عطاران؛ چهره موثر سینمای ایران

کیوان کثیریان، دبیر جشن سینماسینما هم گفت: امیدوارم این حرکت که بسیار خصوصی است، اتفاق خوبی در سینما باشد. حضور گرم و صمیمی شما نشان می‌‌دهد که می‌توانیم گام اول را دل گرم‌کننده برداریم. ما هر رایی که به دست‌مان رسید، مانند ناموس‌مان از آن مراقبت کردیم زیرا می‌دانیم شفافیت در سایه امانت‌داری است و از ۱۷۰ نفر از همکاران و اهالی رسانه ممنونم که در نظرخواهی بزرگ موثرترین چهره سال سینمای ایران در سال ۹۶ شرکت کردند، این روند را هر سال خواهیم داشت.  تجلیل از امیر نادری به خاطر یک عمر عشق به سینما، یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود. پس از پخش کلیپی در پاسداشت امیر نادری، محمدرضا اصلانی از کارگردانان و مستندسازان پیشکسوت سینما، روی صحنه آمد و درباره امیر نادری گفت: چهره امیر نادری برای من نمونه رشد تحول و اعتلا است.

کمتر فیلمسازی داریم که این مراحل را با شدت و حدت هوش هیجانی به نتیجه برساند. او با دست خالی این‌کار را انجام داده است. فیلم‌ کوتاه «انتظار» یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینمای ایران است. پشتکار و لجاجتی که او برای سینماگرشدن داشته، در سطح جهان کمیاب است. امیر نادری می‌تواند سرمشق بزرگی برای نسل کنونی سینمای ما باشد. سینمایی که دچار مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی است. مسیر فیلم‌سازی او می‌تواند یک الگوی امیدبخش باشد. پخش ویدئویی از ابراهیم گلستان که درباره امیر نادری می‌گفت، ادامه بخش این مراسم بود و پس از پیام تصویری گلستان، محمود دولت‌آبادی خاطراتی را از امیر نادری تعریف کرد.در این مراسم جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر زن به لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد و جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد.

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلمنامه به وحید جلیلوند و علی زرنگار برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد. جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین کارگردانی به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد. جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» تقدیم شد. در پایان، جایزه ویژه آکادمی سینماسینما هم به وحید و علی جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد. تندیس این آکادمی برای چهره موثر سینمای سال ۱۳۹۶ به انتخاب ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه به رضا عطاران رسید. رضا عطاران در سخنانی با اشاره به صحبت‌های سیروس الوند در مراسم جشن خانه سینما، به طنز گفت: «آقای الوند گفتند وقتی جلوی آینه مسواک می‌زنیم، چهره عطاران را می‌بینیم و من از این حرف واقعا تعجب کردم. امیدوارم دیگه من را نبینید.»