وضعیت بارشی حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی «نسبت به مرزی شرق» در آبان‌‌‌ماه امسال کمی بهتر است؛ به این معنا که میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای این حوضه آبریز اصلی ۴میلی‌متر است، اما در «مقایسه با دوره بلندمدت» که ۱۱میلی‌متر بارندگی داشته، کاهش ۶۴درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال، دو حوضه آبریز اصلی دریای خزر و قره‌‌‌قوم در آبان‌‌‌ماه، کمترین کاهش را نسبت به دوره بلندمدت دارند.

میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریای خزر ۳۷میلی‌متر است که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۳ساله که ۵۰میلی‌متر بارندگی داشته، از کاهش ۲۵درصدی برخوردار شده است.

برای حوضه آبریز اصلی قره‌‌‌قوم هم ۱۱میلی‌متر بارش در آبان‌‌‌ماه پیش‌بینی شده که در مقایسه با دوره بلندمدت که بارش ۱۵میلی‌متری داشته است، کاهش ۲۵درصدی را نشان می‌دهد.

  دو حوضه آبریز با کاهشی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد

میزان بارش در دو حوضه آبریز اصلی دیگر کشور شامل دریاچه ارومیه و خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان نیز نسبت به دوره بلندمدت تاریخی کاهش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد را تجربه می‌کند.

بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آبان‌‌‌ماه ۲۶میلی‌متر است، در حالی که این حوضه در دوره بلندمدت ۵۳ساله ۴۰میلی‌متر بارندگی داشته است. به این ترتیب، این حوضه، کاهش ۳۷درصدی را تجربه خواهد کرد.

اما میزان بارش آبان‌‌‌ماه حوضه آبریز اصلی خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان ۱۹میلی‌متر پیش‌بینی شده است. این درحالی است که در دوره بلندمدت این حوضه ۳۲میلی‌متر بارندگی داشته است و وضعیت جدید نشان از کاهش ۴۰درصدی بارش در این حوضه دارد.

در همین حال و با توجه به وقوع بارش‌‌‌ها در بیشتر مناطق کشور طی هفته گذشته و روزهای پیش‌‌‌رو، تغییر این آمارها دور از ذهن نیست.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش از این اعلام ‌‌‌کرده بود که وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ در بیشتر مناطق کشور توسط عمده مدل‌‌‌های جهانی، کمتر از مقادیر متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده که این کاهش، برای نیمه غربی کشور چشمگیرتر است.