اعتراض مردم و هنرمندان به جعل نام

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره ایران که شامگاه جمعه انجام شد، بازتاب‌‌های مختلفی داشت. این سخنرانی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی با واکنش منفی سیاستمداران جهان و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. در کنار موج منفی‌ واکنش سیاستمداران به موضع‌های عجیب و غریب ترامپ، شهروندان مختلف در ایران و خارج از ایران نیز به تناقض‌های متعدد موجود در سخنرانی او واکنش نشان دادند. در این میان و افزون بر اعتراض به موضع‌های سیاسی ترامپ، استفاده از عنوانی جعلی برای نام بردن از «خلیج‌فارس» یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که شهروندان ایرانی به آن واکنش نشان دادند.

بر همین اساس هشتگ‌های مرتبط با ایران و برجام در توییتر نیز در فاصله زمانی کوتاهی ترند شد و در ردیف پراستفاده‌ترین هشتگ‌ها قرار گرفت. این در حالی بود که ترامپ در سخنرانی خود ادعا کرده بود در کنار مردم ایران ایستاده است. موج واکنش‌های اعتراضی کاربران ایرانی در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به این سخنرانی در واقع دم خروسی بود که از گوشه لباس ترامپ بیرون زد. کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در اقدامی جالب، به تاسی از دکتر حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری ایران، ترامپ را به خواندن تاریخ، ‌جغرافیا، نقشه‌های نیروی دریایی آمریکا و البته سنگ قبر سربازان کشته شده این کشور در جنگ خلیج‌فارس دعوت کردند. اما این همه ماجرا نبود. همپای شهروندان، هنرمندان نیز پست‌هایی را دراین باره در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. بسیاری از چهره‌های شناخته شده سینما، تئاتر، تلویزیون و موسیقی نیز با انتشار تصاویر یا متن‌هایی بر همیشگی بودن نام خلیج‌فارس تاکید کردند. اینستاگرام مهم‌ترین شبکه ‌اجتماعی بود که هنرمندان ایرانی در آن مواضع خود را درباره سخنرانی ترامپ منتشر کردند.

نقشه بدون شرح

شهاب حسینی بازیگر برنده جایزه جشنواره کن تصویری از یک نقشه بسیار قدیمی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که نام خلیج‌فارس بر آن به خوبی دیده می‌شود. او هشتگ «خلیج‌فارس» را به اشتراک گذاشت و نوشت: «بدون شرح»

جواد رضویان بازیگر آثار طنز سینما و تلویزیون هم در این باره نوشت: «تا هست جهان جهل بَدان می‌ماند، او خلیج‌فارس را عرب می‌داند. گر آب رود ز برکه‌ها بالاتر، یک زشت وزغ ابوعطا می‌خواند. جانم فداى خلیج همیشه فارس»

رضا یزدانی، خواننده مطرح موسیقی راک در واکنش به سخنان ترامپ متن ترانه خلیج‌فارس را در اینستاگرام منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «یکی فکر کرده دست بردن تو رویای ما آسونه/  ولی اسم خلیج‌فارس همیشه فارس می‌مونه.» او همچنین تصویری از یک طرح گرافیکی را درباره خلیج‌فارس منتشر کرد.

ماهایا پطروسیان، بازیگر سینما و تلویزیون هم همانند شهاب حسینی تصویر نقشه‌ای را همراه با هشتگ‌های خلیج‌فارس به فارسی و انگلیسی منتشر کرد و این‌گونه به حواشی سخنرانی ترامپ واکنش نشان داد.

اما در این میان اکبر عبدی، بازیگر شناخته‌شده و معروف سینمای ایران با کنایه به رئیس جمهور آمریکا در صفحه حساب اینستاگرامی خود نوشته است: «بر روی سنگ قبر سربازان خودشان نوشته پرشین گلف زنده باد ایران.»

حمید فرخ نژاد، بازیگر سینما نیز که در واکنشی جالب به ادعای ترامپ درباره توطئه‌گری ایران علیه آمریکا، در صفحه اینستاگرامش تصویری از فیلم گشت ۲ را منتشر کرد نوشت: «حملات ۱۱ سپتامبر هم کار ما بوده، اتفاقا توفان کاترینا هم کار ما بوده، آمریکا جام جهانی صعود نکرد هم کار ما بوده.»

رضا رشیدپور مجری برنامه «حالا خورشید» نیز تصویری از خودش روی آب‌های خلیج‌فارس منتشر کرد و نوشت: «اینجا خلیج‌فارس است. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.»

فریدون آسرایی، خواننده موسیقی پاپ در این میان واکنشی گزنده‌تر و طولانی‌تر به استفاده از عنوان «خلیج عربی» از سوی ترامپ داشت. او در این باره نوشت: «ظاهرا یاوه‌گویى‌هاى این مرد احمق تمام‌شدنى نیست. من از زمانی‌که آرنولد فرماندار کالیفرنیا شد متوجه این حقیقت شدم که آمریکایى‌ها چقدر ساده‌لوح و از نظر سیاسى بى‌اطلاع و کم دانشند. انتخاب یک رئیس‌جمهور بى‌کفایت و نژادپرست نشان‌دهنده این حقیقت است و در همین مدت کوتاه رفتارهاى احمقانه‌اش چقدر مورد حمله مردم آگاه آمریکا قرار گرفته و آنها رو مکدر و ناراحت کرده. بزرگ‌ترین معامله عمرش را در سفر اخیرش به عربستان کرد که سعودى‌ها چند صد میلیارد بابت قرارداد اسلحه به او و چند صد میلیون هم به زنش هدیه دادند که معلوم نشد این هدیه براى چه بود. همونطور که کشورهاى حاشیه خلیج فارس همه چیز را با پول باد آورده می‌خرند با کمک عربستان هزینه هنگفتى کردند تا امروز خلیج همیشه فارس از زبان یک احمق عقب افتاده ناقص‌العقل که همه چیزش را به پول می‌فروشد خلیج عربى خوانده شود. امیدوارم ایرانیان در همه نقاط دنیا به‌خصوص در آمریکا با اعتراض به این دیوانه نشان بدهند که خلیج فارس همیشه خلیج‌فارس خواهد ماند.»

بهنوش طباطبایی، ‌بازیگر سینما نیز در پستی اینستاگرامی نوشت: «ای وارثان پاکی، من آخرین نگاهم بر آسمان آبی این خاک و خلیج همیشگی فارس خواهد بود»

احمد ایراندوست، بازیگر طنزهای تلویزیونی که عمدتا با عنوان بادیگارد چهره‌های مطرح شناخته می‌شود، نیز در این باره نوشت: «حتی در قبرهایتان هم نام خلیج همیشگی فارس مکتوب شده است اشتباه نکنید که خلیج‌فارس را آرامگاهتان می‌کنیم.»

همچنین امیر جعفری، حجت اشرف‌زاده، شهره سلطانی، برزو ارجمند، نسرین مقانلو، نعیمه نظامدوست، احسان خواجه‌امیری، داریوش فرضیایی و فریبا نادری از دیگر هنرمندانی هستند که با انتشار تصاویری از خلیج‌فارس یا طرح‌هایی با محوریت این عنوان، به سخنرانی سخیف دونالد ترامپ واکنش نشان دادند.