از طرفی بارش‌‌‌ برف امیدوار‌کننده بود. وی افزود: در حال حاضر ۲۰‌درصد کشور پوشش برفی دارد که آمار خوبی است. منتهی باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌‌‌هایی را که در میزان بارش در پاییز داشتیم جبران کنیم. وقتی به میانگین بارش برف نگاه می‌‌‌کنیم نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰‌درصد کاهش داریم. همچنین نسبت به متوسط ۲۱سال آماری که از پایگاه داده‌‌‌های ماهواره‌‌‌ای استخراج می‌شود با بیش از ۳۰‌درصد کاهش مواجه هستیم. این امر نشان می‌دهد که باید همچنان مراقبت مصارف خود باشیم و بدانیم که کشور ما به‌رغم اینکه کشوری خشک و نیمه‌خشک است به دلیل خشکسالی‌‌‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده در شرایط مطلوبی به لحاظ منابع آبی قرار ندارد.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: قیمت آب موضوع مهم دیگر است. ما ارزش واقعی آب را در معادلاتمان نداریم و همیشه به نوعی یارانه به این بخش تعلق پیدا کرده است. قیمت هم به دلیل اینکه این کالای انحصاری در اختیار دولت بوده رقابتی نبوده و همین هم بر آن تاثیر گذاشته است. همه ما به‌عنوان شهروند باید در مصرف این نعمت الهی مسوولانه عمل کنیم. متاسفانه آماری که از مصرف وجود دارد در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰لیتر را برای هر نفر در خانواده نشان می‌دهد؛ یعنی هنوز در خانوار نتوانسته‌ایم به‌عنوان وزارت نیرو فرهنگ‌سازی درست انجام دهیم. قاسم‌زاده تصریح کرد: نگران عید هستیم. قطعا در اسفندماه مصرف بخش شرب بالا می‌رود. بنابراین از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که در اسفندماه کنترل‌‌‌ لازم را بر مصرف داشته باشند. هر وقت شیر آب را باز می‌‌‌کنیم به فشار و زمانی که شیر آب باز است دقت کنیم. این ساده‌‌‌ترین راه‌حلی است که برای مصرف آب وجود دارد.

همچنین لازم است از مصارف غیرضروری اجتناب کنیم. به‌عنوان مثال می‌‌‌بینیم خودرو با آب شرب شهری شسته می‌شود. این هم بحثی است که باید دنبال کنیم تا این اتفاقات نیفتد. وی گفت: هزینه تولید یک مترمکعب آب حدود ۶۰۰تومان در نظر گرفته می‌شود؛ اما خیلی بالاتر از این رقم است. مثلا در تهران هزینه تولید آب حدود ۳۵۰۰تومان برآورد شده است. البته ما در تعیین ارزش اقتصادی آب به قیمت تمام‌شده نگاه نمی‌‌‌کنیم و اگر ارزش اقتصادی آن و هزینه فرصت‌‌‌های آب در کنار هم قرار ‌گیرد ‌‌‌ قیمت تمام‌شده خیلی بالاتر از این می‌شود. در طرح‌‌‌های آب‌شیرین‌کن رقم‌‌‌ها خیلی بالاتر از این اعداد و ارقام است.