ساخت فیلم سینمایی «توران خانم» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد

بنی‌اعتماد افزود: من و مجتبی میرتهماسب همه تلاشمان را کردیم که فیلمی در شأن این بانوی بزرگ بسازیم. اما شخصیت توران خانم آنقدر ابعاد مختلفی داشت که در یک فیلم مستند نمی‌توانستیم همه آنها را نشان دهیم. وی با بیان اینکه فیلم مستند متکی به زمان حال است و هرآنچه که مربوط به گذشته بود، باید روایت می‌شد، گفت: به همین دلیل در فیلم توران خانم تمرکز را بر سال‌های آخر عمر گرانبهای او گذاشتیم که همه تلاشش در جهت اطمینان پیدا کردن از تداوم کار فرهنگنامه بود و توانستیم این دوران را که یکی از دوران‌های مهم زندگی او بود، ثبت کنیم. بنی‌اعتماد درباره ادامه این کار نیز بیان کرد: به نظر من ابعاد شخصیت توران خانم وجوه مختلفی دارد که نتوانستیم در این مستند به همه آنها بپردازیم، بنابراین بعد از ساخته شدن این فیلم دوباره پژوهش دیگری روی شخصیت توران میرهادی شروع کردم و درحال‌حاضر به همراه فرهاد توحیدی مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای درباره زندگی و شخصیت او هستیم که در قالب یک فیلم سینمایی ساخته خواهد شد.

کارگردان فیلم «نرگس» افزود: مهم‌ترین وجهی که در این فیلمنامه برایمان اهمیت دارد، این است که ببینیم توران میرهادی چگونه توران میرهادی شد و چه اتفاقات و تجربه‌هایی از او این‌چنین شخصیت تاثیرگذاری ساخت که با نگاه رو به آینده بتواند هم خودش یک الگو باشد و هم افرادی که رهروان او هستند، پرتوی از وجود توران خانم در وجودشان باشد. بنی‌اعتماد در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ساختن چنین فیلم‌هایی از شخصیت‌های دیگر امثال توران خانم دارید، توضیح داد: من ۶ سال برای ساختن مستند «توران خانم» وقت گذاشتم. نوشتن فیلم‌نامه و ساخته شدن فیلم بعدی هم چندسالی طول می‌کشد و بعد از آن فکر نمی‌کنم دیگر زمان و فرصتی برای ساختن فیلم‌های دیگر داشته باشم.

کارگردان فیلم «زیر پوست شهر» درباره دلیل ساختن این فیلم به صورت داوطلبانه توضیح داد: اگر کسی با توران خانم آشنا شده باشد و ماهیت کار شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را که نماد فوق‌العاده‌ای از یک کار داوطلبانه است را درک کرده باشد، نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. وقتی می‌دیدم این‌همه وقت و انرژی به صورت داوطلبانه ازسوی این‌همه نویسنده، استاد و دانشمند برای تالیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان گذاشته شده، من هم دوست داشتم به‌صورت داوطلبانه در کنار آنها باشم. بنی اعتماد می‌گوید: تفکر توران میرهادی در تعلیم و تربیت نوین و ادبیات کودکان برای دست‌اندرکاران این حوزه الهام‌بخش است و من در طول پنج سال ساخت فیلم «توران خانم» هر زمان که در قاب دوربین قرار می‌گرفت، حسرت عمیقی بر دلم می‌نشست که اگر از کودکی شانس شاگردی او را داشتم، بی‌شک انسانی بهتر و مادری شایسته‌تر بودم.