چرا مردم به ادبیات روی خوش نشان نمیدهند؟
گزارش گاردین درباره کاهش فروش کتابهای داستانی
نشریه مشهور گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخته و در یادداشتی به قلم «تیم لات» خبرنگار و نویسنده انگلیسی نظری خلاف شورای هنر انگلیس برای کمک به رونق کتابهای داستانی ارائه کرده است. به گزارش «ایبنا» این نشریه نوشت: «بیایید به جای کمک مالی به نویسندهها به خود داستانها کمک کنیم. آنها باید داستانهای بهتری بنویسند. این روزها به غیر از چند نویسنده آمریکایی مثل مایکل گابون، جاناتان فرانزن، آن تایلر و دونا تارت کمتر نویسندهای وجود دارد که آثار چشمگیر ادبی داشته باشد. در حقیقت باید گفت سبک داستانگویی و نوشتن رمانهای ادبی بهطور کلی در حال نابودی است.» گاردین در ادامه مینویسد: «خیلی از نویسندهها از این مطلب مستثنا هستند، ولی بیشتر نویسنده رمانها این روزها داستانهایی مینویسند که طرح و موضوع کلی ندارد و همینطور به شرح وقایع میپردازد. مثلا نویسندهای مثل «ایمیرمکبراید» (نویسنده ایرلندی برنده جوایز متعدد ادبی مثل گلداسمیت) را در نظر بگیرید. او خیلی خوب مینویسد، ولی وقتی داستانش را میخوانید از نیمهها طرح و موضوع کلی از دستتان میرود. شاید به این خاطر باشد که نویسندههایی مثل مکبراید میخواهند سبک جدیدی از داستانگویی را ابداع کنند؛ ولی حقیقت این است که این مساله دارد به داستاننویسی ضربه میزند.»
مارتین امیس رماننویس انگلیسی هم میگوید: «وقتی در نوشتن رمان نثر زیبا وجود نداشته باشد، نویسنده مجبور است به یک عامل ثانوی مثل طرح و نقشه کلی داستان تکیه کند تا خواننده را جذب کند.» امیس از تجربه تدریساش در دانشگاه «ایست آنجلیا» میگوید که متوجه شده است نویسندههای جوانتر چندان به طرح کلی داستان توجه ندارند و شاید یکی از دلایل افت رمانهای معاصر همین موضوع باشد. به اعتقاد نویسنده گاردین وقتی قرار باشد نویسندهای رمان بنویسد مهمتر از قالب و شکل ادبی کار باید به طرح کلی داستان توجه داشته باشد و خیلی در بند استفاده از استعارهها و نثرهای سنگین نباشد. شاید سریالهای تلویزیونی در سالهای اخیر جای رمانها را گرفته باشد، ولی از این مساله نیز نباید غافل شویم که این سریالها با داشتن داستان قوی توانستهاند مخاطب را جذب کنند و هر رمانی که بخواهد این جایگاه را پس بگیرد، باید بیشتر از تمرکز روی کلمات، روی طرح داستان متمرکز شود.
ارسال نظر