در این شبکه خبر داد که یکی از آنها برنامه سینمایی «هفت» بود. البته پیش از آن هم گمانه‌زنی‌ها برای شروع «هفت جدید» و مجری دیگری غیر از رشیدپور شکل گرفته بود؛ گمانه‌زنی‌هایی که هر بار تولید و پخش «هفت» را به زمانی چون پس از نوروز ۹۷، پیش از ماه رمضان، پس از ماه رمضان و... موکول کرد. بالاخره با اعلام خبر فروغی در تلویزیون، اعلام شد که این برنامه به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر می‌رسد و دوباره بهروز افخمی آن را اجرا می‌کند. در حالی از بهروز افخمی به‌عنوان مجری برنامه «هفت» نام برده شد که نام او در همان روزها برای همکاری با یک برنامه سینمایی دیگر در شبکه پنج سیما نیز مطرح شده بود.

این خبر بیش از یک ماه تعلیق داشت. یعنی معلوم نبود که افخمی قرار است در هفت مجری‌گری کند یا در یک برنامه‌ سینمایی دیگر در شبکه پنج و البته یا در هردو این برنامه‌ها. تا اینکه دیروز خبر رسید بهروز افخمی هم حاضر نیست دوباره به هفت برگردد. او ترجیح داد برنامه‌اش در شبکه پنج را داشته باشد. افخمی در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت سیما در این زمینه گفته است: «پس از دریافت دو پیشنهاد از شبکه‌های سه و پنج در نهایت به‌دلیل علاقه خودم به برنامه شبکه پنج ترجیح دادم اجرای برنامه «هفت» را کنار بگذارم.» او ادامه داد: «برنامه شبکه پنج برنامه‌ای سینمایی با فضایی کاملا متفاوت درخصوص سینمای بین‌الملل و هنر و فرهنگ است و به‌زودی وارد فاز تولید خواهد شد.» طبق اعلام شبکه پنج اجرا و کارگردانی این برنامه سینمایی با بهروز افخمی است و انتخاب تهیه‌کننده برنامه نیز در روزهای آتی در گروه اجتماعی شبکه نهایی خواهد شد. مخاطب این برنامه عموم و به‌خصوص نوجوانان و جوانان خواهند بود و «استعدادیابی» نیز یکی از اهداف آن است.

روز از نو...

پس از انصراف افخمی،‌ قضیه، همان آش و همان کاسه قبلی شد. موتورهای جست‌وجوی سازمان دوباره فعال شد تا برای برنامه هفت که به قول مدیر شبکه سه، باید به جشنواره فجر برسد، ‌مجری پیدا کند. این وضع، بسیاری از مدیران و کارشناسان سینمایی را به اظهار نظر و انتقاد واداشت. محمود گبرلو که شاید بدش نمی‌آمد دوباره به برنامه هفت برگردد، در انتقاد از شیوه مدیریت برنامه‌های سینمایی در تلویزیون گفته: «از ما که گذشته و دوستان ما در تلویزیون هم از ما گذشتند. واقعیت این است که برخورد با اهالی سینما و نگاه به سینما خیلی مهم است. که شما سینما را بعد از انقلاب چطور و از چه زاویه‌ای می‌بینید؟» او ادامه داده است: من فکر می‌کنم امروز برنامه‌های متعدد سینمایی تهیه می‌شود، چون استراتژی درستی در روند تولید آنها وجود ندارد. این پراکندگی موجب شده تا مخاطب پراکنده ببیند و برداشت کند. از طرفی خیلی بی‌اعتنا از کنار برنامه‌های سینمایی که در تلویزیون تهیه‌ می‌شوند، می‌گذرد. اما دست‌اندرکاران ما در تلویزیون بدانند، سینما قدرت برتر است و در آن شکی نیست، به همین‌خاطر یک برنامه سینمایی در تلویزیون با یک طراحی استراتژی و نوع برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند حرف اول را بزند.

مسعود مهرابی، روزنامه‌نگار و مدیر و صاحب امتیاز ماهنامه سینمایی «فیلم» هم درباره اینکه چرا تلویزیون در این سال‌ها نتوانسته است یک متخصص سینمایی برای اجرا تربیت کند و در ساخت برنامه‌ سینمایی استاندارد همواره دچار فراز و نشیب بوده است، گفته: متاسفانه مشکل اینجاست که تلویزیون می‌خواهد سیاست‌های خودش را اعمال کند و بنابراین مجری و عواملی را انتخاب می‌کند که سیاست‌ها و دیدگاه‌های خود را ترویج کند. به همین دلیل می‌بینیم مجریانی که می‌آیند شاید در ابتدا خوب باشند، اما بعد از مدتی با دعوت از یک سینماگر یا موضع مثبت به فلان فیلم روی پرده، بعد از مدتی تغییر می‌کنند. مهرابی با بیان اینکه دعوای بین سینما و تلویزیون به دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر سینما و تلویزیون باید در خدمت یکدیگر باشند ولی خب متاسفانه سیاست‌گذاران تلویزیونی ما ـ البته نه همه آنها ـ نگاه یکسویه دارند.

زمان احتمالی پخش

بهروز افخمی پیش‌تر گفته بود که برنامه هفت از حدود نیمه دی ماه یعنی ۱۵ دی روی آنتن می‌رود. حالا باید دید که با توجه به انصراف او از اجرای برنامه و قول مدیر شبکه سه برای رساندن برنامه به جشنواره فجر، چه کسی سکان‌دار و میراث‌دار برنامه هفت خواهد شد و چه زمانی این برنامه که روزگاری محبوب بود، دوباره از آنتن شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.