فاز جدید سریال‌سازی در ایران

نقد مخاطبان به فصل دوم

پیش‌تر خبرگزاری خبرآنلاین در یک نظر‌سنجی درباره فصل دوم سریال شهرزاد از مخاطبانش خواسته بود نظرشان را درباره آن بیان کنند. بسیاری از مخاطبان، بی‌هدف بودن مسیر داستان، باز بودن پایان فصل، حضور پررنگ شخصیت اکرم در فصل که پیش از این کاراکتری فرعی بود، کشش نداشتن و ضعف فیلم‌نامه، پراکندگی داستان‌ها و تعدد شخصیت‌هایی که تاثیری در پیشبرد قصه نداشتند و... را از عوامل ناموفق بودن فصل دوم نسبت به فصل نخست شهرزاد دانستند. بازی خوب بازیگران جدید سریال از جمله رویا نونهالی، امیر جعفری، رضا کیانیان و آتنه فقیه‌نصیری نیز از نکات مثبتی بود که بسیاری از کاربران به آن اشاره کردند. با این‌حال، تعداد کمتری از مخاطبان، بازی‌های فصل دوم را ضعیف‌تر دانستند. درمجموع، بیشتر کاربرانی که در این نظرخواهی شرکت کرده بودند، به دلایل بالا، فصل اول «شهرزاد» را موفق‌تر از فصل دوم ارزیابی کردند. تعدادی از کاربران نیز نتیجه‌گیری نهایی درباره خوب یا بد بودن این سریال را منوط به پخش و توزیع فصل سوم و اینکه قصه در فصل بعدی چه روندی را طی خواهد کرد، دانسته بودند.

اقتصاد شهرزاد

همان‌طور که گفتیم شهرزاد یک نقطه عطف در تاریخ سریال‌سازی ایران است. درآمد بالای این سریال بسیاری دیگر از سرمایه‌گذاران را به سمت ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی کشاند. سریال شهرزاد در فصل اول و دوم توانست در حدود ۵۰ میلیارد تومان سود به دست بیاورد. رقمی که هر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری را ترغیب می‌کند تا این بازار را حفظ کند. سازوکاری که این بازار را حفظ می‌کند، می‌تواند صنعت سرگرمی و سریال را در ایران پایه‌گذاری، ‌تقویت و تبیین کند، بلکه روزی ایران هم بتواند همچون همسایه شمال‌غربی خود، ترکیه، در تولید و صادرات سریال به جایگاهی که شایسته توان و خلاقیت سریال‌سازان ایرانی است، دست پیدا کند.

شهرزاد ۳ عاشقانه‌تر می‌آید

فصل سوم سریال که در دست تولید است بیش از فصل دوم متناسب با ذائقه و خواست مخاطبان خواهد بود. به نظر می‌رسد انتقاد مخاطبان در شبکه‌های مجازی از فصل دوم این مجموعه باعث شده است تا عوامل تولید این اثر روند تولید را آسیب‌شناسی کنند و به فکر ترمیم اساسی فیلم‌نامه بیفتند. در همین رابطه سیدمحمد امامی، تهیه‌کننده این سریال، با بیان اینکه فصل سوم مجموعه «شهرزاد» عاشقانه‌تر خواهد بود، می‌گوید: معتقدم فصل سوم به لحاظ داستانی همانی است که مردم دوست دارند. در واقع تم عاشقانه مشابه فصل اول به فضای کلی سریال بازمی‌گردد. این تهیه‌کننده معتقد است: «مخاطب به خوبی جنس باکیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص می‌دهد. ضمن آنکه این حوزه به شدت رقابتی و بر اساس عرضه و تقاضاست. دقیقا برخلاف تلویزیون که هرچیزی تولید کند، دیده شدن و نشدن آن فرقی نمی‌کند، در شبکه نمایش خانگی مانند هر کالای تجاری، بحث عرضه و تقاضا مطرح است و اگر مشتری کالا را دوست نداشته باشد، شکست می‌خورد. این شرایط در همه دنیا وجود دارد و فقط تلویزیون ماست که محصولی را تولید می‌کند و برایش اهمیتی ندارد که آن اثر دیده می‌شود یا خیر.»

این تهیه‌کننده درباره نقدهایی که نسبت به فصل دوم شهرزاد در مقایسه با فصل اول مجموعه داشت نیز عنوان می‌کند: «در ابتدا باید بگویم که خوشحالیم رقیب خودمان شده‌ایم و با فصل اول مقایسه می‌شویم. به هر حال فصل اول «شهرزاد» یک پدیده در نمایش خانگی بود. مردم به این مدیوم بی‌اعتماد شده بودند. مجموعه‌های تولیدشده یا به انتها نمی‌رسیدند یا به مرور افت کیفیت جدی پیدا می‌کردند. ما با سریالی که سر و شکل درست و خوبی دارد، آمدیم و اعتماد از دست رفته‌ را برگرداندیم.» او ادامه داد: «درباره فصل دوم هم باید بگویم که نظراتی که ما از منتقدان گرفتیم، با نظرات مردم کمی تفاوت دارد. در واقع اگر به قصه به شکل مستقل نگاه کنیم، نقد زیادی ندارد؛ چون به قول معروف به داستان آب نبستیم. فصل دوم شهرزاد از لحاظ ریتم، بازی‌ها و مابقی شاخصه‌ها امتیاز بالایی می‌گیرد، باور کنید که سری دوم ساختن خیلی کار سختی است و حفظ موفقیت از رسیدن به خود موفقیت کار سخت‌تری است.»

امامی در پاسخ به این پرسش که قصه سریال در فصل سوم تمام می‌شود یا ممکن است فصل چهارمی هم در کار باشد، بیان کرد: «قصه در فصل سوم تمام می‌شود. البته قصه «شهرزاد» پتانسیل ادامه دادن را دارد و می‌توان از دل آن، دیگر کاراکترها را بیرون کشید و سرگذشت آنها را تعریف کرد. اما با چیزی که مخاطب از ما می‌خواهد، در فصل سوم مشخص می‌شود و همان‌جا پایان داستان سریال «شهرزاد» خواهد بود.» امامی همچنین با بیان اینکه زمان عرضه فصل سوم را زمستان ۹۶ می‌دانند، درباره فصل سوم داستان گفت: «معتقدم فصل سوم به لحاظ داستانی همانی است که مردم دوست دارند. در واقع تم عاشقانه مشابه فصل اول به فضای کلی سریال بازمی‌گردد.»