به گزارش «ایرنا» به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌‌زاده افزود: حدود ۹۰درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و از طرفی راندمان مصرف آب کشاورزی با استانداردهای موجود دنیا فاصله دارد، به عبارت دیگر راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی ایران حول‌‌وحوش ۴۰‌درصد است، در حالی که این شاخص در کشورهای اطراف ایران به ۶۰‌درصد هم می‌‌رسد.

او ادامه داد: شاخص بسیار مهم دیگری که در بخش کشاورزی معمولا مورد استناد قرار می‌گیرد، بحث بهره‌‌وری است، به این معنا که چه میزان محصول کشاورزی به کیلوگرم از مصرف یک‌مترمکعب آب حاصل شود، این عدد نیز در سطح کشور ما با توجه به آماری که وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌کند و البته آمار متغیر است از ۹/ ۰ تا ۴/ ۱کیلوگرم بر هر کیلومترمکعب است که در سالنامه آماری وزارت جهاد کشاورزی انعکاس یافته است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: این در حالی است که عدد متوسط دنیا تولید ۵/ ۲کیلوگرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب است. وقتی اینها در کنار هم قرار می‌‌گیرند مشاهده می‌شود که بهره‌‌وری آب بخش کشاورزی با استانداردهای رایج و مرسوم دنیا فاصله معناداری دارد و ما حدود دوبرابر آب بیشتری برای تولید همین میزان محصول کشاورزی مصرف می‌‌کنیم.

قاسم‌‌زاده درباره صرفه‌‌جویی قابل‌توجه آب در برخی روش‌های آبیاری نوین از جمله آبیاری زیرسطحی که مورد تاکید وزیر نیرو نیز قرار دارد، گفت: در این شیوه آبیاری، آب به ریشه گیاه می‌رسد و تلفاتی که ممکن است در سطح مزرعه، صرف رویش علف‌‌های هرز و تبخیر مازاد شود، اتفاق نمی‌‌افتد و از این طریق می‌‌توان با حداقل آب مصرفی میزان تولید را حفظ کرد.

وی درباره اقدام‌‌های صورت‌گرفته برای افزایش بهره‌‌وری آب در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش سیاستگذاری موضوع‌‌های مختلفی را تاکنون دنبال کرده‌‌ایم، یکی اینکه در برنامه سازگاری با کم‌‌آبی که یک‌برنامه‌ بین وزارتخانه‌‌ای بود با وزارت جهاد کشاورزی توافق شد در عرض چهار تا پنج‌سال ابتدای برنامه، حدود ۱۵میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشاورزی کاسته شود، اما در تدوین الگوی کشت رقم صرفه‌‌جویی ۳میلیارد مترمکعبی آب مطرح شد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: در حال حاضر تمرکز ما بر اجرای صحیح الگوی کشت است، چون اعتقاد داریم با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت ایران، باید محصولات کشاورزی متناسب و منطبق با اقلیم‌‌ها کشت شوند و اجرای صحیح این کار می‌‌تواند صرفه‌‌جویی مصرف آب را به دنبال داشته باشد.

قاسم‌‌زاده خاطرنشان کرد: بعضا ممکن است نیاز آبی محصولی در اقلیم‌‌های متفاوت دو تا سه‌برابر تغییر پیدا کند. چنانچه بتوانیم چنین الگویی را در بخش کشاورزی اجرایی کنیم، صرفه‌‌جویی قابل‌توجهی در مصرف آب و صیانت از منابع آب بین نسلی کشور خواهیم داشت.

وی درباره توسعه شبکه‌‌های آبیاری افزود: در این بخش رشد قابل‌توجهی پس از انقلاب اتفاق افتاده است و از حدود ۵۵۰‌هزار هکتار ما به حدود ۵/ ۲میلیون هکتار، یعنی رشد ۴-۵ برابری رسیده‌‌ایم و اکنون این رشد ادامه هم دارد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: با توسعه شبکه‌‌های آبیاری در بخش انتقال و توزیع کاهش تلفات را شاهد خواهیم بود، اما بحث اصلی رعایت الگوی کشت است که می‌‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه داشته باشد و به طور مستقیم بر افزایش بهره‌‌وری آب کشاورزی تاثیرگذار خواهد بود. قاسم‌‌زاده درباره اعمال مدیریت حوضه‌‌های آبریز که در دنیا رایج بوده و از دوسال قبل در وزارت نیرو نیز اجرایی شده است، افزود: همچنین با تصویب سند حکمرانی آب مدیریت یکپارچه منابع آب اتفاق افتاده و همه تصمیم‌گیران همه در کنار هم قرار گرفته و برای آب کشور تصمیم می‌‌گیرند.