به گزارش «ایرنا»، علی‌‌‌اکبر محرابیان، در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان افزود: طرح نیروگاه برق‌‌‌آبی بزرگ راغون در تاجیکستان در حال اجراست و در دیدارهای قبلی با وزیر انرژی و ذخایر آبی این کشور تلاش شد از توان شرکت‌های ایرانی در این طرح استفاده شود. وی گفت: اکنون بخش قابل‌‌‌توجهی از فناوری‌‌‌ها و شرکت‌های فعال در این طرح شرکت‌های ایرانی هستند. محرابیان گفت: حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۰۰درصد رشد داشته است. وی محوری‌‌‌ترین سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت سیزدهم را افزایش روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای دارای ریشه‌‌‌های فرهنگی مشترک مثل تاجیکستان برشمرد.

محرابیان افزود: پس از مذاکرات هیات‌‌‌ها امید است به اسناد مختلفی دست یابیم و در اجلاس اختتامیه شاهد امضای این اسناد باشیم. وی گفت: حضور بخش خصوصی در این اجلاس نقطه شاخص آن است و بخش خصوصی دو طرف جلسه‌‌‌های خوبی خواهد داشت و توسعه روابط پولی و بانکی نیز مدنظر است که لازم است در این زمینه قدری هیات‌‌‌های دو طرف بیشتر باهم گفت‌‌‌وگو کنند. وزیر نیرو ادامه داد: امید است در این گفت‌‌‌وگوها دوطرف بتوانند مشکلات را برطرف کنند و اسنادی در این زمینه مبادله شود. محرابیان هدف‌‌‌گذاری سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور را در سال اول دولت سیزدهم مطابق برنامه دانست و افزود: طی یک‌سال اخیر شاهد سه‌برابر شدن آن بوده‌ایم.

وی گفت: هدف‌‌‌گذاری برای ۵۰۰میلیون دلار انجام شده و امید است در دو سال آینده به این هدف برسیم و این یک رکورد در زمینه افزایش روابط اقتصادی خواهد بود. وی با بیان اینکه تاجیکستان از سرمایه‌گذاری با طرف‌‌‌های ایرانی تجربه خوبی دارد، ادامه داد: نیروگاه برق‌‌‌آبی سنگ توده با همکاری ایران احداث و راه‌‌‌اندازی شده است. وی ادامه داد: سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور در سال ۲۰۱۳ از رشد بیشتری برخوردار بود که در سال‌های بعد از آن کاهش یافته است. وزیر نیرو گفت: امسال شاهد رشد مبادلات هستیم که انتظار می‌رود این رشد ادامه یابد و برای تداوم این رشد هیات‌‌‌های اقتصادی بین دو کشور باید فعال‌‌‌تر شوند. وی نکته بارز پانزدهمین اجلاس را حضور هیاتی از عالی‌‌‌رتبه‌‌‌ترین مقام‌‌‌های دو کشور در آن دانست که از بخش‌‌‌های مختلف آب، انرژی، فرهنگی و... ‌است.

نقش مهم بخش خصوصی در توسعه روابط دو کشور

محرابیان بر فعال‌‌‌تر شدن بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی دو طرف می‌‌‌توانند به توسعه روابط کمک کنند. وی بیان کرد: در این دوره اجلاس اسنادی بین دو طرف امضا می‌شود تا نقشه راهی برای توسعه روابط فی‌‌‌مابین باشد. همچنین رئیس تاجیکستانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با اشاره به اینکه همکاری سازنده‌‌‌ای بین دو کشور آغاز شده است، گفت: این همکاری‌‌‌ها در قالب برگزاری نمایشگاه‌‌‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌‌‌های مختلف صنعتی و... اجرا شده است. دلیر جمعه افزود: مناسبات بین دو کشور تنها در بخش اقتصادی نبوده و در زمینه فرهنگی، تاریخی و... هم اجرا شده و ۱۷سند در همین راستا امضا شده است.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه ۶ قرار دارد و با توجه‌‌‌ به تاکید وزیر نیروی ایران در خصوص پتانسیل فنی - مهندسی ایران، لازم است از این ظرفیت برای ایجاد نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی استفاده شود. وی اظهار کرد: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان می‌‌‌توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تامین کنیم. دلیر جمعه افزود: این همکاری‌‌‌ها فقط حوزه انرژی را دربرنمی‌گیرد، بلکه برای پنج‌سال آینده برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های گسترده‌‌‌ای صورت‌‌‌گرفته تا با درنظرگرفتن امتیازات ویژه در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد. تجربه بزرگ ایران در این زمینه می‌‌‌تواند مفید و مثمرثمر واقع شود و امید است سرمایه‌گذاران ایرانی و تاجیکستانی همکاری خوبی در این باره داشته باشند.

رئیس تاجیکستانی کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان، در ادامه با ابراز خرسندی از مهیاشدن فرصت حضور در تهران برای مشارکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور گفت: از تاجیکستان هیات‌‌‌های سطح بالایی برای حضور در این اجلاس معرفی شده‌‌‌اند، در این زمینه نتیجه‌‌‌بخشی این تعاملات در کنار بهره‌‌‌مندی از نتایج آن برای ترسیم نقشه‌‌‌های آینده اهمیت دارد.

صادرات ۹۵میلیونی ایران به تاجیکستان

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به همکاری‌‌‌های اقتصادی بین دو کشور، افزود: در این مدت ۸/ ۸۶میلیون دلار صادرات به جمهوری اسلامی ایران و واردات به جمهوری تاجیکستان ۹۵میلیون دلار بوده است. وی افزود: یادآور می‌‌‌شوم که بالاترین نقطه تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال ۱۳۹۲ بود که حجم مبادلات تجاری در این مدت ۲۵۳میلیون دلار بوده است.

دلیر جمعه ادامه داد: براساس آمار رسمی، گردش مالی تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در دهمین ماه سال‌جاری ۸/ ۱۸۱میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲/ ۱۰۷میلیون دلار بود، افزایش‌‌‌یافته است. وی افزود: اطمینان دارم که نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی بین تاجیکستان و ایران به طور کامل موضوعات همکاری در بخش‌‌‌های مذکور را مورد تجزیه‌‌‌وتحلیل قرار خواهد داد و زمینه مساعدی برای گسترش همکاری‌‌‌ها فراهم خواهد کرد. وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در این بخش‌‌‌ها و سایر زمینه‌‌‌ها کمک شایانی به تقویت روابط دوجانبه بین کشورهایمان خواهند کرد.