در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی شد تقاضا به طور میانگین ۷/ ۲‌درصد تا سال ۲۰۲۴ رشد می‌کند، با این حال تاثیر پاندمی ویروس کرونا و قیمت‌های بالای انرژی هنوز نامعلوم است.

انتظار می‌رود منطقه جنوب شرق آسیا قوی‌‌‌ترین رشد تقاضا را برای برق داشته باشد که به طور میانگین ۵‌درصد در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ رشد می‌کند و پس از آن منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار دارد که شامل چین است و تقاضا برای برق این منطقه حدود ۴‌درصد در مدت مذکور رشد می‌کند که اندکی پایین‌تر از سطح پیش از شیوع پاندمی است. تقاضا برای برق در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین در فاصله سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ حدود یک‌درصد رشد می‌کند و مکزیک و کانادا بزرگ‌ترین رشد درصدی را خواهند داشت که به ۳ تا ۴‌درصد در سال می‌رسد. تقاضا برای برق در اروپا ۷/ ۱‌درصد در سال ۲۰۲۲ رشد می‌کند و سپس در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ثابت می‌ماند. انتشار دی‌اکسیدکربن از بخش نیرو پس از دو سال کاهش، ۷درصد در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و به رکورد بالایی رسید. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، رشد پایین‌تر تقاضا برای برق و رشد تولید نیروی کم‌آلاینده، رشد انتشار آلایندگی را به کمتر از یک‌درصد در سال در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ می‌‌‌رساند؛ اما آلایندگی‌ها باید به میزان قابل ملاحظه‌‌‌ای کاهش پیدا کنند تا هدف صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ محقق شود. بخش برق برای عمل به نقش خود در کربن‌زدایی سیستم نیرو باید بهبودهای بزرگی در بهره‌وری نیرو و تامین نیروی کم‌کربن صورت دهد. تولید نیرو با استفاده از سوخت فسیلی در سه‌سال آینده راکد می‌شود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تولید نیروی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۴، ۸‌درصد در سال رشد کند و ۹۰‌درصد از کل رشد تقاضا در مدت مذکور را تشکیل دهد. در بخش عرضه برق، عمده رشد عرضه تا سال ۲۰۲۴ در چین خواهد بود که نیمی از کل افزایش عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن هند با ۱۲درصد، اروپا با ۷‌درصد و آمریکا با ۴درصد قرار می‌گیرند.

افزایش مصرف در سال میلادی گذشته با کاهش عرضه گاز طبیعی و زغال‌سنگ همراه شد و به نوسان شدید قیمت‌های نیرو منجر شد که اثرات منفی بر تولید نیرو، خرده‌فروشی برق و کاربران نهایی در چین، اروپا و هند داشت.

شاخص قیمت برق آژانس بین‌المللی انرژی برای بازارهای برق عمده‌فروشی بزرگ در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شد و ۶۴‌درصد از میانگین دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نشان افزایش داد. در اروپا قیمت‌ها در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از چهار برابر شدند.