به گزارش «شاتا»، سیدرضا فاطمی‌‌‌امین با بیان این مطلب افزود: در بند «و» تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، مقرر شده است که قیمت سوخت برای نیروگاه‌‌‌های خودتامین شرکت‌های تولیدی معادل قیمت سوخت برای نیروگاه‌‌‌های وزارت نیرو باشد. وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی باید کنتور جداگانه داشته باشند و لازم است هماهنگی‌‌‌های لازم از سوی سازمان‌های صمت استانی و شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی با ادارات گاز استانی و شهرستانی انجام شود. وی با اشاره به تصویب عدم‌افزایش قیمت گاز واحدهای تولیدی در هیات‌دولت، بیان کرد: این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مصوب شده است که قیمت گاز واحدهای تولیدی اضافه نشود و دریافت بهای گاز از واحدها بیشتر از نرخ مصوب، تخلف محسوب می‌شود. وزیر صمت با اشاره به الکترونیکی شدن بسیاری از کارها و راه‌‌‌اندازی سامانه‌‌‌ها، گفت: برای مثال ثبت‌سفارش اکنون الکترونیکی شده است و در بسیاری از مسائل نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان نیست که این موضوع فرآیندهای پیش‌‌‌روی صنعتگران و سرمایه‌گذاران را تسهیل کرده است. فاطمی‌‌‌امین با اشاره به اینکه رتبه‌‌‌بندی برای واحدهای تولیدی در دستور کار است، افزود: متناسب با این رتبه‌‌‌بندی، امتیازاتی به واحدهای تولیدی داده می‌شود که یکی از این امتیازات امکان دیدارهای سریع با وزیر و معاونان برای واحدهای تولیدی است. وی در خصوص مولفه‌های رتبه‌‌‌بندی، بیان کرد: توجه به دانش‌‌‌بنیان، اهمیت رشته فعالیت در تولید و معیارهای اشتغال در رتبه‌‌‌بندی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری وزارت صمت، تصریح کرد: در این طرح تمرکز بر افزایش ظرفیت‌‌‌های تولید و اشتغال در شهرهای کمتر برخوردار است تا زیرساخت‌‌‌های لازم برای توزیع متقارن صنعت و معدن فراهم شود. فاطمی‌‌‌امین با اشاره به راه‌‌‌اندازی سامانه ۱۲۴ برای تمام امور مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این سامانه پیش از این برای شکایت از قیمت‌ها بوده است؛ اما اکنون تمام مکاتبات مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق آن دریافت، بررسی و پیگیری می‌شود و این کانال ارتباطی ماست. وزیر صمت موافقت خود را با راه‌‌‌اندازی شهرک‌‌‌های صنعتی خصوصی اعلام کرد و ادامه داد: ضوابط شهرک‌‌‌های صنعتی بازنگری می‌شود تا هزینه‌‌‌های استقرار واحدها پوشش داده شود و پیگیری‌‌‌های لازم در این خصوص در حال انجام است. فاطمی‌‌‌امین با بیان اینکه سهمیه‌‌‌بندی در شمش، ورق و مقاطع فلزی برداشته شده است، گفت: عرضه تلفیقی برای فولاد در بورس کالا راه افتاده است و در حوزه پتروشیمی نیز به دنبال برداشتن سهمیه‌‌‌بندی هستیم و پیگیری‌‌‌های لازم در حال انجام است.

در ادامه این نشست، نخبگان و صاحبان صنایع به بیان مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌‌‌های خود پرداختند. اعمال معافیت‌‌‌ها و مشوق‌‌‌های مختلف برای حمایت از تولید، تامین زیرساخت‌‌‌های حمل‌‌‌و‌‌‌نقل و انرژی، حمایت از ظرفیت‌‌‌های صادرات، استقرار نماینده وزارتخانه در واحدهای تولیدی بزرگ برای کاهش بوروکراسی‌‌‌های اداری، استقرار اداره صمت در شهرستان اشتهارد و تسهیل حمل‌‌‌ونقل نیروی کار شاغل در شهرستان صنعتی اشتهارد از مهم‌ترین پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی نخبگان و صاحبان صنایع بود. همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری، توجه به صنایعی از جمله گردشگری و سلامت، شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران و مبارزه جدی با قاچاق کالا از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی نخبگان و صاحبان صنایع اشتهارد بود.

کمبود مواد اولیه واحدهای صنعتی البرز

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی البرز با کمبود مواد اولیه به‌ویژه در حوزه مواد پتروشیمی مواجه هستند. به گزارش «ایسنا»، سیدرضا فاطمی‌‌‌امین در جلسه شورای اداری استان البرز که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌‌‌های بالای استان البرز در حوزه صنعت اظهار کرد: این استان بیش از ۳‌هزار و ۵۰۰واحد صنعتی را در خود جای داده که فعالیت آنها می‌‌‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای عده زیادی باشد. وی در ادامه با اشاره به بخشی از مشکلات حوزه صنعت البرز افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی البرز با کمبود مواد اولیه، به‌ویژه در حوزه مواد پتروشیمی مواجه هستند.

وی با اشاره به معضل کمبود سرمایه در گردش بسیاری از واحدهای صنعتی عنوان کرد: اقدامات مناسبی برای حل این مشکل صورت گرفته است. فاطمی‌‌‌امین با بیان اینکه شهرستان اشتهارد با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است، اظهار کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان با کمبود ۳‌هزار نیروی کار کم مواجه‌اند. وزیر صمت با بیان اینکه طرح توسعه صنایع در البرز با مشکل مواجه است، بیان کرد: فعالان اقتصادی استان البرز خواستار اعمال معافیت مالیاتی به شعاع ۱۲۰کیلومتری هستند که باید اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.