پای‌ترک‌ها به بهشت گازی دنیا باز شد

گروه صنعت و معدن- ترکیه با در اختیار گرفتن سه فاز توسعه پارس‌جنوبی، پای خود را به بهشت گازی دنیا باز کرد.

گزارش رویتر نیز در این باره حاکی است، شرکت نفت ترکیه (تی‌.پی.ای.او) در سه فاز پارس‌جنوبی ایران، ۲۰میلیارد متر مکعب گاز تولید خواهند کرد. پارس جنوبی عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا را در اختیار دارد. یک مقام ترک گفته است: دو طرف برای اجرای این فازها تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌اند که براساس آن راه برای اجرای پروژه نابوکو هموار می‌شود و دیگر نیاز به تامین‌کنندگان دیگر برای طرح نابوکو کمرنگ می‌شود.

خط گازی نوبوکو، قرار است گاز آسیای‌میانه را به اروپای مرکزی منتقل کند. این خط ابتدا با استفاده از گاز آذربایجان کلید می‌خورد و سپس ایران و ترکمنستان نیز به این پروژه می‌پیوندند. به گزارش ایسنا، یک مقام بلندپایه انرژی ترکیه اعلام کرد که ایران و ترکمنستان از طریق این پروژه سالانه ۳۰‌میلیارد متر مکعب گاز از طریق خاک ترکیه به اروپا صادر می‌کنند که این مساله نیاز برای عرضه نفت کشورهای دیگر برای خط لوله نابوکو را کمرنگ می‌کند. رویتر همچنین به نقل از این مقام بلندپایه ترک افزود که ایران و ترکیه موافقت کرده‌اند شرکت نفت ترکیه (TPAO) در سه‌ فاز پارس جنوبی ایران نسبت به تولید ۲۰‌میلیارد متر مکعب گاز اقدام کند. پروژه نابوکو که مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار دارد با هدف تنوع‌بخشی به منابع انرژی و استقلال از منابع نفت و گاز روسیه پیگیری می‌شود و قرار است که در نهایت ۳۱‌میلیارد متر مکعب گاز را سالانه از آسیای مرکزی به اروپا منتقل کند. این مقام ترک در ادامه اظهارات خود گفت: جزئیات بیشتر توافق با ایران در یک ماه آینده اعلام می‌شود، هنوز باید در خصوص زمان به جریان افتادن گاز در این پروژه مذاکره شود، «ولی این مساله مورد توافق قرار گرفته است که ایران سالانه ۳۰‌میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه منتقل کند که این میزان می‌تواند شامل گاز ترکمنستان نیز باشد». در حالی که ایران و ترکیه تفاهم‌نامه اولیه برای صادرات گاز به اروپا را روز گذشته به ‌امضا رسانده‌اند، وزیر نفت کشورمان از این اقدام به عنوان گامی یاد کرد که بازار صادراتی جدیدی را در اختیار ذخایر عظیم گازی ایران می‌گذارد. کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت، اعلام کرد که تفاهم‌نامه امضاشده با ترکیه شامل توافق برای انتقال گاز از ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران و تایید تهران با آنکارا برای توسعه ۳ فاز میدان گازی پارس جنوبی بوده است. این تفاهمنامه مجوزی برای ترانزیت گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه خواهد بود و همچنین این امکان را فراهم می‌آورد که گاز ترکمنستان با عبور از خاک ایران به اروپا منتقل شود. ترکمنستان در حال حاضر گاز خود را به ایران صادر می‌کند و صادرات گاز این کشور به ایران در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ به ۱/۴‌میلیارد متر مکعب رسیده است. این در حالی است که این کشور بیشتر حجم گاز خود را از طریق خط لوله‌های متعلق به گازپروم صادر می‌کند. کارشناسان دو کشور همسایه روی جزییات این پروژه کار می‌کنند تا ظرف یک‌ماه قرارداد را نهایی کنند و مذاکرات آتی در خصوص مسائلی همچون ساختار پروژه و تشریح سهم هریک از طرفین در این طرح خواهد بود.

براساس این گزارش، جزئیات توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی توسط ترکیه ظرف چهار تا شش ماه نهایی خواهد شد. با وجود اینکه توسعه فازها تحت قراردادهای بیع‌متقابل صورت خواهد گرفت، جزئیات طرح تا ماه آینده که سفیر وزیر انرژی ترکیه به ایران سفر می‌کند، بررسی خواهد شد و در چهار تا شش ماه آینده توافقنامه‌های لازم به امضا خواهد رسید.