کمترین بارش‌‌‌ها در حوضه‌‌‌های اصلی آبی کشور نیز برای حوضه مرزی شرقی بوده است. میزان بارش‌‌‌ها در این حوضه آبی ۴/ ۲میلی‌متر بود که در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، ۳/ ۱میلی‌متر افزایش داشته است. همچنین حوضه آبریز فلات مرکزی این هفته بیشینه بارش ۲/ ۲۸میلی‌متری و متوسط محدوده ۵/ ۰میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور است. مقام دوم پربارش‌‌‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش ۲/ ۲۴میلی‌متر و متوسط محدوده ۷/ ۰میلی‌متری است. پس از آن حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش ۶/ ۹میلی‌متری و متوسط محدوده ۱/ ۱میلی‌متری را تجربه می‌‌‌کند. در هفته جاری حوضه‌‌‌ آبریز مرزی شرق بیشینه بارش ۹/ ۶میلی‌متر و محدوده بارش ۱/ ۰میلی‌متری را شاهد خواهد بود. حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه بارش ۴/ ۴میلی‌متری با متوسط محدوده ۲/ ۰میلی‌متری را دارد. حوضه آبریز قره‌قوم هم این هفته بیشینه بارش ۱/ ۰میلی‌متری با متوسط بارش صفر پایین‌‌‌ترین میزان بارش حوضه‌‌‌های آبریز را دارد. از این هفته ۳۰حوضه آبریز درجه۲ کشور چهار حوضه بدون بارش هستند.

کاهش بارش‌‌‌ها در ابتدای سال آبی جاری

میزان بارش‌‌‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا آخر آبان‌‌‌ماه نسبت به دوره بلندمدت با کاهش ۳/ ۱۱درصدی روبه‌رو شده است. میزان بارش از ابتدای آبان‌‌‌ماه تا آخرین روز آن نیز ۲/ ۲۲میلی‌متر بود که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۲میلی‌متر بارندگی داشتیم رشد ۹/ ۰میلی‌متری را نشان می‌‌‌دهد. طی هفت‌روز گذشته منتهی به ۳۰آبان‌‌‌ماه هم ۵میلی‌متر بارش در کشور ثبت شد که در مقایسه با ۶/ ۵میلی‌متر دوره بلندمدت ۳/ ۹میلی‌متر کاهش دارد. وضعیت بارش‌‌‌های کشور بیانگر نامتوازنی بارش در اکثر حوضه‌‌‌های آبریز اصلی و درجه‌‌‌۲ است.

بیشترین کاهش بارش‌‌‌ها

در سال آبی جاری بارش‌‌‌ها در ۲۱استان کشور کاهشی و در ۱۱استان کشور افزایشی بوده است. البرز، تهران، سیستان و بلوچستان، قزوین و قم از شهرهایی هستند  که کاهش بیش از ۵۰درصدی بارش نسبت به سال گذشته را به ثبت رسانده‌‌‌اند. بوشهر، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌شمالی، خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از شهرهایی هستند که افزایش بارش بیش از ۵۰درصدی را به ثبت رساندند. بیشترین افزایش بارش‌‌‌ها نسبت به سال گذشته با افزایش ۶۸۴درصدی متعلق به بوشهر بوده است.

براساس تازه‌‌‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای هفته جاری وقوع بارش‌‌‌ها در نواحی جنوب‌شرقی کشور به‌‌‌خصوص استان کرمان پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود. همچنین با توجه ‌‌‌به چشم‌‌‌انداز بارش پیش‌‌‌بینی‌‌‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌‌‌ها در مناطق غربی و شمالی مورد انتظار است. در این هفته روند بارش‌‌‌ها نسبت به هفته قبل کاهش دارد. در هفته منتهی به ۱۱آذرماه همه حوضه‌‌‌های ۶گانه اصلی آبریز کشور بارش‌‌‌هایی را دریافت خواهند کرد.براین‌‌‌اساس حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۱۱آذرماه بیشینه بارش ۷/ ۱۱۹میلی‌متری و متوسط محدوده ۴/ ۱۱میلی‌متری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور خواهد بود.

افزایش ورودی به سدهای کشور

همچنین آمار بهره‌‌‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا ۲۸آبان‌ماه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حاکی از آن است که ورودی مخازن کل کشور در سال جاری به ۲۴/ ۲میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال آبی گذشته، ۱۱درصد افزایش داشته است؛ اما خروجی این سدها در سال جاری به ۴۳/ ۳میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۶درصد کاهش داشته است. این آمار همچنین حاکی از آن است که حجم آب موجود مخازن در سدها به ۹۳/ ۱۷میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته، ۲درصد افزایش داشته است.

مشکلی در تامین آب نیست

براساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌گرفته، تامین آب شرب پایدار تمام استان‌‌‌ها بدون مشکل انجام می‌‌‌شود و پایتخت نیز دوران اوج مصرف را پشت سر گذاشت و اکنون شرایط تامین آب کل کشور نرمال است. سخنگوی صنعت آب در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» ضمن اعلام این مطلب،‌‌‌ با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی کشور، اظهار کرد: مخازن سدهای کشور اکنون ۳۶‌‌‌درصد پر‌‌‌شدگی دارند، ۸/ ۱۷میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها موجود است که نسبت به سال گذشته یک‌درصد مثبت ارزیابی می‌‌‌شود.