تحریم‌ها تاثیری برتوسعه پارس جنوبی ندارد

تحریم‌ها تاثیری بر روند توسعه فازهای پارس جنوبی ندارد و کار توسعه این منطقه با شدت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در سومین روز نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت: کار توسعه فازهای پارس جنوبی ادامه دارد و تحریم‌ها تاثیری بر روند انجام کار نگذاشته است. وی افزود: در روند توسعه پارس جنوبی حتی شرکت‌های آمریکایی هم پیغام فرستاده‌اند که از طریق شرکت‌های دیگر حاضرند به ایران تجهیزات بدهند.

وکیلی با بیان این مطلب که با به بهره‌برداری رسیدن ۵ فاز پارس جنوبی در سال ۸۷ جهشی در تولید گاز و تزریق آن به میادین نفتی خواهیم داشت، گفت: فاز ۷ و ۶ پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است و کار راه‌اندازی فاز ۸ نیز به زودی آغاز می‌شود.

همچنین امیدواریم که فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیز زمستان امسال به بهره‌برداری برسد.

وکیلی درباره امضای قرارداد توسعه میادین گلشن و فردوسی در سال ۸۶ گفت: امضای این قرارداد در سال ۸۶ فرصت مناسبی برای جذب سرمایه داخلی بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دیگ حفاری در حال استقرار در میدان گلشن است و امضای توافقنامه لایه حفاری فردوسی که یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی است با ظرفیت ۳۲میلیارد بشکه نفت در جا از جمله اقداماتی بود که در سال ۸۶ محقق شد.

وکیلی درباره توسعه فازهای ۱۹ تا ۲۱ اظهار داشت: در حال حاضر برای توسعه این فازها با چند شرکت بزرگ بین‌المللی در حال مذاکره هستیم و اسناد مناقصه این فازها را نیز آماده کرده‌ایم تا در صورتی که تعللی در مذاکراتمان پیش آمد این فازها را به مناقصه بین‌المللی بگذاریم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مذاکرات انجام شده با ترکیه برای توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ در چه مرحله است، گفت: توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ به منظور استحصال ۵/۱میلیارد فوت مکعب گاز در روز انجام خواهد شد و مذاکراتمان با طرف ترک هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: در صورتی که برای توسعه این فازها با ترکیه به توافق نرسیم با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکره می‌شویم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره مهلت توتال برای حضور در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: مهلت داده شده به توتال تا خرداد ماه امسال است و این فرصت قابل تمدید نیست.

شرکت نفت و گاز پارس ۳ سال است که به توتال فرصت داده و بیش از این نمی‌توانیم معطل آنها شویم.

وکیلی افزود: شرکت نفت و گاز پارس مسوولیت بهره‌برداری از مخازن را به عهده دارد و اگر توتال حاضر به سرمایه‌گذاری نشود ما خود این کار را انجام می‌دهیم.

در حال حاضر این امکان برای شرکت نفت و گاز پارس وجود دارد که به راحتی در بخش بالادستی سرمایه‌گذاری و گاز آن را صادر کند.

وکیلی در پاسخ به این سوال که برای توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ چقدر تزریق اعتبار شده است، گفت: بانک صنعت و معدن قرار بود وامی را برای توسعه این دو فاز به شرکت نفت و گاز پارس بدهد که به خاطر فشار وزارت صنایع و معادن این امر تا امروز محقق نشده است.

انتظار ما این است که وزیر صنایع و معادن عنایت ویژه خود را به توسعه پارس جنوبی داشته باشد. با این وجود مشکلی برای تامین مالی توسعه این فازها نداریم و بودجه لازم برای توسعه آنها پیش‌بینی شده است.

حفر ۱۷ حلقه چاه برای تامین گاز زمستان امسال

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز از حفر ۱۷ حلقه چاه در میدان‌های موجود در حوزه‌های نفت و گاز این شرکت برای تامین کمبود گاز مصرفی کشور در زمستان امسال خبر داد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی متعهد است که حفاری ۱۷ حلقه چاه در میدان‌های موجود در حوزه‌های نفت و گاز این شرکت را برای تامین گاز مصرفی کشور در دوره ۶۰ روزه سرمای زمستان انجام دهد.

ضیغمی ادامه داد: محل این تعداد حلقه چاه مشخص شده و هم‌اکنون ۵ دکل در مناطق مورد نظر مستقر شده و تا آخر خرداد ماه امسال نیز تمام دکل‌ها بر روی اهداف مستقر خواهد شد.

وی گفت: تا آخر پاییز امسال نیز حفاری این تعداد حلقه چاه تکمیل خواهد شد و روزانه ۲۵میلیون متر مکعب به شبکه گاز مصرفی کشور تزریق خواهد شد.

ضیغمی اظهار داشت: در حال حاضر در بخش نفت و گاز از ۲۳ میدان نفتی، ۹ میدان در مدار تولید و ۶ میدان در حال توسعه داریم و برای ۸ میدان باقیمانده نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات برای واگذاری به پیمانکاران هستیم.

همچنین از ۹ میدان فعلی روزانه ۱۶۰هزار بشکه نفت تولید می‌شود که طبق جدول زمانبندی شرکت، تا پایان سال ۱۳۹۰ ظرفیت تولید آنها به ۴۵۰هزار بشکه و تا سال ۱۳۹۵ به ۵۰۰هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ضیغمی گفت: در بخش گاز نیز ۳۷ میدان در حال تولید، توسعه و مطالعه داریم که ۱۴ میدان در حال تولید، ۳ میدان در حال توسعه و ۲۰ میدان باقیمانده نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات برای معرفی به پیمانکاران است که از این ۲۳ میدان در اوج تولید در زمستان گذشته روزانه ۳۰۳میلیون متر مکعب گاز تولید شد، ولی هم‌اکنون به دلیل کاهش مصارف میزان تولید ما به ۲۷۲میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به برنامه‌های توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: تولید گاز تا پایان سال ۱۳۹۰ به ۴۰۰میلیون متر مکعب و تا پایان سال ۹۵ به ۴۶۰میلیون متر مکعب خواهد رسید.

تولید میعانات گازی نیز در حال حاضر ۸۷هزار بشکه در روز است که تا پایان سال ۹۰ به ۱۰۵هزار بشکه در روز و تا پایان سال ۹۵ به ۱۲۰هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

موضع توتال

مدیر اکتشاف و تولید شرکت توتال در منطقه خاورمیانه ضرب الاجل وزارت نفت ایران به این شرکت تا ماه ژوئن (خرداد) برای تصمیم‌گیری سریع تر درباره چگونگی اجرای پروژه «پارس ال ان جی» را مورد اشاره قرار داد و گفت: «فکر نمی‌کنم تمام کارها تا ماه ژوئن به پایان برسد.»

به گزارش مهر «آندره گوفارت» در حاشیه سیزهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی ارزش کل پروژه «پارس ال ان جی» را بین ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: وقتی نتایج مطالعات و ارزیابی احداث این پروژه را در سال گذشته دریافت کردیم، متوجه شدیم که لازم است در روند اجرای آن تجدید نظر و راه حلی برای تعدیل افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی پیدا کنیم.مدیر اکتشاف و تولید شرکت توتال در منطقه خاورمیانه حمایت مالی از شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های نفتی را زمینه ساز رشد و توسعه این شرکت‌ها در سال‌های آینده ارزیابی کرد.