آغاز طرح پاییزه کتاب در تهران

تا پایان روز نخست از این طرح، استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس؛ رده‌های اول تا سوم استان‌های پرفروش بر مبنای تعداد کتاب‌های فروخته شده و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان، رده‌های اول تا سوم استان‌های پرفروش بر مبنای مبلغ کتاب‌های فروخته شده را به خود اختصاص داده‌اند. با این مقدمه می‌توان امیدوار بود که شروع خوب طرح پاییزه در پنج‌شنبه بارانی کشور نویدبخش رکوردزنی دوباره است. سال ۹۵ فروش طرح پاییزه به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید تا این طرح رکوردهای فروش طرح‌های فصلی را برای نخستین بار دو رقمی کند. بر اساس طرح پاییزه کتاب هر فردی می‌تواند صرفا با ارایه کارت ملی به کتاب‌فروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب به میزان یک میلیون ریال کتاب خریداری کند. همچنین به منظور حمایت از نویسندگان نیز تخفیف کتاب‌های تالیفی ۲۵ و کتاب‌های ترجمه ۱۵ درصد خواهد بود. در طرح پاییزه کتاب در سراسری کشور ۵۶۹ کتاب‌فروشی حضور دارند. این طرح تا چهارم آذر ادامه خواهد داشت. طرح‌های فصلی فروش کتاب برای نخستین‌بار با طرحی به نام «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» در پاییز سال ۹۴ آغاز شد. در این طرح تنها حدود ۱۰۰ کتاب‌فروشی عضو شدند. برهمین اساس با آغاز طرح پاییزه کتاب امسال، عمر این طرح‌ها به سه سال رسیده است.

آغاز طرح پاییزه در تهران

از صبح امروز کتاب‌فروشی‌های متقاضی در تهران با درج یک تراکت بر روی شیشه ویترین خود، به طرح پاییزه می‌پیوندند. در تهران ۱۳۲ کتاب‌فروشی که عمدتا در مرکز این شهر دایر هستند، کتاب‌های خود را با تخفیف‌های درنظر گرفته شده به خریداران ارائه می‌کنند. تهران طبق روال معمول هم در مشارکت کتاب‌فروشی‌ها، هم در تعداد کتاب‌های فروخته شده و هم در رقم فروش، در رتبه نخست کشوری بوده است. اختلاف پایتخت در این زمینه مبتنی بر گستردگی کتاب‌فروشی‌ها در تهران، جمعیت، میانگین بالاتر درآمدی و همچنین حضور تعداد بالایی از دانشجویان است که همواره از مشتریان همیشگی طرح‌های فصلی به شمار می‌آیند. این در حالی است که در طرح‌های تابستانی و عیدانه کتاب، ‌رتبه تهران در مقایسه با طرح‌های پاییزه چندان بالا نیست. طرح پاییزه کتاب در مقایسه با دو طرح عیدانه و تابستانه، دانشجویی‌تر و جوانانه‌تر است. شاید به همین علت هم باشد که رکورد فروش این طرح‌ها نیز در دست این فصل است.

طرح‌های امسال

عیدانه: طرح عیدانه امسال که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا ۱۲ فروردین امسال ادامه پیدا کرد، فروش خوبی داشت. در این طرح ۷۹۳ کتاب‌فروشی عضو بودند و تعداد ۵۳۰ هزار کتاب فروش رفت. رقم فروش این طرح ۱۲ میلیارد تومان گزارش شده است.

تابستانه: در طرح تابستانه فروش کتاب که دو، سه‌ ماه پیش برگزار شد ۸۱۳ کتاب‌فروشی از سراسر کشور عضو این طرح شدند و در مجموع ۴۹۸ هزار و ۷۴۹ نسخه کتاب فروش رفت. رقم نهایی فروش در ‌این طرح هم ۱۰ میلیارد تومان عنوان شد.

پاییزه‌های گذشته

پاییز ۹۴: این طرح با نام «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» حدود دو هفته به طول انجامید و در فاز اول آن ۲۱۵ کتاب‌فروشی ثبت‌نام کردند که البته در نهایت حدود ۱۰۵ کتاب‌فروشی با دریافت یارانه حمایتی وارد طرح شدند. در این طرح ۱۴ هزار و ۴۳۵ نفر توانستند با استفاده از مزیت موجود در این طرح، کتاب‌های خودشان را از کتاب‌فروشی‌های یاد شده خریداری کنند. رقم نهایی فروش در این طرح حدود دو میلیارد تومان عنوان شد. پاییز ۹۵: این طرح در بازه زمانی ۲۴ آبان تا ۲۴ آذر در ۶۲۴ کتاب‌فروشی سراسر کشور اجرا شد و در این مدت ۶۵۹ هزار و ۱۹ نسخه کتاب از سوی بیش از ۲۰۹ هزار نفر خریداری شد. رقم نهایی فروش در این طرح بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعلام شد.

پاییز ۹۶: از بین ۸۱۳ کتاب‌فروشی فعال در طرح پاییزه کتاب، ۶۱۸ کتاب‌فروشی در مراکز استان و ۱۹۵ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها کتاب‌های بخش کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف و کتاب‌های بخش عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کردند. طرح پاییزه کتاب در مراکز ۲۰ استان تا ۲۲ آذر و در شهرستان‌ها و مراکز ۱۱ استان تا ۲ دی انجام و در این مدت ۵۵۸ هزار و ۲۲۹ نسخه کتاب به ۲۳۵ هزار و ۶۳۹ نفر فروخته شد.