به گزارش خبرگزاری فارس، پس از گذراندن تابستان‌‌‌های دشوار در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در زمینه قطعی برق، تابستان سال ۱۴۰۱ بدون قطعی برنامه‌‌‌ریزی‌شده در بخش خانگی به پیش رفت و رشد قابل‌توجه تولید صنایع کشور نیز از تامین برق پایدار و برنامه مدیریت مصرف دقیق برق این حوزه خبر داد؛ تا جایی که مطابق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تابستان سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۳‌درصد صنایع خرد و کلان حتی یک‌دقیقه خاموشی را تجربه نکردند. تامین برق در تابستان سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ تابستان‌‌‌های گذشته دلایل مختلفی داشت، اما رشد ۶هزار مگاواتی تولید برق واحدهای نیروگاهی در کنار تکمیل به‌هنگام تعمیرات نیروگاهی و استفاده از ۱۰۰‌درصد توان تولید برق در کشور موقع ثبت اوج بار از دلایل اصلی تامین برق در تابستان گذشته به حساب می‌‌‌آید؛ موضوعی که اخیرا در دیدار مشترک دولت و مجلس مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار گرفت. در این راستا اطلاعات رسیده به خبرگزاری فارس در خصوص مقایسه تولید برق در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ به طور دقیق از مساله اثر افزایش ظرفیت نیروگاهی و تکمیل به‌هنگام تعمیرات نیروگاهی پرده برمی‌دارد.

ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌‌‌های حرارتی در سال ۱۴۰۱ در اوج بار، فاصله قابل‌توجهی با این ظرفیت در سال ۱۴۰۰ دارد. در هفته انتهای فروردین سال ۱۴۰۱، میزان توان تولیدی نیروگاه‌‌‌های حرارتی ۳۶۱۳مگاوات بیشتر از همین آمار در مدت مشابه سال گذشته بود. این اختلاف تولید در ۲۳اردیبهشت‌‌‌ماه به ۳۳۵۶مگاوات رسید و در شروع خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۸۴۲مگاوات را تجربه کرد و همین مساله در کنار تولید نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر از جمله تولید نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی، خورشیدی و بادی به عبور موفق از اوج بار ختم شد. در همین راستا، همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: تکمیل به‌هنگام تعمیرات نیروگاهی در رکوردزنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کمک قابل‌توجهی به تامین برق پایدار طی تابستان سال ۱۴۰۲ داشت. این مقام مسوول با اشاره به برنامه سال ۱۴۰۲ گفت: پس از عبور پایدار از اوج بار سال ۱۴۰۱، برنامه ۱۴۰ اقدام اساسی صنعت برق برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۲ طراحی شد و این برنامه‌‌‌ها تاکنون نزدیک به ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: سرفصل‌‌‌های قرارگرفته تحت این برنامه شامل دو جزء مدیریت مصرف و افزایش عرضه است که به‌‌دقت و ذیل سامانه دقیق مدیریت پروژه هدایت می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، مطابق اطلاعات رسیده از برنامه ۱۴۰ اقدام اساسی، قرار است، همزمان با اجرای کامل آن در گام اول، ۱۸واحد نیروگاهی حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی به ظرفیت ۳۰۲۶مگاوات به مدار فعالیت بیایند. همچنین ۶ واحد نیروگاهی حرارتی صنایع به ظرفیت ۱۴۷۸مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد شد. مطابق این برنامه سه‌واحد نیروگاهی آسیب‌دیده که مدت‌‌‌هاست با مشکل مواجه هستند، در برنامه ۱۴۰ اقدام تعمیر و به مدار تولید برق اضافه می‌‌‌شوند که ۷۳۰مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد. در چارچوب توسعه شیوه‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان نیز ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌‌‌های حرارتی و برق‌آبی در کنار رفع محدودیت واحدهای نیروگاهی ۱۵۱۵مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.