به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد عبده ابطحی، مسوول میز انقلاب چهارم صنعتی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، نیز به دو چالش عمده یعنی هماهنگی بین ذی‌نفعان و عبور از پایلوت به پروژه‌های بزرگ‌تر یا به زعم او برزخ پایلوت اشاره کرد و گفت: دنیا برای حل این دو چالش، نهادسازی کرده است و این نهادها اجرای فرآیندها را تسهیل می‌کنند. در حال حاضر در کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات این نهادها ایجاد شده و آنها پروسه تحول دیجیتال‌راه‌ را دائما ساده‌سازی می‌کنند. مثل مراکز انقلاب صنعتی چهارم که شبکه ۲۰تایی آن را مجمع جهانی اقتصاد آن را مدیریت می‌کند و ۶مرکز از آن در کشورهای همسایه ماست. شاید بهتر باشد که اتاق به این زمینه ورود کند و به شکل‌گیری این نهادها در کشور کمک کند. سعید رسول‌اف، نایب‌رئیس کمیسیون نیز با اشاره به اینکه برنامه کلی کمیسیون این است که فناوری اطلاعات به‌صورت صرف خارج شده و کاربرد آن در صنایع را تحلیل و بررسی کند، گفت: متوسط تولید ناخالص داخلی معدن در دنیا بین ۵ و ۶درصد اما در ایران کمتر از یک‌درصد است که نشان از ضرورت توجه بیشتر و استفاده از هوشمندسازی در معدن و صنایع معدنی دارد. بهتر آن است که کمیسیون در برنامه نشست‌های آتی خود، هر جلسه را به یک صنعت اختصاص دهد تا تجربه آن صنعت در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را بررسی کند.

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران نیز با بیان اینکه تحول دیجیتال ذیل مساله بهره‌وری قرار می‌گیرد، گفت: تحول و فناوری از دید صنایع یک حرکت بزرگ است؛ اما واژه بهره‌وری قابل لمس و قدیمی است که می‌توان ذیل آن حرکت کرد. ما می‌توانیم در جشنواره بهره‌وری از پروژه‌های بهبود حاصل از تحول دیجیتال استفاده کنیم و پایه همراهی و همکاری کمیسیون تحول با جشنواره بهره‌وری را بر این مبنا قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه یکی از ابعاد شناخته‌شده بهبود نظام‌های حکمرانی در سطح شرکتی، هلدینگ‌ها و ملی مفهوم تحول دیجیتال است، گفت: تحول دیجیتال زمینه شفافیت، مشارکت و پاسخ‌گویی به شیوه‌های جدید را فراهم می‌کند. رضا قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون تحول نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز با اشاره به مساله هوشمندسازی معادن به مبحث کنشگران مرزی به‌عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت: آنچه در جریان هوشمندسازی معدن باید در کنار ارائه راهکار برای سودده‌تر شدن آن اندیشید، مساله محیط زیست است.

گروه‌هایی که در حوزه هوشمندسازی در معادن کار می‌کنند، می‌توانند برای دریافت حمایت‌های بین داخلی و بین‌المللی روی مساله حفظ و بازیابی محیط زیست در محدوده‌های معدنی و همچنین کاهش کربن که مسائل بسیار موردتوجهی است، تمرکز کنند.