به گزارش خبرگزاری تسنیم، از سال گذشته و با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌‌‌های کسب‌وکار حدود یک‌میلیون مجوز از درگاه ملی مجوز‌‌‌ها صادر شده است.

طبق گزارش هیات مقررات‌زدایی با همکاری دستگاه‌‌‌ها در تسهیل صدور مجوز‌‌‌ها این قانون با ۹۸‌درصد پیشرفت در اجرا همراه بوده است، اما همچنان دستگاه‌‌‌هایی هستند که در صدور مجوز‌‌‌ها تعلل می‌کنند. یکی از این دستگاه‌‌‌ها وزارت کشور است که بیشترین میزان تاخیر در صدور مجوز را دارد و شهرداری‌‌‌ها نیز هنوز به درگاه ملی مجوز‌‌‌ها متصل نشده‌اند.

سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای کسب‌وکار گفت: شهرداری تهران همکاری کرده است، اما ‌هزار و ۲۰۰شهرداری با شورا‌‌‌های شهر متعدد داریم که این شورا‌‌‌ها هر کدام شرایطی را برای مجوز ساخت‌وساز اعمال کرده‌اند که با وجود این، شورای عالی استان‌‌‌ها و وزارت کشور باید همکاری کنند تا شرایط پروانه احداث بنا و پایان کار ساختمان در سراسر کشور الکترونیک و یکپارچه شود. آذر سال گذشته از وزیر کشور تکلیف مجوز‌‌‌های این وزارتخانه و شهرداری‌‌‌ها را جویا شدیم که وحیدی گفت: شهرداری‌‌‌ها خودشان دستگاهی مستقل هستند و پیوستن تمام شهرداری‌‌‌ها به درگاه ملی مجوز‌‌‌ها را در برنامه داریم.

وزیر کشور در خصوص عدم‌اتصال وزارتخانه به این درگاه گفت: به دلیل اینکه سیستم‌های شهرداری‌‌‌ها تطابق ندارد قرار شد ساماندهی شود و باید سریعا متصل شوند.

البته چرایی تاخیر در صدور مجوز‌‌‌های وزارت کشور نیز سوال دیگر ما از آقای وحیدی بود که پاسخ داد: هیچ مجوز کسب‌وکاری را وزارت کشور صادر نمی‌‌‌کند و صدور مجوز برعهده این وزارتخانه نیست. طبق قانون تسهیل صدور مجوز‌‌‌ها اگر دستگاهی در صدور مجوز‌‌‌ها تعلل کند، درگاه ملی مجوز‌‌‌ها مکلف به صدور خودکار این مجوزهاست و همان‌طور که از اول آبان به صورت هفتگی مجوز‌‌‌های معطل‌مانده به روش خودکار از درگاه ملی مجوز‌‌‌ها در حال صدور است، براساس قانون باید منتظر صدور مجوز‌‌‌های وزارت کشور هم به صورت خودکار از این درگاه بود.