اتمام ارز دارویی در شهریور ۱۴۰۰

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به جلسه چندی پیش اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با معاون اول رئیس‌‌‌جمهور اشاره کرد و با بیان اینکه در این نشست، بر ضرورت نوسازی صنایع فعال داروسازی کشور تاکید شد، یادآوری کرد: مطالعات تحقیقی سندیکا در خصوص چگونگی تامین نیازهای تجهیزاتی واحدهای تولیدی دارو در کشور از حدود یک‌سال پیش آغاز شد و تا پایان بهمن‌‌‌ماه امسال، پروپوزال سندیکا در این باره نهایی خواهد شد و در اختیار معاون اول رئیس‌‌‌جمهور قرار خواهد گرفت تا دستورالعمل اجرایی آن صادر شود. عبده‌‌‌زاده در بخش دیگری از سخنانش، به وضعیت تامین ارز دارو اشاره کرد و با این توضیح که از شهریورماه امسال، تخصیص ارز ترجیحی به دارو قطع شده است، اظهار کرد: طبق مصوبات قبلی، امسال به میزان ۵/ ۲میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین نیاز دارویی کشور تخصیص داده شده بود که این میزان شهریورماه امسال به اتمام رسید. به گفته این فعال صنعت دارو، میزان ارز موردنیاز کشور برای تامین دارو، ۴میلیارد دلار در سال است. رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین از توافقات صورت‌گرفته برای تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی کشور خبر داد و افزود: بر این اساس مقرر شده است دوره ساخت ماشین‌‌‌آلات برای صنایع داروسازی کشور ۲۶ماهه شود. به گفته وی، این دستورالعمل از سوی بانک‌مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

افزایش حد اعتباری شرکت‌های دارویی

عبده‌‌‌زاده در خصوص نحوه تامین ریالی ثبت ‌‌‌سفارش‌‌‌های نیمایی توضیح داد: در این خصوص پیشنهاد شد تا ۹۰‌درصد زمان مبادله اسناد و ۱۰‌درصد مابقی نیز زمان ثبت‌سفارش، مدنظر قرار گیرد که بانک مرکزی این راهکار را پذیرفت و قرار شد از سوی این نهاد به بانک‌های عامل ابلاغ شود. وی همچنین در مورد راهکار افزایش حد اعتباری شرکت‌های دارویی گفت: در نشست با معاون اول رئیس‌‌‌جمهور این راهکار مطرح شد که با حفظ وثایق موجود، حد اعتباری شرکت‌های دارویی تا دوبرابر افزایش یابد که مورد پذیرش معاون اول قرار گرفت و مقرر شد بانک مرکزی دستورالعمل مربوط به آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کند. عبده‌‌‌زاده همچنین با اشاره به نشست اخیر اعضای هیات‌مدیره این سندیکا با وزیر صمت، تصریح کرد: در این جلسه توافق شد تا تمامی فرآیندهایی که قابل حذف یا واگذاری به تشکل‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و دانشگاه‌‌‌ها هستند، احصا و فهرست شوند.

افزایش پذیرش‌‌‌ها در رشته پزشکی

همچنین در یازدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، عباس حاجی‌‌‌آخوندی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به جلسه اخیر این شورا با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی خبر داد. وی یادآور شد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که میزان پذیرش‌‌‌ها در رشته پزشکی، طی پنج‌سال آینده به حدود ۳‌هزار نفر افزایش یابد. به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت نیز متعهد شد نسبت به افزایش جذب پزشکان اقدام کند و توزیع عادلانه پزشکان در تمامی مناطق کشور را در دستورکار قرار دهد.

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، تقاضای رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی برای تعیین‌تکلیف کالاها و تجهیزات پزشکی متروکه در گمرکات بود. ابوالفتح صانعی با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۹۷، روال بر این بود که اگر کالایی به مدت سه‌ماه و بیشتر در گمرکات باقی می‌‌‌ماند، به سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی منتقل می‌‌‌شد، افزود: در حال حاضر این مدت زمان به دوماه کاهش یافته و مدت تمدید نیز به یک‌ماه تقلیل پیدا کرده است. وی با این توضیح که کالاهای گروه‌یک که تجهیزات پزشکی جزو آن است، به دلیل محدودیت‌های ارزی و احتمال عدم ترخیص‌ به‌موقع ممکن است بیش از دو ماه در گمرکات باقی بمانند، یادآور شد: با توجه به کمبود نقدینگی بنگاه‌‌‌های این بخش، افزایش مدت زمان انتقال به سازمان فروش اموال تملیکی به سه‌ماه و تمدید تا دو ماه ضروری است.