به گزارش خبرگزاری مهر، محمود کمانی افزود: در هفته‌‌‌های گذشته مجوز احداث ۴‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را از شورای اقتصاد گرفتیم. وی بیان کرد: نگرانی دیگر مدل عقد قرارداد بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران برطرف شد و بازگشت سرمایه به چهارسال کاهش پیدا کرد. همچنین عدد فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌شود. کمانی تصریح کرد: در این مصوبه قیمت‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل‌‌‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام‌شده تولید ندارد.

وی افزود: در بحث نیروگاه‌‌‌های بادی هم تاییدیه‌های وزارت نیرو گرفته شده و امیدواریم این بحث هم مانند نیروگاه خورشیدی پیش‌برود.معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اقدام مهم برای همکاری با صنایع بزرگ مخصوصا در پیک تابستان داشتیم. در تفاهم‌نامه وزارت نیرو با وزارت صمت به صورت کلی ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه خودتامین از سوی صنایع تامین می‌‌‌شد. علاوه بر آن ۲‌هزار مگاوات هم تفاهم‌نامه امضا شد تا صنایع انرژی تجدیدپذیر تولید کنند و به شبکه تحویل دهند و ما معادل آن را به‌صورت پایدار به کارخانه‌‌‌ها تحویل دهیم و این تضمین را می‌‌‌دهیم که برق آن صنعت حتی در پیک مصرف قطع نشود. وی افزود: همچنین مشابه این تفاهم‌‌‌نامه با شهرک‌‌‌های صنعتی نیز آماده شده که‌ هزار مگاوات انرژی تجدید‌پذیر برای صنایع مستقر در شهرک‌‌‌های صنعتی به صورت خودتامین احداث شود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: اقدام بعدی پیش‌بینی بودجه برای این کار بود که خوشبختانه در دولت و مجلس تصویب شد. ان‌شاءالله در سال آینده احداث این ۴‌هزار مگاوات شروع می‌شود.

وی افزود: در حوزه اجرا تسهیل گرفتن مجوزها برای نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دادیم. اولین اقدام امضای تفاهم‌نامه با سازمان منابع طبیعی بود، در واقع به جای اینکه سرمایه‌گذار با این سازمان درگیر شود، خود ساتبا محل‌‌‌هایی را که مشکلی برای احداث نیروگاه ندارند، معرفی می‌کند و به‌سرعت مجوز صادر می‌شود. علاوه بر این، در تک‌تک استان‌‌‌ها با استاندارها برای تخصیص زمین محیط‌زیست و اتصال به شبکه‌‌‌های برق جلسه گذاشتیم و برنامه‌‌‌ریزی کردیم.کمانی گفت: به منظور مردمی‌سازی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر برنامه ۵۵۰هزار واحد ۵کیلوواتی پشت‌بامی داریم؛ این برنامه برای سال اول ۱۱۰‌هزار واحد است که از منابع فروش برق به خانواده‌‌‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخصیص پیدا می‌کند. در واقع خانواده‌‌‌های تحت پوشش این واحدها معرفی می‌‌‌شوند و به صورت وام‌‌‌های ده‌ساله نیروگاه احداث می‌شود که بخشی از درآمد حاصل از فروش آن به موسسه‌‌‌ای که تامین مالی می‌کند می‌رسد و بخشی از آن هم به خانواده‌‌‌های تحت پوشش اختصاص می‌یابد. با کمک دولت نرخ و زمان خرید را نیز بالاتر گرفته‌‌‌ایم تا بازگشت سرمایه سریع‌‌‌تر رخ دهد.