افتتاح پروژه‌‌‌های ملی میدکو

نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با برخورداری از یک‌واحد گازی ۳۱۰مگاواتی و یک‌واحد بخار ۱۴۰مگاواتی با ظرفیت ۴۵۰مگاوات در زمینی به وسعت ۴۶هکتار احداث شده است. این نیروگاه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان و مجموع اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۲هزار و ۴۱۵نفر در استان کرمان اجرا شد و به بهره‌‌‌برداری رسید. همچنین پروژه فولاد‌‌‌سازی بوتیا با ظرفیت ۱/ ۵میلیون تن بیلت و بلوم فولادی در سال در زمینی به مساحت ۲۵۰هکتار اجرا شد. این پروژه نیز با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۶‌هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۹هزار و ۴۵۰نفر در استان کرمان به بهره‌برداری رسید.

وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌‌‌های شرکت میدکو از زنجیره تولید در محدوده معدن تا محصول نهایی که ارزش‌افزوده بسیار خوبی با سرمایه غیردولتی فراهم کرده، بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی به‌ویژه در بخش نیروگاه‌های برقی و گازی تاکید کرد.

علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح چهار پروژه شرکت میدکو در حوزه‌های صنعتی و نیز نیروگاهی، از جمله واحد گازی نیروگاه سیکل‌‌‌ترکیبی خودمصرف شرکت بوتیا با حضور رئیس‌جمهور افزود: مجموعه میدکو در حداقل زمان و با حداکثر فناوری، این واحد (نیروگاه برق گازی) بسیار خوب و ارزشمند را راه‌اندازی کرده است. وی با تشریح مزیت‌های چنین نیروگاه‌هایی ادامه داد: در حداقل زمان و با استفاده از بالاترین ظرفیت‌ها و فناوری‌های داخلی و وارداتی توربین و ژنراتورهایی که واقعا به‌روزترین هستند، در این مجموعه نصب شده‌اند که امیدواریم سلسله سرمایه‌گذاری‌های میدکو ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت میدکو نیز در این مراسم گفت: این شرکت از سال ۸۶ به صورت سهامی عام تشکیل شد و اکنون یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر سرمایه‌گذار دارد که ۹۰‌هزار میلیارد تومان در ۴۰پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

علی‌اصغر پورمند افزود: ۲‌هزار هکتار زمین برای ساخت کارخانه‌ها اخذ و ۵هزار هکتار فضای سبز ایجاد کردیم. پروژه‌های ما زنجیره ارزش‌افزوده را از معدن تا فولاد تکمیل می‌کنند. از خام‌فروشی مواد در کشور نیز جلوگیری کردیم. وی با بیان اینکه ۲۳‌هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: ۲۰میلیون تن حمل‌ونقل جاده‌ای و ۱۰۰میلیون تن عملیات معدن‌کاری داریم که آب و برق موردنیاز را نیز خودمان تامین می‌کنیم.

چندسالی است که بحث بحران‌های زیست‌محیطی، خشکسالی و کمبود آب و به تبع آن کمبود برق به‌خصوص در فصول گرم و خشک سال بسیار پررنگ شده است. مساله آب به‌خصوص در مناطق خشک و بیابانی فلات مرکزی به بحران زیست‌محیطی جدی تبدیل شده و مساله مدیریت مصرف را بسیار حیاتی کرده است. از سویی با کمبود آب پشت سد‌‌‌ها و همچنین برخی از مشکلات زیرساختی بحث تولید برق نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و ناترازی مصرف و تولید را در بر داشته است. در چنین شرایطی شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) اولویت جدی خود را حرکت به سمت طرح‌‌‌های دانش‌بنیان با کارکرد‌های توسعه پایدار در کنار طرح‌‌‌های توسعه صنعتی خود قرار داده است.

در راستای حل بحران انرژی، میدکو طی ماه جاری دست به افتتاح چهار پروژه ملی با رویکرد‌‌‌های توامان توسعه پایدار و توسعه صنعتی زد. افتتاح و بهره‌برداری از پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد بوتیای ایرانیان از شرکت‌های تابعه میدکو با ظرفیت ۴۵۰مگاوات (۳۱۰مگاوات بخش توربین گازی و ۱۴۰مگاوات بخش توربین بخار) در بخش توربین گازی یکی از پروژه‌‌‌هایی است که در مجموعه میدکو با هر دو راهبرد توسعه صنعتی و توسعه پایدار انجام شده و علاوه بر اینکه بخش قابل‌توجهی از بار مصرف برق مجموعه میدکو را از شانه شبکه برق کشور برمی‌دارد، در شرایط بحرانی از نظر کمبود انرژی مقداری بار نیز به شبکه ملی توزیع برق تزریق می‌کند. این پروژه که سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵‌هزار میلیارد را در بر داشته است برای بیش از ۲‌هزار و ۴۰۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌آفرینی می‌کند.

دیگر پروژه میدکو در فولاد بوتیای ایرانیان، پروژه فولاد‌‌‌سازی با ظرفیت ۱/ ۵میلیون تن در سال بیلت و بلوم فولادی است. به نقل از روابط‌عمومی میدکو، از ویژگی‌‌‌های این پروژه می‌توان به مواردی همچون امکان شارژ گرم آهن اسفنجی و کاهش اتلاف انرژی، قابلیت تولید فولادهای آلیاژی و تنوع بالا در سایز و شکل مقاطع تولیدی اشاره کرد. این پروژه با ۱۶هزار میلیارد سرمایه‌گذاری افتتاح شده و برای بیش از ۹‌هزار و ۴۰۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد. پروژه ۵/ ۱میلیون تنی بیلت و بلوم فولادی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با تکنولوژی کوره قوس الکتریکی و سیستم ریخته‌‌‌گری پیوسته طراحی و اجرا شده است. میدکو علاوه بر این دو پروژه در شرکت فولاد بوتیای ایرانیان دو پروژه دیگر را نیز به طور همزمان در شرکت فولاد زرند ایرانیان، از دیگر شرکت‌های تابعه خود، افتتاح کرده است.

یکی از این پروژه‌‌‌ها که تاثیر جدی بر صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ محیط‌زیست دارد، پروژه آبگیری از باطله کنسانتره‌‌‌سازی زرند است که از اتلاف سالانه بیش از ۱/ ۸میلیون مترمکعب آب جلوگیری می‌کند. این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای هزار و ۴۷۰نفر با تکنولوژی فیلترپرس در زمینی به مساحت ۱۷‌هزار مترمربع در شهرستان زرند استان کرمان اجرا شده است. پروژه دیگری که در فولاد زرند ایرانیان به بهره‌‌‌برداری رسید و افتتاح شد، پروژه خشک‌کننده کنسانتره زرند (dryer) بوده که ظرفیت ۴میلیون تن در سال کنسانتره سنگ‌آهن را داراست. این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۲۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۶۷۲نفر در شهرستان زرند استان کرمان واقع شده است.