بارش 10 استان کشور کمتر از حد نرمال

به گزارش «ایلنا» از مدیریت منابع آب ایران، عیسی بزرگ‌‌‌زاده در نشستی با اشاره به برخی از بندهای برنامه هفتم بیان کرد: وزارت نیرو اجرای برنامه هفتم را آغاز کرده و آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها و دستورالعمل‌‌‌های آن نیز در دست تدوین است. وی گفت: اگر آب را دو کفه تامین و مصرف بدانیم، بخش تامین دارای دو بخش آب‌‌‌های متعارف و نامتعارف است که آب‌‌‌های متعارف شامل آب‌‌‌های سطحی و زیرزمینی و بخش آب‌‌‌های نامتعارف شامل پساب و دریا می‌شود. مصرف نیز شامل بخش‌‌‌‎های کشاورزی، شرب، بهداشت، خدمات و صنعت است که البته نیازهای محیط‌زیست، هرچند در ردیف مصارف آب نیست، ولی در این بخش قرار دارد.

بزرگ‌‌‌زاده اظهار کرد: بهبود شرایط کسب‌وکار صنعت، دامنه‌‌‌ای از اقدامات غیرسازه‌‌‌ای را دربر می‌گیرد. این مهم از تقویت منابع انسانی تا نهادسازی، اصلاح ساختار اقتصادی، بهبود استانداردها و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌‌‌های نوین را شامل می‌شود. در مجموع اقدامات سازوکاری و غیرسازه‌‌‌ای، سیستم‌‌‌دهی را هدف قرار می‌دهد که این مساله در برنامه وزیر نیرو به طور برجسته دیده شده است؛ چون به‌‌‌کارگیری روش‌های غیرسازه‌‌‌ای با هزینه کم، بهبودهای کلان ایجاد می‌کند.

برنامه‌‌‌های وزیر نیرو سازگار با برنامه هفتم توسعه و سایر اسناد بالادستی

به گفته سخنگوی صنعت آب، تمرکز بر الگوی کشت و توسعه عمودی کشاورزی به جای توسعه افقی، از مهم‌ترین اقدامات غیرسازه‌‌‌ای در مسیر بهبود عملکردهاست.  در همین راستا، برنامه‌‌‌های وزیر نیرو با برنامه هفتم، سند امنیت غذایی، نقشه راه آب و دیگر اسناد بالادستی کاملا سازگار است. وی برخی از بندهای برنامه هفتم توسعه مرتبط با وزارت نیرو را تشریح کرد و گفت: براساس جدول ۷ ماده ۳۷ برنامه هفتم، جبران ناترازی آب به میزان ۱۵میلیارد مترمکعب در پایان سال پنجم هدف‌گذاری شده است. این میزان در ۱۰سال به ۳۰میلیارد مترمکعب خواهد رسید که با سند امنیت غذایی و نقشه راه منطبق است و تمام ارکان حاکمیت بر افق جبران تراز آب در پایان برنامه پنج‌ساله توافق دارند.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: همچنین عدد تامین از منابع آب‌‌‌های نامتعارف تا پایان برنامه هفتم ۱.۷۷ و تامین آب‌‌‌های زیرزمینی ۳۶.۷ است. بنابراین درخصوص کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی و استفاده بیشتر از آب‌‌‌های نامتعارف وفاق مناسبی وجود دارد.

 بهبود نسبی وضعیت سدها

سخنگوی صنعت آب با ارائه گزارشی از میزان بارش‌‌‌ها و حجم مخازن سدهای کشور اظهار کرد: متوسط بارش‌‌‌های کشور تاکنون ۲۵۰میلی‌متر بوده که ۲‌درصد نسبت به دوره بلندمدت بهتر است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که متوسط کشوری معیار خوبی برای سنجش نیست و باید مسائل آب را در مقیاس محلی بررسی کنیم؛ چرا که بارش خوب مناطق جنوبی سیستان به کار مشهد یا تهران نمی‌‌‌آید.

بزرگ‌‌‌زاده با بیان اینکه ۱۰ استان کشور کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌‌‌اند، گفت: خراسان‌رضوی، تهران و البرز جزو استان‌‌‌هایی هستند که بارش کمتری داشته‌‌‌اند. با این‌‌‌حال وزارت نیرو با همراهی شهروندان در مدیریت مصرف، آب موردنیاز را تامین خواهد کرد.

سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی مجموع سدهای کشور را حدود ۵۰‌درصد اعلام و بیان کرد: میزان ورودی آب سدهای کشور ۴۱میلیارد و ۴۵۰میلیون مترمکعب و میزان خروجی سدها نیز ۳۷میلیارد و ۵۷۰مترمکعب است.

به گفته بزرگ‌‌‌زاده‌، پرشدگی ۱۳سد حوضه آبریز ارومیه ۲۰‌درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۶‌درصد بهتر است. مجموع پنج‌سد تهران نیز با ۵۳۵میلیون مترمکعب آب، دارای ۲۸‌درصد پرشدگی است که ۲۴‌درصد نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی گفت: وضعیت سد «دوستی» در خراسان‌رضوی نسبت به گذشته بهتر است، ولی ۱۵‌درصد پرشدگی دارد. سدهای زنجیره کارون نیز وضعیتی مشابه سال گذشته دارند؛ سد «دز» ۱۲‌درصد نسبت به سال قبل پرشدگی بیشتری دارد و سد «کرخه» با ۵۳‌درصد پرشدگی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: چاه‌‌‌نیمه‌‌‌های سیستان با ۱۷‌درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته وضیت بهتری دارد و سدهای جنوب این استان نیز به مدد بارندگی خوب رخ‌داده، دارای ۹۷درصد پرشدگی هستند.