پایان پرحاشیه!

داستان تولید این سریال به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی ایرج محمدی از اوایل سال ۹۶ شنیده شد. سریالی که در شروع به‌عنوان سریالی پربازیگر، برجسته شد و خبر از حضور سلبریتی‌های سینما در آن می‌داد. پروسه نزدیک به یک سال به طول انجامید و در این مدت مشکلات بسیاری گریبان این سریال را گرفت که مهم ترین آن مشکلات مالی بود که اغلب سریال‌های سیما این روزها با آن مواجهند. ایرج محمدی تهیه‌کننده این سریال در همان ابتدا اشاره کرده بود که متن این سریال دو سال در دست نگارش بوده و به دلیل برهه زمانی طولانی که سریال به تصویر می‌کشید، بنابر این شد تا دو نویسنده به‌طور همزمان این سریال را به نگارش دربیاورند. بابک کایدان زمان گذشته و مهدی محمدنژادیان زمان حال این سریال را نوشت.

داستان یک اعتراض

با وجود اینکه مخاطب، انتظار تماشای سریالی پر از سکانس‌های فوق‌العاده و جذاب را داشت، پخش این سریال آغاز شد و هنوز ۱۰ قسمت از سریال روی آنتن نرفته بود که منوچهر هادی در صفحه شخصی اش اعلام کرد دلدادگان سریال من نیست و سریال مدیران تلویزیون است! او که از نحوه پخش این سریال و تداخل زمانی با مسابقه‌های فوتبال گله‌مند بود، اعتراض خود را این‌گونه بیان کرد. با این حال تا پایان فصل دوم همواره انتقادهایی درباره ضعف‌های این سریال وجود داشت و نویسنده و تهیه‌کننده عموما مسائل مالی را موثر دانستند ومی گفتند ما قصد داشتیم که برهه زمانی انقلاب را هم نشان دهیم؛ اما پروداکشن وسیعی که برهه انقلاب نیاز داشت در اختیارمان نبود و برای مهیا شدن آن احتیاج به هزینه‌های مازاد بود که سازمان صداوسیما در اختیارمان نگذاشت.

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است فصل دوم که قرار بود گره‌های زیادی را برای مخاطب باز کند، اتفاقا چند گره را بسته گذاشت. یکی از آنها گاف‌‌هایی بود که در زمان گذشته توسط برخی از شخصیت‌های اصلی سریال صورت گرفت. اشاره به سکانس دستگیری نادر توسط مالک و دوستانش که تمام خانه آتش گرفت و بشکه بنزین کنار نادر بود؛ اما او و فرزانه همسرش با صحت کامل و کمی سوختگی از آتش بیرون آمدند! وقتی قصه به فصل سوم رسید باز هم مخاطب منتظر دیدن یک اتفاق جذاب بود. البته که این اتفاق دیده شد اما مهندسی‌ای که در به تصویر کشیدن آن به کار گرفته شده بود، چندان دلچسب نبود و نتوانست مخاطب را اقناع کند.

اعتراض گسترده مردم در شبکه‌های مجازی

پایان این سریال طولانی اما وضعیت متفاوتی را به وجود آورد.البته پیش‌ترها عنوان شده بود که پانته آ بهرام به‌دلیل عدم پرداخت‌های مالی این سریال در سکانس پایانی حاضر نشده است! بعد از پخش قسمت پایانی این سریال هم این بازیگر جزو نخستین کسانی بود که به ضعف پایان‌بندی این سریال واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت پایان افسانه این نبود، اگر بدقولی صداو سیما نبود!! افسانه برای نجات پسرش، توسط هاتف کشته می‌شد و...

این اظهار نظر حرف و حدیث‌هایی را درباره دخالت صدا و سیما در پایان بندی این سریال مطرح کرد. اتفاقی که هیچ کدام از عوامل تولید این اثر آن را تایید نکردند و منوچهر هادی کارگردان هم اعلام کرد صداوسیما هیچ دخالت و سانسوری حتی در حد یک فریم در قسمت‌های پایانی نداشته است.

انگشت اتهام به سوی پانته‌آ بهرام

حاشیه‌هایی که بعد از پایان این سریال به وجود آمد ناگهان عوامل این سریال را مجبور کرد خیلی ناگهانی نشست خبری برگزار کنند و به واکنش‌ها پاسخ بدهند. در همین رابطه دیروز این نشست با حضور ایرج محمدی تهیه‌کننده، منوچهر هادی کارگردان، بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان نویسنده و برخی از بازیگران برگزار شد. در این نشست ایرج  محمدی در پاسخ به‌دلیل اصلی ترک خانم بهرام در پایان سریال گفت: فضای مجازی عرصه جدیدی را برای مردم باز کرده و باعث شده تا مردم دقیق‌تر عوامل را به چالش بکشند. اما توصیه من به‌عنوان فردی از این جامعه در مورد تمام مسائل این است که مردم از مرز انصاف نگذرند و زود دیگران را قضاوت نکنند و از حرف‌های توهین‌آمیز خودداری کنند.

محمدی با اشاره به اینکه بضاعت مالی تلویزیون حد و حدودی دارد، گفت: تمامی عوامل باید دستمزدهایشان را دریافت کنند که در این زمینه همان زمان هم تلاش مدیران سیما فیلم را می‌دیدیم؛ اما با توجه به اینکه سریال دلدادگان بیش از ۴۰۰ لوکیشن در ورامین، شهرک غزالی و...و همچنین بیش از ۳۰ بازیگر اصلی و ۲۰۰ بازیگر فرعی داشت، تامین بودجه این کار واقعا سخت بود. وی با بیان اینکه در این موقعیت اکثر عوامل پروژه از خدماتی گرفته تا کارگردان و... با من تعامل بسیاری داشتند و شرایط اقتصادی را درک می‌کردند، گفت: جالب است بگویم یکی از بازیگران علاوه‌بر نگرفتن دستمزد مبلغی پول هم به پروژه تزریق کرد. محمدی با اشاره به اینکه من تا به حال پروژه‌ای را نیمه کاره رها نکرده‌ام، افزود: ما در این سریال فقط دو هفته توقف داشتیم که آن هم برای رفتن از فصل دو به یک بود. اما متاسفانه خانم بهرام واکنش متفاوتی داشت. شاید به لحاظ قراردادی حق با او باشد؛ اما من معتقدم حق با مخاطب است.

وی با بیان اینکه مدیریت یک تهیه‌کننده جایی است که در بحران‌ها بتواند گروه را مدیریت کند، گفت: دو سه بار هادی و کایدان با او صحبت کردند و حتی با دسته گل به منزلشان رفتیم؛ اما او نپذیرفت. حتی دو بار صحنه تصادف را تکرار کردیم؛ اما خانم بهرام نیامد. وی گفت: یادم است در سریال نرگس در میانه راه پوپک گلدره فوت کرد و مانده بودیم چکار کنیم. سازمان گفت بودجه می‌دهیم تا از ابتدا ضبط کنید، اما قبول نکردیم. مخاطب حق دارد از ما سوال کند. ما عیبی در پایان قسمت آخر ندیدیم؛ اما شکل اجرا متفاوت شده است. منوچهر هادی کارگردان سریال هم در این نشست گفت: به شدت از نحوه پخش این سریال گلایه دارم. هر برنامه‌ای هنگام پخش به سریال ما اولویت داشت. اگر قرار است شبکه سه به این شکل سریال پخش کند، بهتر است دیگر سریال پخش نکند. منوچهر هادی با اشاره به اینکه اگر تعداد قسمت‌هایمان یکی بود نتیجه بهتری می‌گرفتیم، درباره پرکاری خود نیز گفت: اولین شاکی من همسرم یکتا ناصر است که می‌گوید تو مدام سر کار هستی! هدف من مردم است و برای آنها کار می‌کنم.