کارشناسان نیز با تایید این موضوع، معتقدند که مقدار این کسری در سال جدید افزایش نیز می‌‌‌یابد؛ زیرا میادین نفت و گاز، به‌موازات برداشت منابع، دچار افت بازدهی می‌‌‌شوند و به‌تدریج، تنها با فناوری‌‌‌های نوین در کنار تزریق سرمایه، می‌‌‌توان سطح پیشین تولیدات در این میادین را حفظ کرد. به عبارت دیگر همان گونه که در تابستان با بحران برق روبه‌‌‌رو می‌‌‌شویم، با افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی، در زمستان نیز کمبود گاز یکی از بحران‌های کشور است. استفاده نیروگاه‌‌‌های حرارتی از گاز موجب برخی مشکلات می‌شود؛ به طوری که چند سال پیش هم این اتفاق رخ داد و کسری گاز موجب شد نیروگاه‌‌‌های حرارتی ناچار شوند با استفاده از مازوت، برق حوزه مورد نظر خود را تولید کنند که دردسرهایی مثل آلودگی هوای کلان‌شهرها را دارد. البته این تنها معضل به‌کارگیری نیروگاه‌‌‌های حرارتی نیست. در همان برهه، به‌جز ورود آلاینده‌‌‌های زیست‌محیطی به هوا، برخی از استان‌‌‌های شمالی مجبور شدند از گاز وارداتی کشورهای همسایه استفاده کنند. در آن زمان حتی فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص خاموشی‌‌‌های زمستانه هشدار داد و اعلام کرد که مجبوریم از مازوت استفاده کنیم؛ ماده‌ای که هوا را آلوده می‌کند، در غیر‌این‌صورت باید منتظر خاموشی‌‌‌های زمستانه باشیم.

اظهارات رسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی نشان می‌دهد که جعبه‌ابزار مهار موقت خاموشی‌‌‌ها، افزایش ۴‌هزار و ۳۰۰مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی، اجرای ۹۴‌هزار مگاوات برنامه تعمیراتی، نصب و راه‌‌‌اندازی یک‌واحد جدید نیروگاهی در مدت چهارماه و ثبت بیشترین میزان تولید برق سالانه بود. به گفته پیشاهنگ، ظرفیت نیروگاه‌‌‌‌‌‌های حرارتی از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۴هزار و ۳۰۶مگاوات افزایش یافته که این رقم از طریق احداث ۲۰واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۳‌هزار و ۲۷۱مگاوات و ارتقای توان و رفع محدودیت تولید ۲۸۶واحد نیروگاهی موجود به ظرفیت ‌هزار و ۳۵مگاوات به دست آمده است. پیش از این هم آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به این اعداد و ارقام وعده داده بود که قرار نیست صنعت برق همیشه پذیرای ناترازی و بحران باشد. کردی اعلام کرده بود که تا انتهای سال بعد، ۳۵‌هزار مگاوات به ظرفیت شبکه افزایش می‌‌‌یابد تا ناترازی‌‌‌ها رفع شود. طبق گفته‌‌‌های مدیرعامل توانیر، از ۳۵‌هزار مگاوات ظرفیت جدید، ۱۰‌هزار مگاوات از محل تجدیدپذیرها، ۱۵‌هزار مگاوات از محل دولت و ۱۰‌هزار مگاوات هم از محل صنایع تامین خواهد شد. بنابراین می‌‌‌توان گفت که دواقدام مهم وزارت نیرو برای گذر از پیک تابستانی برق در سال‌جاری و سال جدید، افزایش عرضه و کنترل تقاضا بوده است. اما این راهکار تا همیشه پایدار است؟ آن‌طور که که گزارش رسمی وزارت نیرو اذعان دارد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق از سال ۹۰ دچار کاهش قابل‌توجهی شده است. فعالان بخش خصوصی بارها گلایه کرده‌‌‌اند که نظام اقتصاد انرژی تکلیفی و بدهی‌‌‌های معوقه این بخش از دولت، موجب شده است تا آنان انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت برق را از دست بدهند. بنابراین و طبق همین سناریو، دو مانع بزرگ وزارت نیرو برای تامین پایدار برق شبکه، کمبود گاز و نارضایتی بخش خصوصی از سیستم اقتصاد انرژی در کشور است.

رسول پیشاهنگ، با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی با اجرای این پروژه‌‌‌ها از مرز ۷۲‌هزار مگاوات عبور کرده است، ادامه داد: براساس برنامه‌‌‌ریزی صورت‌گرفته با سنکرون واحدهای جدید نیروگاه‌‌‌های دوکوهه، راشد تربت‌‌‌حیدریه، فولاد بوتیا، زاهدان۳، فردوسی و... میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی به حدود ۵‌هزار و ۳۵۷مگاوات خواهد رسید.وی اظهارنظر کرد: به این ترتیب با احتساب تمامی اقدامات صورت‌گرفته در بخش صنعت برق حرارتی و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های ایران طی یک‌سال اخیر به رقم ۶‌هزار مگاوات رسیده که در تاریخ صنعت برق کشورمان این میزان افزایش ظرفیت بی‌‌‌سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شد، گفت: امسال برای نخستین بار حدود ۹۴‌هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌‌‌سازی نیروگاه‌‌‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا در زمینه تعمیرات نیروگاهی نیز رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.پیشاهنگ بیان کرد: اجرای به‌موقع برنامه‌‌‌های تعمیراتی و آماده‌‌‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌‌‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸‌درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم‌تکرار تجربه تلخ خاموشی‌‌‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم. همچنین در جریان برنامه تعمیرات نیروگاه‌‌‌های حرارتی حدود ۱۴۰‌هزار قطعه موردنیاز نیروگاه‌‌‌ها برای تکمیل فرآیند تعمیرات از جمله پره‌‌‌های توربین‌‌‌ گازی، روتور توربین بخار، کنترل توربین گازی و تجهیزات ابزار دقیق بومی‌‌‌سازی شده است. مدیرعامل برق حرارتی افزود: نیروگاه‌‌‌های حرارتی کشورمان در دولت سیزدهم تا مردادماه امسال بیش از ۳۴۸میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده‌‌‌اند که به طور معمول بازه زمانی ساخت چنین واحدهایی حدود ۱۲ تا ۱۴ماه است که با این اقدام رکورد جدیدی در فرآیند ساخت واحدهای نیروگاهی به نام کشورمان ثبت شده است.

برنامه‌‌‌های برق حرارتی برای پیک تابستان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه‌‌‌های صنعت برق حرارتی برای پیک تابستان سال آینده، گفت: براساس برنامه‌‌‌ریزی صورت‌گرفته از نیمه شهریورماه امسال برنامه تعمیرات نیروگاه‌‌‌های حرارتی آغاز خواهد شد. به‌منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار تابستان سال آینده بیش از ۱۰۷‌هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در قالب ۷۳۵پروژه در دستور کار قرار گرفته تا پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان سال آینده بتوانیم تمامی واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید قرار دهیم. همچنین برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده مقرر شده است تا ظرفیت نیروگاه‌‌‌های کشور ۶‌هزار مگاوات افزایش یابد که بیش از ۳‌هزار و ۵۰۰مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌‌‌های بخش خصوصی و دولتی است و مابقی آن توسط نیروگاه‌‌‌های صنایع، تجدیدپذیر و تولید پراکنده محقق خواهد شد.وی با اشاره ثبت رکورد جدید افزایش ظرفیت واحدهای حرارتی با بهره‌برداری از ۴هزار و ۳۰۶مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، گفت: با احتساب احداث ‌هزار و ۵۱مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا پایان شهریور به رکورد ۵‌هزار و ۳۵۷مگاوات در افزایش نیروگاهی خواهیم رسید. سال گذشته ۳۴۸میلیارد کیلووات ساعت تولید در نیروگاه‌های کشور ثبت شد که معادل ۹۵‌درصد کل انرژی تولیدی است.مدیرعامل برق حرارتی با اشاره به ثبت رکورد جدید ساخت واحدهای نیروگاهی با نصب یک‌واحد گازی جدید نیروگاه در مدت هشت‌ماه افزود: تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌‌‌های حرارتی در دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۸‌درصد از جمله اقدامات بوده است. انجام تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به میزان ۹۳هزار و ۶۴۱مگاوات برای اوج بار ۱۴۰۱ از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ نیز رکورد به ثبت رساند.  وی با بیان اینکه ۹۵‌درصد برق کشور در نیروگاه‌‌‌های حرارتی تولید می‌شود، افزود: ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور ۸۸هزار و ۷۲۵مگاوات است که ۲/ ۸۱‌درصد ظرفیت را نیروگاه‌های حرارتی شامل می‌شوند. در تابستان گذشته ۹۸‌درصد تعمیرات نیروگاهی داشتیم که رکورد قابل قبول جهانی است.پیشاهنگ درباره تامین سوخت زمستانی گفت: به طور مداوم با پخش فرآورده جلسه داریم و پیش‌بینی لازم انجام شده و از دی و بهمن‌ماه نیاز سوخت را به وزارت نفت اعلام می‌کنیم. ۱۲سال پیش ما رکورد تولید ۴‌هزار مگاواتی را داشتیم که امسال این رقم ۵۰‌درصد بالاتر است.وی درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌‌‌ها یادآوری کرد: تمایل ما این است مصرف مازوت نداشته باشیم. طی ۱۰سال گذشته در تهران سوخت مازوتی مصرف نشده است.