سخنگوی سازمان ساتبا با اشاره به شناسایی ساختگاه‌‌‌‌های احداث نیروگاه خورشیدی اظهار کرد: تلاش شد در این ساختگاه‌‌‌‌ها محدودیتی برای ایجاد نیروگاه وجود نداشته باشد و در عین حال در این بخش شبکه سراسری برق کشور فعال باشد. وی با اشاره به برنامه‌‌‌‌ریزی برای احداث ۱۵۰۰مگاوات برق در ساختگاه‌‌‌‌های تعیین‌شده، تصریح کرد: این ساختگاه‌‌‌‌ها به برندگان مناقصه تحویل داده شد و در ادامه قرارداد خرید برق تضمینی به مدت ۶سال با نرخ ارزی ۵/ ۶ تا ۹/ ۶سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت منعقد شد.

سخنگوی سازمان انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌وری انرژی برق ایران یادآوری کرد: بخش دوم مناقصه در روزهای گذشته انجام شد که این بخش مشمول ساختگاه‌‌‌‌های کوچک‌تر و معادل یک تا ۲۰مگاوات می‌شود. وی بیان کرد: در این زمینه نیز پس از شناسایی ساختگاه‌‌‌‌های مناسب و تخمین ظرفیت‌‌‌‌ها، مناقصه اعلام می‌شود. در این حوزه امکان مشارکت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد. البته قراردادها براساس مقررات و ضوابط داخلی منعقد می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌وری انرژی برق ایران یادآوری کرد: براساس تفاهم‌‌‌‌نامه وزارتخانه‌‌‌‌های نیرو و صمت مقرر شد تعدادی از استان‌‌‌‌ها به‌عنوان شهرک خورشیدی انتخاب شوند. موضوع ایجاد شهرک‌‌‌‌های خورشیدی هفته گذشته ابلاغ و مسیر پیشبرد این مهم تعریف شده است. محمدنژاد سیگارودی تاکید کرد: در این شرایط امکان اتصال ساختگاه‌‌‌‌ها به صورت تجمعی به شبکه سراسری برق کشور میسر و فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاران در این بخش قادر به تولید ۲۰۰کیلووات تا ۳هزار مگاوات برق خواهند بود. مدل قرارداد در این حوزه نیز ۲۰ساله با نرخ خرید تضمینی ۱۶۵۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. او توضیح داد: شهرک‌‌‌‌های صنعتی، برق موردنیاز خود را با قیمت حدود ۱۰۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت از وزارت نیرو خریداری می‌کنند و برق تولیدی خود را با قیمت ۱۶۵۰تومان به‌ازای هرکیلووات ساعت به وزارت نیرو می‌‌‌‌فروشند. این افزایش ۵/ ۱۶برابری قیمت خرید از سوی وزارت نیرو جذابیت مشارکت را برای سرمایه‌گذاران به‌منظور تولید برق و انرژی تجدیدپذیر دوچندان می‌کند. مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌‌‌‌های مقیاس‌کوچک سازمان انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌وری برق ایران اظهار کرد: بر این اساس متقاضیان حقیقی و حقوقی از طریق مراجعه به سامانه صدور مجوزهای ملی کشور، می‌‌‌‌توانند درخواست خود را در سازمان ساتبا بارگذاری کنند و در صورت تکمیل فرآیند و اطلاعات موردنیاز، پروانه فعالیت برای این شرکت‎‌‌‌‌ها صادر می‌شود. این شرکت‌ها بلافاصله می‎‌‌‌‌توانند در زمین‌‌‌‌های شخصی خود یا شهرک‌‌‌‌های صنعتی عملیات راه‌‌‌‌اندازی نیروگاه ‌‌‌‌ تجدیدپذیر را آغاز کنند.  سخنگوی سازمان ساتبا اضافه کرد: بر همین اساس ۵۵۰‌هزار سامانه طی پنج‌سال آینده (هر سال ۱۱۰‌هزار سامانه) برای خانواده‌‌‌‌های تحت پوشش این نهادها به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم کشور راه‌اندازی می‌شود و قرار است منابع مالی این طرح از طریق اعتباری که دولت در اختیار بانک‌ها قرار داده با تخصیص وام قرض‌‌‌‌الحسنه ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیون تومانی با نرخ ۴‌درصد در اختیار این خانواده‌‌‌‌ها ارائه شود. وی توضیح داد: تمام هزینه‌‌‌‌های اجرای این طرح برای متقاضیان از طریق اعطای تسهیلات بانکی فراهم می‌شود و در نهایت قرارداد خرید برق تضمینی ۲۰ساله منعقد می‌شود. در این مدل حمایتی بالاترین نرخ خرید تضمینی برق در حوزه وزارت نیرو معادل ۲۲۰۰تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت به همین بخش تعلق گرفته است. مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌‌‌‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌وری برق ایران عنوان کرد: با نصب و راه‌‌‌‌اندازی این سامانه‌‌‌‌ها برای خانوارها درآمدی معادل یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان به صورت ماهانه حاصل می‌شود.