افت فروش فیلم‌ها در روزهای جام‌جهانی

اما بازی خوب بچه‌های تیم ملی در مقابل اسپانیا حالا توقع برد را ایجاد کرده و عبور از سد کریس رونالدو و دیگر ستاره‌های پرتغالی را کاری آسان و ممکن جلوه داده است. هنرمندان و به طرز ویژه‌ای سینماگران کشورمان هم تحت تاثیر فضای فوتبالی شده این روزهای کشور، هرکاری از دستشان برآمده انجام داده‌اند. از تقدیر و تشکرهای اینستاگرامی تا تشکیل کمپین‌های حمایتی، از پیش‌بینی‌های امیدوارانه تا نمایش فوتبال‌ها در سینماها و... اما این همه ماجرا نیست. اگر کمی بدجنسانه بخواهیم نگاه کنیم، هرچه سینما در خدمت فوتبال و جام‌جهانی بوده، خودش از برگزاری این مسابقات ضربه دیده است. قصه معلوم است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در ساعت‌های چهار‌و‌نیم عصر، ‌هشت‌و‌نیم غروب و ده‌و‌نیم شب پای تلویزیون بنشینند، فوتبال تماشا کنند و منتظر بمانند و ببینند که آیا پیش‌بینی‌هایشان درست از آب درآمده یا نه! تا امروز حدود ۹ میلیون نفر در پیش‌بینی‌های برنامه ۲۰۱۸ با تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور شرکت کرده‌اند و طبیعی است که بسیاری از این افراد در زمان پخش مسابقات در خانه می‌مانند و جام‌جهانی را دنبال می‌کنند. این یعنی میل به رفتن سینما کاهش پیدا می‌کند و بازار فیلم‌های روی پرده کساد می‌شود. خلاصه اینکه سینما این روزها مانند قصه‌های غم‌انگیز عشق‌های یک‌طرفه در فیلم‌های کلاسیک، هرچه توانسته در خدمت فوتبال بوده است.

کمپین سینماگران برای فوتبال

پریروز پرویز پرستویی که معمولا ید طولایی در کمپین‌های حمایتی و دلجویی‌های صنفی و حرفه‌ای دارد، مطلبی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «اجازه دهید خودمان را از امروز، دوباره تعریف کنیم. به‌عنوان مردمی که هوای هم را دارند، متحدند، مهربان. یک‌صدا. با هم می‌جنگند، با هم پیروز می‌شوند و با هم یاد‌‌‌می‌گیرند. این آزمون ماست. آزمون یکدلی. نوبت تبدیل شعار به شعور: «۸۰ میلیون نفر، یک ضربان. یک قلب» بی‌کم‌‌و‌کاست.»

او همچنین نوشت: «همین امروز به سال‌ها بعد فکر کنیم و آن روز، یادمان بیفتد که ما همان‌ ملتی بودیم که پشت هم ایستادیم. کنار تک‌تک بازیکن‌ها. کنار مجید و مهدی و امید و سردار. در شادی و غم. در پیروزی و باخت.»

پرستویی با پیشنهاد راه‌اندازی کمپینی با نام صعود ایران، متن دیگری هم در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «کاری کنیم که تیم ملی بداند به شدت از آنها حمایت می‌کنیم تا نیروی آنها صدچندان بشود.» این پیشنهاد پرستویی به‌زودی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد و چهره‌های بسیاری از سینماگران نیز به آن پیوستند.

کاهش فروش سینماها

درحالی‌که سانس‌های سینمایی همزمان با بازی‌های ایران در جام‌جهانی به پخش این مسابقات اختصاص پیدا کرده و تا حالا مجموع فروش بلیت‌های این دو مسابقه به آستانه یک میلیارد تومان هم رسیده است، علی سرتیپی از پخش‌کنندگان شناخته‌شده سینما در ایران گفته است که سهم صاحبان این سانس‌ها که همان تهیه‌کنندگان فیلم‌ها باشند، پس از جام‌جهانی پرداخت خواهد شد. بلیت هر مسابقه فوتبال ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که از این رقم بخشی به فیلم‌هایی می‌رسد که سانس خود را در اختیار پخش فوتبال قرار داده‌اند.

به هرحال فروش هفته گذشته سینماها تحت‌تاثیر پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال از تلویزیون بود.  فیلم‌هایی که تازه روی پرده رفته‌اند در هفته گذشته نتوانستند فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشند و به نظر می‌رسد دست کم بازار آنها ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

«دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا از هفته گذشته تا شامگاه روز جمعه ۳۹۰ میلیون تومان فروش داشته و فیلم سینمایی «دشمن زن» اولین فیلم بلند کریم امینی که پای جواد یساری را هم به فیلم‌ باز کرده، در یک هفته گذشته حدود ۳۳۰ میلیون تومان فروش داشته است. فیلم سینمایی «در وجه حامل» دومین اثر بلند بهمن کامیار در مقام کارگردان هم که همزمان با دو فیلم قبلی روی پرده رفته و تقریبا از ابتدا تحت تاثیر بازی‌های جام‌جهانی بوده فقط ۳۹ میلیون تومان فروخته است. مجموع فروش این سه کمی بیش از ۷۵۰ میلیون تومان است که رقم مناسبی برای فروش یک هفته سه فیلم تازه اکران شده نیست.

32