معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: صنایع کوچک در کشور به صنایعی بیمار تبدیل شده‌اند که هرچه سریع‌تر باید نسبت به علاج آن اقدام کرد. مقتدالانام روانبخش، به خبرگزاری مهر گفت: ساماندهی شهرک‌های صنعتی و توجه به زیرساخت‌های این شهرک‌ها می تواند بستر مناسبی را برای صنایع کوچک ایجاد کند.

وی افزود: بیش از ۹۹درصد صنایع کشور را واحدهای صنعتی کمتر از ۵۰نفر تشکیل می‌دهند که جزوصنایع کوچک هستند و این صنایع از نظر اشتغال ۶۰درصد و از نظر ارزش افزوده ۲۸ تا ۳۰درصد تولیدات را به خود اختصاص دادند.

روانبخش از جمله مشکلات این بخش را تولیدات این صنایع عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری و تولید وجود دارد ولی به دلیل عدم برنامه‌ریزی برابر با نیازها و بازار، تولیدات این صنایع قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستند در حالیکه پتانسیل حضور را دارند.

مشکل صنایع کوچک بازاریابی است

همچنین یک معاون دیگر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا بازاریابی را مشکل دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک دانست و گفت: این واحدها به دلیل کوچک بودن حجم فعالیت در بازاریابی و ورود به بازار جهانی فاقد مدیریت و کارشناسی لازم هستند که این معضل از تهدیدات اصلی صنایع کوچک است. وی گفت: برای رفع این مشکل وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی و مرکز توسعه صادرات ایران فعالیت‌هایی را برای امر بازاریابی تولیدات این واحدها در خارج از کشور شروع کرده‌اند.

این مسوول رمز ماندگاری صنایع کوچک را در بازار رقابتی به خصوص بازار جهانی ارتقای کیفیت و کاهش قیمت نهایی دانست.