به گزارش «شاتا»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تاکید بر اینکه لازم است تغییر نگاه در بخش کشاورزی و تولید محصولات اتفاق بیفتد، گفت: باید بتوانیم هم غذای کشور را تامین کنیم و هم به امنیت غذایی توجه داشته باشیم. یکی از محورهای ما در وزارت صمت در راستای اهمیت‌دادن به تولید تجهیزات کشاورزی این است که به توسعه فناوری و ماشین‌آلات در این حوزه کمک کنیم. سیدرضا فاطمی‌امین از برنامه وزارت صمت برای حرکت به سمت صادرات ماشین‌آلات به جای محصولات خام کشاورزی از قبیل صیفی‌جات، رب و... خبر داد و افزود: خیلی از کشور‌ها در سطح بین‌الملل می‌توانند اقلام خام صادر کنند؛ اما در صورتی می‌توانیم صادر‌کننده برتر باشیم و در معاملات بین‌المللی به ایفای نقش ایفا بپردازیم که محصولاتی را صادر کنیم که کمتر کشوری توانایی صادرات آن را دارد.

وی با اشاره به اینکه صادرات اقلام خام برای ما پول می‌آورد؛ اما قدرت نمی‌آورد، گفت: یکی از این حوزه‌ها ماشین‌سازی است و یکی از اهداف ما در توجه به صنعت ماشین‌آلات کشاورزی این است که بتوانیم نقشی را که در زمینه امنیت غذا ایفا می‌کنیم، به‌عنوان تامین‌کننده ماشین‌آلات نیز ایفا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هدف دوم ما این است که در زمینه‌هایی که احساس می‌کنیم امکان ظرفیت صادراتی داریم، فعال شویم. فاطمی‌امین در این خصوص به صادرات تراکتور به سوریه و بلاروس اشاره کرد و گفت: استقبال این کشورها از صادرات تراکتور خوب بوده است.

وزیر صمت با اشاره به ظرفیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه گفت: می‌توانیم صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را به بخش ماشین‌آلات کشاورزی هم اختصاص دهیم.

فاطمی‌امین، تامین مالی فروش ماشین‌آلات را امر مهمی دانست و افزود: طبیعتا بخش کشاورزی به لحاظ مالی قدرت و توانمندی خرید نقد تجهیزات را ندارد. در همین مدت کوتاه رایزنی‌هایی را آغاز کرده و با معاون کمیته امداد صحبت کرده‌ایم تا ۳‌هزار فقره وام اشتغال‌زایی کمیته امداد را به خرید تراکتور اختصاص دهند.

وزیر صمت در ادامه این نشست به سوالات و مسائل فعالان حوزه ماشین‌آلات پاسخ داد و از آنها خواست تا چالش‌های پیش‌روی این حوزه را مطرح کنند تا بتوان در یک‌ماه آینده با کار اشتراکی به نقشه راه و جمع‌بندی در این حوزه رسید.

 برگزاری مزایده بیش از ۵‌ هزار معدن

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مزایده ۵هزار و ۴۳۹معدن و محدوده اکتشافی که آغاز شد، یک بسته سرمایه‌گذاری است که شامل معادن کوچک و متوسط می‌شود؛ چون عمده معادن بزرگ واگذارشده و فعال هستند.

فاطمی‌امین درباره تاخیر و تعلل گواهی اکتشاف و پهنه‌‌‌ها و محدوده‌‌‌های اکتشافی نیز بیان کرد: این تاخیر و تعلل نیست، بلکه در مرحله نخست تمرکز کردیم که چرا تاکنون واگذاری معادن موفق نبوده است. وی گفت: بار‌‌‌ها در موارد متعددی با این موضوع مواجه بوده‌ایم که برخی از معادن واگذار شده‌اند و کسانی هم در مزایده برنده شده‌اند، اما معادن فعال نشده‌اند.

فاطمی‌امین افزود: اولین کاری که انجام دادیم، این بود که آسیب‌شناسی انجام دادیم. یکی از نکات این است که کسانی که می‌خواهند کار اکتشاف و بهره‌برداری از معادن را انجام دهند، باید صلاحیت فنی داشته باشند.

وزیر صمت افزود: قبل از این فقط صلاحیت مالی مطرح بود و فردی که مبلغی را سپرده‌گذاری می‌‌‌کرد یا توانمندی مالی داشت، قیمتی می‌‌‌داد و معدن را دریافت می‌‌‌کرد؛ اما خودش فرآوری نمی‌‌‌کرد و شبه‌دلالی پیش می‌آمد که این باعث می‌‌‌شد معدن فعال نشود.

فاطمی‌امین گفت: در مرحله اول این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و به‌طور مشخص تمام مقررات حوزه معدن را که بیش از ۳۲۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بود، به‌طور یکپارچه در قالب یک دستورالعمل منتشر کردیم.

وی با اشاره به بحث بسته‌های سرمایه‌گذاری، گفت: خیلی وقت‌‌‌ها یک‌معدن آنقدر کوچک است که کسی در مزایده شرکت نمی‌‌‌کند و اگر شرکت کند و بعد وارد کار شود، می‌‌‌بیند که مقیاس اقتصادی ندارد و معدن باز هم غیرفعال می‌‌‌ماند.

وی ادامه داد: در این موضوع بعضی از معادن را با هم ترکیب کردیم. مثلا چند گواهی اکتشاف، چند پروانه اکتشاف و چند پروانه بهره‌برداری را با هم در یک بسته قرار دادیم و یکجا مزایده برگزار شد که این بسته باعث می‌شود کسی که برنده می‌شود، ترکیبی از یک‌سبد سرمایه‌گذاری داشته باشد و کار را اقتصادی انجام دهد.

فاطمی‌امین درباره انجام این مزایده در پایان دولت قبلی و توقف آن از سوی دادستان و تاخیر یکساله وزارت صمت در اجرای این مزایده گفت: تاکید دارم که تاخیر و تعللی در کار نیست؛ چرا که آن موقع این واگذاری‌‌‌ها با سرعت عملی که شاید غیر‌منطقی بود مطرح شد؛ اما قطعا اگر کار را دقیق و حرفه‌‌‌ای انجام ندهیم، وقتی جلوتر برویم کار‌‌‌هایی صورت می‌گیرد که باید واگذار کنیم و باعث می‌شود دوباره به خانه اول برگردیم.

وی افزود: در خیلی از موارد به‌خصوص در واگذاری‌ای که در اصل ۴۴ آمده واگذاری صورت گرفته، اما چون دقیق و درست نبوده، دوباره با مشکلات بیشتری به دولت برگشته است، یک واحد تولیدی سرپا بوده مثلا ۴۰۰کارگر داشته، واگذار شده و کلی بدهی ایجاد کرده و مشکلات فروش و تولید ایجاد شده و دوباره به دولت برگشت داده شده است و اکنون باید دولت دوباره هزینه کند تا آن را سرپا کند.

وزیر صمت گفت: در این مدت معادن دیگری را که قابلیت داشتند شناسایی کردیم؛ هرچند مزایده‌‌‌ها هم تعطیل نبود و در این مدت هر سه‌ماه یک‌بار مزایده‌‌‌ها برگزار می‌‌‌شد، اما تلاش بر این بود که اینها بسته سرمایه‌گذاری شوند و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها را اصلاح کنیم و بعد واگذاری به‌طور درست و اصولی انجام شود که این موضوع زمان‌بر شد، اما این‌گونه نیست که تعلل صورت گرفته باشد. فاطمی‌امین افزود: نکته مهم این است که در عمده ذخایر و معادن، تقریبا معدن بزرگی غیرفعال نیست و تمامی این ۵‌هزار مزایده که برگزار می‌شود معادن کوچک و متوسط هستند که شاید سهم زیادی در تولید ندارند؛ اما سهم قابل‌توجهی در اشتغال دارند.