طرح تولید مواد فرآوری شده از تیتانیوم کهنوج (واقع در جنوب استان کرمان) اسفندماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در واحد تیتانیوم کهنوج، ۱۳۰۰تن سرباره تولید می‌شود که پس از آماده شدن تجهیزات فرآوری ماده اولیه تیتانیوم، یک‌هزار تن فروتیتان و بخشی دیگر از فرآورده‌های این داده معدنی به تولید خواهد رسید.

اردشیر سعدمحمدی همچنین گفت: علاوه‌بر فروتیتان، مواد فرآوری شده دیگری مانند تیتانیوم اسفنجی، کامپوزیت‌‌های تیتانیوم و سیگمنت‌ها (رنگدانه‌ها) از ماده اولیه تیتانیوم تولید می‌شود که نسبت به تولید این ماده، دارای ارزش افزوده بسیار بالاتری است.

وی اظهار داشت: تکنولوژی تولید فرآورده‌های تیتانیوم توسط کارشناسان داخلی به دست آمده و برای خرید تکنولوژی آن ارز از کشور خارج نشده و نتیجه تحقیقات محققان داخلی است.

مزایده فروش خاک طلای زرشوران

اردشیر سعدمحمدی همچنین از برگزاری مزایده فروش خاک طلای زرشوران خبر داد و گفت: تا پایان سال مزایده‌ای برای فروش ۲۰هزار تن از خاک این معدن برگزار می‌شود.مدیرعامل ایمپاسکو ادامه داد: در صورت وجود تقاضای بیشتر، فروش مزایده‌ای خاک طلای زرشوران ادامه خواهد یافت. معدن طلای زرشوران در تکاب استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

اردشیر سعدمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: اسناد اصلی مناقصه معدن طلای زرشوران تهیه شده و هفته جاری در اختیار شش شرکتی که در مرحله اول مناقصه پذیرفته شده‌اند، قرار خواهد گرفت.وی ادامه داد: شرکت‌ها دو ماه فرصت خواهند داشت تا قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند و به این ترتیب تا اواسط فروردین ماه اسناد مناقصه از متقاضیان دریافت و پس از بازگشایی پاکت‌ها، برنده مناقصات در اواخر فروردین ماه مشخص خواهد شد.

او با بیان اینکه تمام مدارک لازم برای دریافت مجوز سرمایه‌گذاری تکمیل شده است، گفت: به احتمال زیاد شورای اقتصاد با صدور این مجوز موافقت خواهد کرد.

وی میزان تولید طلا از معدن زرشوران را سالانه ۳تن برآورد کرد . به گفته وی طرح طلای زرشوران در نیمه اول سال آینده آغاز می‌شود.