این تفاهم‌نامه به تشکیل شورای مشترک بازرگانی و حل‌‌‌وفصل اختلافات تجاری معطوف می‌شود. دوطرف براساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های امضاشده برای تقویت همکاری‌‌‌های جامع میان بخش‌های خصوصی دو کشور، ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و تعیین سازوکاری برای حل‌‌‌وفصل اختلافات تجاری دوجانبه توافق کردند. در این سفر همچنین بر لزوم متعادل شدن تراز تجاری بین ایران و پاکستان تاکید شد. در حال حاضر تراز تجاری بین دو کشور به نفع ایران مثبت است، به گونه‌‌‌ای که صادرات ایران به این کشور حدود دوبرابر صادرات آنها به ایران برآورد می‌شود.ارزش‌‌‌گذاری کالاهای ایرانی برای واردات به پاکستان موضوع دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت. به گفته تجار ایرانی، در حال حاضر قیمت‌ها کارشناسی‌شده تعیین نمی‌شود و این امر موجب بالا رفتن مجموع ارزش کالاهای ایرانی در بازار پاکستان می‌شود. همچنین با توجه به توافق رئیس اتاق ایران با مدیران بانک‌مرکزی پاکستان مبنی بر تشکیل کمیته ۱۰نفره برای تهیه دستورالعمل اجرای تهاتر، از طرف ایران پیشنهاد شد که از این ظرفیت برای حل مشکل موجود نیز استفاده شود.

لزوم اصلاح نظام ارزش‌‌‌گذاری کالاها

هیات تجاری اتاق ایران به همراه سرکنسول ایران در کراچی با رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان ملاقات کردند. در این نشست احسان علی مانگی، رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان تصریح کرد: سطح مناسبات تجاری بین ایران و پاکستان مناسب نیست. بنابراین باید راه‌‌‌های جدیدی برای توسعه مناسبات پیدا کنیم.قاسم نوید قمر، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری پاکستان نیز مشارکت در همه بخش‌‌‌های اقتصادی این کشور را امکان‌‌‌پذیر دانست و در ادامه به تشریح جزئیات و روند سرمایه‌گذاری در پاکستان به‌ویژه ایالت سند پرداخت.در ادامه منصور عباس رضوی، معاون سازمان سرمایه‌گذاری پاکستان ظرفیت‌‌‌های بندری موجود در این ایالت را مورد توجه قرار داد. براساس اظهارات او بندر بن‌‌‌قاسم و کراچی دو بندر مهم در این منطقه هستند که کلیه انتقالات انرژی از طریق بندر بن‌‌‌قاسم انجام می‌شود.در این بین به تولید ۱۹۰میلیون تن زغال‌‌‌سنگ در پاکستان اشاره شد که سهم بیشتر آن به ایالت سند مربوط می‌شود. ظرفیت‌‌‌های تولید برق پاکستان نکته دیگری بود که جزئیات آن ارائه شد. براساس گفته‌های این گزارش، گردشگری، مواد غذایی، سیستم‌های نگهداری و بسته‌‌‌بندی مواد غذایی مهم‌ترین حوزه‌‌‌هایی هستند که برای سرمایه‌گذاری در پاکستان مورد توجه قرار می‌‌‌گیرند.

از طرفی در ایالت سند پاکستان پنج‌منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که اگر شرکت سرمایه‌گذار، واحد تولیدی در این مناطق تاسیس کند، می‌‌‌تواند از معافیت‌‌‌های موجود بهره ببرد. بر این اساس سرمایه‌گذاران به مدت ۱۰سال از پرداخت مالیات معاف و برای واردات ماشین‌‌‌آلات، معاف از عوارض حقوقی هستند.در ادامه زبیر موتی‌‌‌والا، رئیس گروه بازرگانی اتاق کراچی پاکستان گفت: در حال حاضر دو کشور بیشتر به صورت غیررسمی با هم تجارت دارند. در این بین تحریم‌‌‌ها علیه ایران هم اثرگذار بود. او در ادامه به خروج پاکستان از لیست خاکستری FATF اشاره کرد و خواستار بهره‌‌‌گیری از این فرصت شد.موتی‌‌‌والا تاکید کرد: پاکستان به دلیل فصل سرمای پیش‌‌‌رو و کمبود انرژی موردنیاز باید درباره تعطیلی یا فعالیت کارخانه‌‌‌های خود اولویت‌‌‌بندی کند، این درحالی است که می‌‌‌تواند انرژی موردنیاز خود را از طریق ایران تامین کند؛ اما متاسفانه تحریم‌‌‌ها مانع از این شده است.شافعی، رئیس اتاق ایران نیز به اقدامات خوبی که برای افزایش مناسبات ایران و پاکستان شروع شده اشاره و اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر موافقت‌‌‌نامه تجارت آزاد اجرایی شود.او از امضای تفاهم‌نامه برای تشکیل شورای بازرگانی و امضای تفاهم‌‌‌نامه داوری و حل اختلافات احتمالی بین فعالان اقتصا‌‌دی دوکشور خبر داد. شافعی همچنین با نگاهی به تجارت غیررسمی و فعالیت تجار غیرحرفه‌‌‌ای در ارتباط بین ایران و پاکستان و آسیب‌‌‌هایی که به تجارت دوکشور وارد کرده است، تشکیل شورای بازرگانی را حرکتی برای حل این معضل مهم عنوان کرد.