حسین سلاح‌‌‌ورزی، در نشستی با انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، افزود: موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری، عوارض مواد خام و نیمه‌‌‌خام، مالیات بر صادرات، موضوع ضمانت‌‌‌نامه‌‌‌ها در حوزه صنعت و معدن سرب و روی جزو موارد و مشکلاتی که است که در اتاق ایران بارها بررسی ‌‌‌شده و به دولت و نهادهای مربوطه نامه‌‌‌های تخصصی در جهت رفع این موانع نوشته شده است. مثلا در قوانین متعددی، ممنوعیت صادرات غیرتعرفه‌‌‌ای، مقرر  شده ولی یک‌‌‌عده به این قوانین توجهی ندارند. نتیجه بی‌‌‌توجهی به قوانین بر وضعیت صنعت سرب و روی و دیگر صنایع اثرگذار است.

سلاح‌‌‌ورزی گفت: معدن جزو مزیت‌‌‌های اقتصاد ایران است؛ در کنار مکاتبه با دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌‌‌توانیم یک نشست تخصصی یا همایشی برگزار کنیم و این صنعت را با نگاه کارشناسان و با استفاده از تجربه فعالان حوزه صنعت و معدن سرب و روی عارضه‌‌‌یابی کنیم. این نشست باعث همگرایی و همدلی بیشتر می‌شود و درنهایت با استفاده از تمام ظرفیت‌‌‌های کارشناسی، می‌‌‌توانیم در راستای حل مشکلات صنعت و معدن سرب و روی گام برداریم و با دولت مذاکره کنیم. از طرفی می‌‌‌توانیم از ظرفیت مرکز پژوهش‌‌‌های اتاق ایران استفاده کرده و وضعیت این صنعت را در پژوهشی با عدد و رقم علمی بررسی کنیم.

او ادامه داد: در این دوره از هیات‌رئیسه به تقسیم‌‌‌کار ملی اعتقاد و تاکید داریم که باید از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها و درباره این موضوع از ظرفیت انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران استفاده کنیم. باید مشکلات و راهکارها احصا و بعد مشخص شود که ظرفیت‌‌‌های قانونی برای حل مشکلات این حوزه کدام است و به چقدر سرمایه‌گذاری نیاز داریم. البته قبلا هم درباره این موضوع، کار کرده‌‌‌ایم ولی نباید از کار کردن و تکرار دوباره حرف‌‌‌هایمان ناامید شویم.رئیس اتاق ایران تاکید کرد: باید روی زنجیره ارزش صنعت سرب و روی مطالعاتی انجام شود و این صنعت عارضه‌‌‌یابی شود. در این مسیر و برای حل مشکلات صنعت و معدن سرب و روی از ظرفیت این تشکل استفاده شود.محمدرضا بهرامن، نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران هم در ادامه تاکید کرد: با برگزاری نشست‌‌‌های تخصصی عارضه‌‌‌ها و پیشنهادها مشخص می‌شود و بعدا با همفکری بیشتر می‌‌‌توانیم با دولت مکاتبه کنیم. نگاه تخصصی به حوزه‌‌‌ها باعث می‌شود با ارائه راهکار کارشناسی با سیاستگذار مذاکره کنیم. همچنین یوسف مرادلو، رئیس هیات‌‌‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: اولین درخواست انجمن از رئیس اتاق ایران این است که در نشست‌‌‌های مربوط به صنعت و معدن سرب و روی از ظرفیت کارشناسی انجمن استفاده شود تا از مسائل و مشکلات این صنعت و مسائل حوزه صادرات آن دفاع کند. البته در این حوزه انجمن‌‌‌های موازی هم شکل گرفته‌‌‌اند که این موازی‌‌‌کاری آسیب‌‌‌زاست و برای همین حضور نماینده انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران کارگشاست.

او ادامه داد: صنعت و معدن سرب و روی مشکلات متعددی دارد که یکی از این مشکلات، کمبود خاک است؛ ما خاک را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌‌‌کنیم و قیمت آن در بورس مشخص است. از طرفی در صادرات شمش سرب، دولت در قیمت‌گذاری دخالت می‌کند و می‌‌‌خواهد به زیر قیمت بازار عرضه شود. همچنین شمش سرب و روی را جزو مواد خام و نیمه‌‌‌خام حساب می‌کنند، در حالی که شمس و روی بعد از فرآوری‌‌‌های انجام‌شده، محصول نهایی است و باید اتاق ایران درباره این مساله با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند.مرادلو گفت: وقتی کالایی مازاد مصرف دارد و برای صادرات، این محصول تولید می‌شود، پرداخت عوارض بر صادرات و مالیات بر کالایی که هنوز روند صادرات آن تکمیل نشده، خیلی به صادرات صنعت و معدن سرب و روی ضربه می‌‌‌زند.او تصریح کرد: دولت به‌‌‌جای حمایت از صادرات به صنعت و صادرات سرب و روی ضربه می‌‌‌زند و سیاست‌‌‌های دولت درنهایت به نفع رقیب ما، ترکیه تمام می‌شود. محل تمرکز سرب و روی در زنجان قرار دارد و ترکیه‌ای‌‌‌ها در جریان قیمت‌گذاری دستوری بورس برای شمش سرب و روی هستند. این شرایط قدرت چانه‌‌‌زنی را از ما می‌گیرد و بر صادرات و وارداتمان تاثیر مستقیم دارد.