به گزارش «ایسنا»، همایون حایری برنامه‌‌‌های این وزارتخانه برای مدیریت مصرف برق در سال آینده را تشریح کرد. وی در این نشست از برنامه‌‌‌های این وزارتخانه برای عبور بدون خاموشی از اوج مصرف برق در سال آینده رونمایی کرد. معاون وزیر نیرو در این باره گفت: پیش‌تر فعالیت‌‌‌های مرسوم در سالیان گذشته برای عبور از اوج مصرف برق به این صورت بود که شرکت‌ها و نهادها به مدت هشت‌ماه فعالیت‌‌‌های توسعه‌محور را در دستور کار خود قرار می‌‌‌دادند و در ادامه چهارماه نیز فعالیت‌‌‌های بهره‌‌‌برداری‌محور را در پیش می‌‌‌گرفتند، اما فعالیت‌‌‌های امروز ضمن اینکه فعالیت‌‌‌های سابق پابرجاست، بر دو شاخص مهم افزونگی کلیه فعالیت‌‌‌ها و نیز افزایش انعطاف‌پذیری در مقابله با هرگونه مشکل اعم از تحریم‌‌‌ها، حوادث طبیعی و... متمرکز شده است.

افزایش ۶‌هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال‌جاری وزارت نیرو موفق شد ۶‌هزار مگاوات ظرفیت تولید را افزایش دهد، درباره نحوه افزایش راندمان نیروگاه‌‌‌های حرارتی اضافه کرد: از ۶‌هزار مگاوات افزایش ظرفیتی که در سال‌جاری محقق شد، ۱۴۵۰مگاوات آن مربوط به بخش بخار نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی بود که ۲/ ۲میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌‌‌جویی به همراه داشت که بنا داریم این میزان را در سال آینده به ۲‌هزار مگاوات برسانیم. این مقام مسوول در وزارت نیرو در ادامه با بیان اینکه در بخش تولید بنا داریم در سال آینده ۷۷۸۷مگاوات افزایش تولید داشته باشیم، اضافه کرد: از این رقم ۳۰۲۶مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، ۱۴۷۸مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌‌‌های صنایع، ۸۵۰مگاوات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۸۸مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و ۲۲۴۵مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌‌‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.

برنامه‌‌‌ریزی برای صرفه‌‌‌جویی ۱۴‌هزار و ۵۰ مگاواتی در سال آینده

حایری درباره میزان برقی که قرار است در بخش مصرف و تقاضا در سال آینده مدیریت شود، گفت: در برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف و تقاضا نیز در مجموع انتظار داریم صرفه‌‌‌جویی ۱۴‌هزار و ۵۰مگاواتی محقق شود که از این بین ۳‌هزار و ۲۰۰مگاوات مربوط به مدیریت مصرف بخش‌‌‌های مختلف اعم از خانگی، اداری، تجاری و صنعت، ۴‌هزار و ۷۰۰ مگاوات مربوط به مشارکت صنایع، ۱۷۵۰مگاوات مربوط به روش‌های نوین مدیریت مصرف، ۴۵۰مگاوات مربوط به کنترل مصارف غیرمجاز، ۸۰۰مگاوات مربوط به تولید پراکنده در محل مصرف و ۳‌هزار و ۱۵۰مگاوات نیز مربوط به سایر اقدامات بهینه‌‌‌سازی و مدیریت خواهد بود. وی همچنین در مورد برنامه‌‌‌های ضروری برای رفع محدودیت نقاط مشکل‌ساز در تابستان سال آینده بیان کرد: ۴۷برنامه برای بیش از ۷۰نقطه از برق کشور در نظر گرفته شده است که از جمله به احداث و افزایش پست‌‌‌های انتقال ۴۰۰ و ۲۳۰کیلوولت خطوط آن، احداث و افزایش ظرفیت پست‌‌‌های فوق توزیع ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت و خطوط آنها، جایگزینی هادی‌‌‌های پرظرفیت و به مدار آوردن خطوط چندمداره در سطوح مختلف ولتاژ، تکمیل خطوط نیروگاه‌‌‌های تازه ساخت و رفع هرگونه افت ولتاژ و حبس تولید در شبکه می‌‌‌توان اشاره کرد.

افزایش ۵‌هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی

همچنین در این نشست عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، گفت: برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده، برنامه احداث ۳‌هزار و ۲۶مگاوات نیروگاه حرارتی توسط برق حرارتی، ۱۴۷۸مگاوات توسط صنایع و ۵۱۵مگاوات ارتقای ظرفیت عملی تولید واحدهای حرارتی در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه تولید سالانه ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط نیروگاه‌‌‌های کشور، جایگاه ما را در جهان جابه‌‌‌جا می‌کند، بیان کرد: در حال حاضر ۶۸‌درصد نیروگاه‌‌‌های کشور سهم بخش خصوصی و مابقی آن متعلق به بخش دولتی است. پیشاهنگ به ثبت چهار رکورد صنعت تولید برق حرارتی در دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی در یک‌سال با احداث ۲۴واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۴‌هزار و ۲۳۱مگاوات و ارتقای توان و رفع محدودیت تولید در ۲۸۶واحد نیروگاهی به ظرفیت ۰۳۵ مگاوات، تولید ۳۴۸میلیارد کیلووات ساعت انرژی، نصب و راه‌‌‌اندازی یک‌واحد گازی نیروگاهی در مدت هشت‌ماه و اجرای ۹۴هزارمگاوات تعمیرات نیروگاهی قبل از شروع پیک، چهار رکوردی هستند که با همت و غیرت تلاشگران این حوزه به ثبت رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه با تعمیرات به‌موقع نیروگاه‌‌‌ها و اقدامات مدیریتی، ضریب آمادگی واحدهای حرارتی در دوره اوج بار سال‌جاری بالغ بر ۹۸‌درصد بوده است، اظهار کرد: ۱۰۷‌هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در دست اقدام است که تاکنون ۳۲‌هزار مگاوات از آن آغاز شده است.