انتقاد نادر مشایخی از شیوه‌های آموزش موسیقی در کشور

به گزارش هنرآنلاین، این آهنگ‌ساز با اشاره به تئوری‌هایی که در ایران آموزش داده می‌شود، بیان کرد: تمام تئوری‌هایی که در ایران آموزش داده می‌شوند تئوری‌های از سال ۵۰ میلادی به بعد است، علت آن هم افرادی هستند که تئوری یاد گرفته‌اند کتاب ترجمه کرده‌اند کتاب‌های مربوط به یک دوره را ترجمه کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه هر کسی در ایران به تنهایی می‌تواند ده ساز بنوازد، گفت: این موضوع اشتباه است زیرا تعدد سازها خوب نیست، بلکه باید آموزش یک ساز را فرابگیرد و آن را ادامه بدهد، شورا تصمیمات نادرست می‌گیرد.این آهنگ‌ساز افزود: اوضاع موسیقی بد است و جوانان ایرانی گناه دارند، اگر با یک برنامه ۵ساله اوضاع موسیقی حل شود، جوانان می‌توانند در فستیوال‌های موسیقی شرکت کنند و به درجات بالایی برسند.

این آهنگ‌ساز با اشاره به دانشگاه‌های علمی کاربردی که دانشجوها را بدون آموزش قبول می‌کنند، گفت: گاهی در یک کلاس ۴۰ نفر نشسته‌اند و تنها ۱۰ نفر از آنها قبلا موسیقی کار کرده‌اند، برای ورود به دانشگاه‌های موسیقی آزمون باید گذاشته شود نه برای اینکه کسی را قبول یا رد کرد، بلکه برای تعیین سطح باید این‌کار را کرد؛ ولی خیلی از دانشگاه‌ها به خاطر مسائل مالی این کار را نمی‌کنند.

مشایخی با اشاره به اینکه موسیقی یاد گرفتن در دانشگاه‌ها اشتباه است و به جای آن موسیقی‌شناسی باید آموزش داده شود، توضیح داد: در دانشگاه با تئوری سروکار دارید درصورتی که سال‌ها باید موسیقی نواخت تا آن را یاد گرفت تئوری تنها ۱۰ درصد موسیقی را یاد می‌دهد.بنابراین باید تجربه عملی کسب کرد. من که خود رهبری ارکستر و آهنگسازی انجام می‌دهم این کار را از زمانی که شروع به‌کار رهبری ارکستر کردم، یاد گرفتم.

وی ادامه داد: مانند این است که کتاب آشپزی بخوانم و از فردا آن را یاد بدهم بدون اینکه یک بار غذایی پخته باشم. از روی کتاب نمی‌توان موسیقی یاد گرفت. مشایخی افزود:۸۰درصد مطالبی که در دانشگاه‌های موسیقی به دانشجویان این هنر تدریس می‌شود، بلا استفاده است و بسیاری از کسانی که از دانشگاه‌های موسیقی بیرون می‌آیند، کم دانش هستند و نمی‌توانند حتی یک ملودی صحیح و ساده بنویسند؛ ولی می‌توانند درباره آن حرف بزنند.