به گزارش «ایسنا»، محمدمهدی برادران بیان کرد: با توجه به رقابتی شدن بازار از واحدهای تولیدکننده خواستیم، امسال با برنامه‌‌‌ریزی دقیق‌‌‌تر و به تفکیک، گروه‌‌‌های کالایی و محصولات خودشان را در قالب برنامه تولید اعلام کنند که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰واحد برنامه تولید سالانه خودشان را اعلام کرده و متعهد شدند بیش از ۱۸میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه لوازم‌خانگی در برنامه، تولید کنند.

وی افزود: متناسب با این برنامه، نیاز ارزی منطبق بر ‌درصد عمق داخلی هر محصول نیز تامین شده است.

معاون‌‌‌ وزیر صمت گفت: در چهارماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید در این حوزه، بیش از ۶‌درصد رشد داشته و به عدد بیش از ۵میلیون و ۳۵۰‌هزار دستگاه در چهارماه ابتدای سال رسیده است و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

برادران ادامه داد: معتقدم روند رشد صنعت لوازم‌خانگی ایران در سال‌جاری تداوم پیدا خواهد کرد و به‌رغم اینکه واحدهای تولیدی، مشکلاتی نظیر کمبودهایی در زمینه تسهیلات بانکی، تامین ارز و مشکلات انرژی دارند، ولی با مدیریتی که در بخش خصوصی و افزایش بهره‌‌‌وری و افزایش عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری وجود دارد می‌توانیم محصولاتمان را در بازارهای هدف صادراتی دنبال کنیم.

او درباره همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌‌‌های تولیدی و صادراتی لوازم‌خانگی ایران که  امروز در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این‌گونه همایش‌ها یا نمایشگاه‌‌‌ها، فرصتی ارزشمند برای رسیدن به اهداف مهم صادراتی است که در این همایش‌ها با گرد هم آمدن فعالان صنعت می‌توان به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت لوازم‌خانگی پرداخت و در عین حال با به‌اشتراک‌گذاری آگاهی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در نهایت به راهکارهای دستیابی به اهداف مورد نظر رسید. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت و معدن افزود: در همایش پیش‌رو نیز به بررسی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجاد بازارهای جدید صادراتی در قاره‌های آفریقا و اروپا و کشورهای  CISو بررسی چالش‌های مهم صادرات لوازم‌خانگی ایرانی و موضوعات مرتبط با این‌‌‌ صنعت پرداخته می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌اکسپو) گفت: نمایشگاه ایران‌اکسپوی ۲۰۲۴، با توجه به حضور بیش از ۲۵۰۰تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰کشور، فرصت خوبی بود تا تعدادی از واحدهای تولیدی ما موفق به عقد قرارداد شوند و نتایج خوبی به همراه داشت.

برادران افزود: همچنین هفته قبل در عراق، نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی در اربیل کردستان برگزار شد که فرصت خوبی بود، چون بیشتر صادرات ما در این حوزه به کشور عراق صورت می‌گیرد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت ادامه داد: حتی بعضی از تولیدکنندگان ما با ایجاد دفتر در عراق و برخی کشورهای دیگر به عرضه مستقیم کالا و خدمات پس از فروش روی آوردند که همه اینها می‌‌‌تواند به اعتماد مشتری بیفزاید و از لحاظ رقابتی، امتیازی برای ما محسوب شود و ماحصل این موضوع، باعث پایداری رضایت مشتری و رشد در حوزه صادرات شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال حدود ۱۱‌درصد رشد صادرات در حوزه لوازم‌خانگی را داشتیم که ان‌شاءالله تا پایان سال تداوم می‌یابد، گفت: اولویت ما در جایگزینی محصولات دارای سهم عمده در قاچاق است. به عنوان مثال، امسال در تولید ظرفشویی بیش از ۲۶‌درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: همچنین صنایع لوازم‌خانگی کوچک که قاچاق‌پذیر است و بازار هدف‌های صادراتی را می‌‌‌تواند دنبال کند،

جزو اولویت‌‌‌های ماست که در نمایشگاه لوازم‌خانگی تهران، رونمایی برخی محصولات جدید را خواهیم داشت.