گروه صنعت و معدن: وزیر صنایع و معادن بر توسعه و گسترش خوشه‌‌‌‌های صنعتی تاکید کرد. دکتر علیرضا طهماسبی که برای افتتاح چند ده طرح صنعتی و معدنی به استان خراسان رضوی سفر کرده بود در مراسم بهره‌‌‌برداری از این طرح‌ها، گفت: باید از تجارب دیگر کشورها در زمینه خوشه‌‌های صنعتی استفاده کنیم و باید این خوشه‌ها را متناسب با فرهنگ بومی کشورمان توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد و به نقل از پایگاه اطلاع‌‌‌‌‌رسانی وزارت صنایع و معادن به مناسبت دهه مبارک فجر و با حضور وزیر صنایع کشورمان ۴۱طرح صنعتی و معدنی در استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم طهماسبی با بیان اینکه ۴۱طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۶۰۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و زمینه اشتغال مستقیم حدود ۴هزار نفر ر ا فراهم کرده است،‌ گفت: در حال حاضر در استان خراسان رضوی بیش از ۴هزار و ۳۰۰واحد پروانه بهره‌برداری دارند و بیش از ۲هزار میلیارد تومان در این واحدها سرمایه‌گذاری شده است.وزیر صنایع و معادن به فرصت فراهم شده از سوی بنگاه‌ های زودبازده اشاره و تصریح کرد: استان خراسان رضوی در خصوص حجم تسهیلات پرداخت شده در این زمینه مقام دوم کشور را به دست آورده است.

طهماسبی افزود: تعداد ۳هزار و ۷۰۰فقره جواز تاسیس صنعتی در نه ماه اول سال‌جاری در این استان درخواست شده است، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۳درصد رشد نشان می‌دهد در حالی که رشد متوسط کشوری ۹۳درصد است. بنابراین گزارش گروه‌های صنعتی طرح‌‌‌های به بهره‌ برداری رسیده شامل: صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی، کانی غیر فلزی، خودرو و نیز نیرومحرکه،‌بسته‌بندی و سلولزی، ‌مواد اولیه و بسته بندی دارو بوده است.

صنایع متفرقه در معرض خطرند

وزیر صنایع همچنین در مراسم افتتاح اولین خوشه صنعتی پلیمر گفت: نگرش دولت نهم به توسعه صنایع کوچک و نهادینه کردن توسعه صنعتی در این بنگاه‌ها است.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به میزان ۷هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده در بنگاه‌‌های زود بازده گفت: بیش از ۵۰درصد این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش صنعت است.

وی با بیان این که دولت معتقد است اشتغال باید مستمر و پایدار باشد، افزود: خوشه‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای در کشورهای مختلف دنیا دارند و صنایع کوچک معمولا در قالب خوشه های صنعتی شکل می‌گیرند و صنایع متفرقه و تک معمولا در معرض خطر نوسانات اقتصادی قرار دارند.