محمدرضا تاجدار در نشست خبری با خبرنگاران، در مورد موضوع مالیات صنعت دخانیات و مشکلات پیش‌رو، گزارشی از آمار ۹ماهه سال‌جاری ارائه داد و افزود: در سال‌جاری ۵۲میلیارد و ۲۳۵میلیون نخ تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵‌درصد رشد تولید داشتیم. وی ادامه داد: در ۹ماهه سال‌جاری ۳میلیون و ۱۰۱‌هزار کیلوگرم تنباکوی معسل تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱‌درصد افت داشته است.

تاجدار با بیان‌‌‌ اینکه تصمیم مجلس مبنی بر افزایش ۵درصدی مالیات، رشد تولید را به همراه آورد، گفت: حدود ۱۲‌هزار تن مصرف داریم که در سال‌جاری ۳‌هزار تن تولید کردیم و به نظر می‌رسد تا پایان‌‌‌سال به بیش از ۵‌هزار تن نرسد و ۷‌هزار تن به صورت قاچاق و تقلبی وارد و مصرف می‌شود. امیدواریم‌‌‌  پیشنهاد عجیب دولت درباره تنباکوی معسل که در اختیار مجلس قرار گرفته تصویب نشود. بنا به این پیشنهاد بسته‌‌‌ای ۲۰‌هزار تومان برای تنباکوی معسل عوارض مالیات در نظر گرفتند، این در حالی است که بسته فروش ۷‌هزار و ۵۰۰تومان است و این‌‌‌‌‌‌ پیشنهاد مالیات به این معناست که تولید ۳‌هزار تن ‌‌‌تنباکوی معسل سال آینده افت شدیدی خواهد داشت و به کمتر از ‌هزار تن‌‌‌ خواهد رسید. علاوه بر این، در بودجه مالیات نخی نیز پیشنهاد شده است هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۵۰۰ریال و هر نخ‌‌‌ سیگار داخلی با نشان‌‌‌ بین‌المللی هزار ریال باشد.

در هر کارتن سیگار با نشان داخلی ۵۰۰‌هزار تومان و با نشان‌‌‌ بین‌المللی یک‌میلیون تومان به عوارض مالیات اضافه می‌شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: این‌‌‌ نحوه مالیات‌ستانی عدالت را رعایت نکرده و پرسش اصلی این‌‌‌ است که چه اقدام موثری برای تولید انجام شده است که دولت می‌خواهد مالیات جدید دریافت کند. آیا وزارت صمت، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت اقدامی انجام داده‌اند که منجر به کاهش ورود کالای قاچاق شود و مانع قاچاق شده‌‌‌اند؟ چنین اقداماتی انجام نشده است اما نمی‌‌‌دانم‌‌‌ چرا دولت پیشنهاد افزایش مالیات را ارائه داده است. به گفته تاجدار، برآورد مصرف ۸۰میلیارد نخ است که حدود ۱۵ تا ۲۰میلیارد آن‌‌‌ از مبادی غیر‌‌‌رسمی است و مالیات جدید فاصله قیمتی تولید داخل و قاچاق را افزایش می‌دهد.‌‌‌ تولیدکنندگان ۵۰‌درصد قیمت فروش را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند. وی با انتقاد از نحوه گزارش‌دهی سازمان امور مالیاتی، تصریح کرد: عدم‌گزارش دقیق باعث شده است که ما در رنگ قرمز سازمان بهداشت جهانی قرار بگیریم. در ردیف بودجه امسال مالیات ۲‌هزار و ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان عنوان شده است، این در حالی است که ما ۱۲‌هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردیم. اگر‌‌‌ گزارش دقیق ارائه شود در لیست سبز سازمان بهداشت جهانی قرار خواهیم گرفت. تاجدار در پایان با انتقاد از واردات سیگار قاچاق گفت: ۸۵‌درصد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.