فوربس به‌منظور درک بهتر نحوه استفاده کسب‌وکارها از ابزارهای هوش مصنوعی، در یک نظر‌سنجی از صاحبان کسب‌وکارها (که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا قصد دارند در شش‌ماه آینده از آن بهره بگیرند)، حوزه‌‌‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی و میزان استفاده از آن را جویا شده است.

در این نوشتار به حوزه‌‌‌های نفوذ و میزان استفاده کسب‌وکارها از این فناوری خواهیم پرداخت.

نتایج نظرسنجی مشاور فوربس از کسب‌وکارها در خصوص بهره‌برداری از هوش مصنوعی نشان می‌دهد:

- بیش از نیمی از صاحبان مشاغل از هوش مصنوعی برای امنیت سایبری و مدیریت کلاهبرداری استفاده می‌کنند؛

- از هر چهار صاحب کسب‌وکار، یک نفر نگران تاثیر هوش مصنوعی بر ترافیک وب‌سایت است؛

- تقریبا همه (۹۷درصد) صاحبان مشاغل معتقدند که چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی به تجارت آنها کمک می‌کند؛

- از هر سه کسب‌وکار، یک شرکت قصد دارد از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی برای نوشتن محتوای وب‌سایت استفاده کند، در حالی که ۴۴‌درصد از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی برای نوشتن محتوا به زبان‌‌‌های دیگر استفاده می‌کنند؛

- نزدیک به نیمی (۴۶درصد) از صاحبان مشاغل از هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباطات داخلی استفاده می‌کنند؛

- بیش از ۴۰‌درصد نگران وابستگی بیش از حد به فناوری به دلیل استفاده از هوش مصنوعی هستند؛

- تقریبا دو سوم (۶۴درصد) صاحبان مشاغل معتقدند که هوش مصنوعی روابط با مشتری را بهبود می‌بخشد.

کسب‌وکارها بیشتر در چه حوزه‌‌‌هایی هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند؟

نتایج بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که کسب‌وکارها برای بهبود و تکمیل عملیات تجاری خود به میزان بیشتری به هوش مصنوعی روی خواهند آورند. طبق نظرسنجی، کسب‌وکارها از هوش مصنوعی در طیف گسترده‌‌‌ای از حوزه‌‌‌ها استفاده می‌کنند.

پرکاربردترین حوزه‌‌‌ای که هوش مصنوعی در آن رسوخ کرده، مربوط به خدمات مشتریان است که ۵۶‌درصد از پاسخ‌دهندگان از هوش مصنوعی برای این منظور استفاده می‌کنند و در پله دوم امنیت سایبری و مدیریت کلاهبرداری است که توسط ۵۱‌درصد از مشاغل مورد استفاده قرار گرفته است. از دیگر کاربردهای قابل‌توجه هوش مصنوعی می‌توان به مدیریت ارتباط با مشتری (۴۶درصد)، دستیار شخصی دیجیتال (۴۷درصد)، مدیریت موجودی (۴۰درصد) و تولید محتوا (۳۵درصد) اشاره کرد.

کسب‌وکارها همچنین از هوش مصنوعی برای روش‌های فروش محصول (۳۳درصد)، حسابداری (۳۰درصد)، عملیات زنجیره تامین (۳۰درصد)، استخدام و استعدادیابی (۲۶درصد) و تقسیم‌‌‌بندی مخاطبان (۲۴درصد) استفاده می‌کنند.

کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش تجربیات مشتری در نقاط تماس دارد. طبق نظرسنجی، ۷۳‌درصد از کسب‌وکارها از چت روبات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیام‌رسانی فوری استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آنها را دارند. علاوه بر این، ۶۱درصد از شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی ایمیل‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که ۵۵درصد از هوش مصنوعی برای خدمات شخصی‌سازی‌شده، مانند روش‌های فروش محصول استفاده می‌کنند.  کسب‌وکارها همچنین از هوش مصنوعی برای محتوای نوشتاری طولانی مانند کپی وب‌سایت (۴۲درصد) و تبلیغات شخصی (۴۶درصد) استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی به مدیریت تماس‌های تلفنی نفوذ کرده است؛ زیرا ۳۶‌درصد از پاسخ‌دهندگان از هوش مصنوعی در این حوزه استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارند و ۴۹‌درصد از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی پیام‌های متنی استفاده می‌کنند. با ادغام روزافزون هوش مصنوعی در کانال‌‌‌های تعاملی متنوع با مشتری، تجربه کلی مشتری کارآمدتر و شخصی‌‌‌تر می‌شود.

فرآیندهای کسب‌وکار هوش مصنوعی در حال بهبود است

هوش مصنوعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که زیرک‌تر و سازنده‌تر شوند. براساس نظرسنجی انجام‌شده، هوش مصنوعی برای استفاده در جنبه‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد یا برنامه‌ریزی می‌شود.

تعداد قابل‌توجهی از مشاغل (۵۳درصد) از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای تولید استفاده می‌کنند، در حالی که ۵۱درصد از هوش مصنوعی برای اتوماسیون فرآیند و ۵۲درصد از آن برای کارهای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو مانند تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. شرکت‌ها همچنین از هوش مصنوعی برای تجمیع داده‌‌‌ها (۴۰درصد)، تولید ایده (۳۸درصد) و به حداقل رساندن خطرات ایمنی (۳۸درصد) استفاده می‌کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی برای ساده‌‌‌سازی ارتباطات داخلی، طرح‌‌‌ها، ارائه‌‌‌ها و گزارش‌‌‌ها (۴۶درصد) استفاده می‌شود. کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای نوشتن کد (۳۱درصد) و کپی وب‌سایت (۲۹درصد) استفاده می‌کنند.

اکثر صاحبان مشاغل انتظار دارند که هوش مصنوعی تاثیر مثبتی بر تجارت آنها داشته باشد:

اکثر صاحبان مشاغل فکر می‌کنند هوش مصنوعی برای کسب‌وکار آنها مفید خواهد بود. تعداد قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان (۶۴درصد) پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی روابط با مشتری را بهبود می‌بخشد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، در حالی که ۶۰درصد انتظار دارند هوش مصنوعی رشد فروش را افزایش دهد.

هوش مصنوعی به عنوان دارایی برای بهبود تصمیم‌گیری (۴۴درصد)، کاهش زمان پاسخ (۵۳درصد) و اجتناب از اشتباهات (۴۸درصد) تلقی می‌شود. کسب‌وکارها همچنین انتظار دارند که هوش مصنوعی به آنها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها (۵۹درصد) و ساده‌سازی فرآیندهای شغلی (۴۲درصد) کمک کند.

نگرانی‌های ناشی از گسترش هوش مصنوعی

۱-در حالی که صاحبان کسب‌وکار مزایای استفاده از هوش مصنوعی را می‌بینند، نگرانی‌هایی نیز دارند. یکی از این نگرانی‌ها تاثیر بالقوه هوش مصنوعی بر ترافیک وب‌سایت از موتورهای جست‌وجوست. طبق این نظرسنجی، ۲۴‌درصد پاسخ‌دهندگان نگران هستند که هوش مصنوعی بر دید کسب‌وکار آنها در موتورهای جست‌وجو تاثیر بگذارد. با این حال، ۶۴درصد این نگرانی را ندارند و ۱۲درصد مطمئن نیستند. این نگرانی ممکن است تا حدودی ناشی از پذیرش روزافزون ابزارهایی مانند چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی مبتنی بر هوش مصنوعی باشد، به طوری که ۶۵درصد از مصرف‌کنندگان گفته‌اند که قصد دارند به جای موتورهای جست‌وجو از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی استفاده کنند.

۲-صاحبان مشاغل نسبت به وابستگی به فناوری ابراز نگرانی کردند و ۴۳‌درصد از پاسخ‌دهندگان نگران وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی بودند. علاوه بر این، ۳۵‌درصد از کارآفرینان نگران توانایی‌های فنی موردنیاز برای استفاده کارآمد از هوش مصنوعی هستند. علاوه بر این، ۲۸‌درصد از پاسخ‌دهندگان در مورد احتمال خطاهای سوگیری در سیستم‌های هوش مصنوعی نگران هستند.

۳-یکی از نگرانی‌های مهم در میان کسب‌وکارها در مورد گسترش هوش مصنوعی، تاثیر بالقوه آن بر نیروی کار است. داده‌ها نشان می‌دهد که ۳۳‌درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نگران هستند که اجرای هوش مصنوعی می‌تواند سبب کاهش نیروی کار شود. این نگرانی توسط عموم مردم منعکس شده است، به طوری که ۷۷درصد از مصرف‌کنندگان نیز نسبت به از دست دادن شغل انسانی به دلیل پیشرفت‌های هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند.

۴-یک‌سوم مشاغل نگران اطلاعات نادرست از هوش مصنوعی هستند. یکی از نگرانی‌های قابل‌توجه برای کسب‌وکارهای پیرامون ادغام هوش مصنوعی، پتانسیل ارائه اطلاعات نادرست برای کسب‌وکار یا مشتریان آن است.

داده‌ها نشان می‌دهد که ۳۰‌درصد پاسخ‌دهندگان نگران اطلاعات نادرست تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند، در حالی که ۲۴‌درصد نگرانند که ممکن است بر روابط مشتری تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، نگرانی‌هایی نیز در خصوص حفظ حریم خصوصی وجود دارد، به طوری که ۳۱درصد از کسب‌وکارها نسبت به امنیت داده‌ها و حریم خصوصی در عصر هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند.