محمدحسین ملاعلیا، معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر، اجرای این رویداد را در چارچوب اجرای تکالیف قانونی از جمله ماده ۵ قانون رفع موانع تولید عنوان کرد که امکان تجاری‌سازی و بهره‌برداری از نتایج تحقیقات دانش‌بنیان و موردنیاز صنعت برق و انرژی را فراهم می‌‌‌سازد. وی با اشاره به سرآمد بودن وزارت نیرو در حوزه ساخت داخل و تجاری‌سازی یافته‌‌‌های تحقیقاتی اظهار کرد: صنعت برق تقریبا از واردات محصولات موردنیاز بی‌نیاز شده و حجم بالایی از محصولات در کشور تولید می‌شود. ملاعلیا ارتباط با بخش خصوصی و استفاده از منابع و توان این بخش در فرآیند تجاری‌سازی نتایج تحقیقات را حائز اهمیت دانست و از اختصاص ۱۳‌هزار میلیارد تومان منابع موردنیاز در حمایت از تحقیقات دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری خطرپذیر صنعت برق و انرژی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی طی سال گذشته و امسال خبر داد که بخش عمده‌ای از این ظرفیت امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر افزود: از محل بند «ط» نیز در حال مبادله ۲۶۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌‌‌نامه با صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی هستیم که هزار میلیارد تومان آن بابت افزایش سرمایه این صندوق در پژوهشگاه نیرو اختصاص یافته و امیدواریم با استفاده صحیح، شاهد تحول در حوزه ساخت داخل محصولات دانش‌بنیان و تحقیق و پژوهش در وزارت نیرو و توانیر باشیم. وی با اشاره به اقدام پژوهشگاه نیرو برای شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری صنعت برق و انرژی، حمایت حداکثری دستگاه‌‌‌های حوزه برق به‌خصوص توانیر از این تحول را به‌عنوان یک مسوولیت مورد تاکید قرار داد. معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر همچنین کمیته تحقیق و پژوهش را درحال شکل‌گیری عنوان کرد و تهیه نقشه راه تحقیقات وزارت نیرو را از برنامه‌های این کمیته برشمرد.

ملاعلیا در گفت‌وگو با رسانه ملی نیز به فرآیند ایده تا تولید نمونه تحقیقاتی اشاره و تجاری‌سازی را مهم‌ترین بخش این فرآیند عنوان کرد که نیازمند حمایت است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از بستر ایجاد‌شده، وارد فرآیند تجاری‌سازی طرح‌‌‌های تحقیقاتی شوند و از صندوق حمایتی پژوهشگاه نیرو و امکانات پیش‌بینی‌شده بهره‌‌‌مند شوند. از مباحث ارائه‌شده در این رویداد اعلام رتبه ۱۷ جمهوری اسلامی ایران در تولید دانش در دنیا و رتبه ۱۱۷ در جذب و به‌کارگیری دانش بود که نشان از هدر‌رفت منابع دارد و برپایی چنین رویدادهایی نمایانگر عزم وزارت نیرو در ارتقای جذب و به‌کارگیری دانش تولید‌شده در صنعت برق و انرژی است.