پیش‌بینی رکوردشکنی در بازار بهاره هنر

دنیای اقتصاد: فصل بهار همواره برای هنرمندان و بازار هنرهای مختلف، فصل خوش یمنی بوده است. برگزاری کنسرت‌های متعدد موسیقی، اجراهای متعدد و متنوع گروه‌های تئاتری در سالن‌های مختلف، برگزاری حراج دوره‌ای آثار تجسمی با عنوان حراج بزرگ تهران، برگزاری نمایشگاه کتاب با چرخش مالی بسیار بالا و... از مهم‌ترین رویدادهایی هستند که بنیه‌های درآمدی اقتصاد هنر را در ایران تقویت می‌کنند. اما در کنار این رویدادها اکران نوروزی سینماها را نیز باید اضافه کرد که در دو، ‌سه سال گذشته جهش درآمدی بالایی داشته و به‌ویژه در اکران نوروزی امسال، در کنار رکوردهای فروش، تصور عمومی از بازار سینمای ایران را نیز تغییر داد.

سال گذشته سه رویداد مهم حراج بزرگ تهران (خردادماه)، نمایشگاه کتاب (اردیبهشت ماه) و اکران نوروزی (فروردین ماه) به عنوان پردرآمدترین رویدادهای هنری ایران، به ترتیب بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان، بیش از ۲۵ میلیارد تومان و بیش از ۱۷ میلیارد تومان فروش داشتند. مجموع این ارقام نشان می‌دهد که درآمد مهمترین بازارهای هنری ایران در بهار سال گذشته به آستانه ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است. رشد قابل توجه فروش فیلم‌های نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته، نویدبخش آن است که امسال تخمین درآمدی بازار هنر ایران در فصل بهار، معطوف به رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان باشد. تا امروز فروش اکران نوروزی بیش از ۲۵ میلیارد تومان گزارش شده که در مقایسه با رقم مشابه در سال گذشته نشان‌دهنده بیش از ۴۷درصد رشد است. اگر حراج تهران و نمایشگاه کتاب نیز بتوانند رشد سال گذشته خود را تکرار کنند، بازار بهاره ۲۰۰ میلیارد تومانی هنر ایران تحقق پیدا خواهد کرد.

سال گذشته فروش نهایی نمایشگاه کتاب در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۱۵ درصد رشد داشت و حراج تهران نیز در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۱۶ درصد رشد را تجربه کرد. حالا باید دید که آیا این دوره از نمایشگاه کتاب و حراج تهران می‌توانند همپای ضلع سوم بازار بهاره هنر به رشد فروش برسند یا خیر؟ مصرف فرهنگی کشور در سال‌های اخیر ضرباهنگ رشد منظمی را طی کرده است و بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد احتمال رشد ۲۰درصدی فروش در بازارهای تجسمی و کتاب هم در بهار امسال محقق شود. نموداری که در این گزارش منتشر شده، میزان افزایش فروش این سه بازار در چند سال اخیر نشان داده شده است. به هر حال همان‌گونه که گفته شد، فروش اکران نوروزی سینماها به‌عنوان آغازگر بازار بهاره هنر ایرانی، تا پایان روز پنج‌شنبه هفدهم فروردین به رقم ۲۵ میلیارد تومان رسید و همچنان در حال افزایش است و بی‌تردید با برپایی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت و برگزاری حراجی تهران در خرداد رقم‌های قابل‌توجهی در بازار هنر به تثبیت خواهد رسید.

کدام‌ فیلم‌ها چقدر فروختند؟

پخش‌کنندگان سینمای ایران، جدیدترین آمار فروش فیلم‌های نوروزی را در حالی روز‌گذشته اعلام کردند که همچنان دو فیلم «گشت ۲» و «خوب، بد، جلف» بیشترین فروش را دارند و در میان دیگر فیلم‌های اکران نوروزی، دو فیلم میلیاردی شده‌اند و دو فیلم دیگر به یک میلیارد هم نرسیدند. البته باید در نظر گرفت که با آغاز اکران دوم نوروزی و تزریق چند فیلم پرفروش بازار سینما هم به رکورد قابل‌توجهی دست خواهد یافت.

سه بیگانه: حبیب اسماعیلی پخش‌کننده «سه بیگانه» از فروش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی این ساخته مهدی مظلومی خبر داد. به گفته این پخش‌کننده این رقم فروش مجموع فروش تهران و شهرستان‌هاست و این فیلم ۲۵ سالن در تهران و حدودا ۴۰ سالن در شهرستان‌ها دارد. به گفته اسماعیلی؛ فیلم «سه بیگانه» در حالی سومین هفته اکرانش را پشت سرگذاشته است که هیچ گونه امکان تبلیغی ندارد.

آباجان: علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران که پخش دو فیلم «آباجان» را برعهده دارد، درباره آخرین رقم فروش این دو فیلم اجتماعی گفت: فیلم «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی ۸۱۰ میلیون تومان با ۲۸ سالن در تهران و شهرستان‌ها فروخته است.

یک روز بخصوص: به گفته سرتیپی پخش‌کننده؛ فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان نیز در ۳۳ سالن تهران و شهرستان‌ها فروشش به مرز ۶۰۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود.

ماجرای نیمروز: پخش‌کننده فیلم «ماجرای نیمروز» هم گفت: آخرین ساخته محمد حسین مهدویان، تا شب گذشته در تهران یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشته است و در شهرستان‌ها ۶۱۰ میلیون تومان فروخته است که مجموعا فروشش از مرز ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان گذشته است. به گفته این پخش‌کننده؛ فیلم «ماجرای نیمروز» در تهران و شهرستان‌ها ۶۲ سالن سینما دارد و طی روزهای آینده به تعداد سینماهای آن در شهرستان‌ها اضافه خواهد شد. وی همچنین گفت که با آغاز مجدد ثبت‌نام اکران دانشجویی، ۲۶۰ دانشگاه ثبت نام کردند. به گفته وی با توجه به بازگشت مسافران نوروزی، فروش «ماجرای نیمروز» پس از تعطیلات سیر صعودی داشته است.

گشت 2: احمد مختاری مسوول پخش «هدایت فیلم» نیز درباره آمار فروش «گشت۲» گفت: «گشت ۲» در تهران ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون فروش داشته است که مجموع فروشش به مرز ۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان می‌رسد. به گفته او؛ تعداد سینماهای «گشت‌۲» ۹۵ سالن در شهرستان‌ها و ۳۲ سالن در تهران است.

خوب، بد، ‌جلف:‌ همچنین احمد مختاری که پخش فیلم «خوب، بد، جلف» را هم برعهده دارد از فروش ۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومانی «خوب، بد، جلف» در تهران و ۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومانی در شهرستان‌ها خبر داد که مجموع فروش این ساخته پیمان قاسم‌خانی را به رقم ۱۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان در ۳۰ سینمای تهران و ۸۵ سالن در شهرستان‌ها می‌رساند.

پیش‌بینی رکوردشکنی در بازار بهاره هنر