رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی‌ بر اصلاح نظام تعرفه‌گذاری آب، برق و گاز گفت: با توجه به اینکه برای کار مهلت یک ماهه تعیین شده بود، هم وزارت نیرو و هم وزارت نفت در مدت تعیین شده آیین‌نامه اجرایی را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردند.

وزیر نیرو در تشریح دلیل ارسال این آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه گفت: مرجع عرضه آیین‌نامه‌های اجرایی احکام قانون بودجه سازمان برنامه است و در مواردی این سازمان راسا اقدام به صدور آیین‌نامه می‌کند و در مواردی به حکم قانون، سایر دستگاه‌ها پیشنهاد خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌دهند. اردکانیان در پاسخ به این سوال که آیا امیدوار به اصلاح نظام تعرفه‌گذاری آب و برق هستید، گفت: قطعا و حتما امیدواریم در قالب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شاهد اصلاح نظام تعرفه‌گذاری آب و برق باشیم.

 براساس جزئیات بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف  به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر‌یارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود. همچنین میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به‌اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تامین منابع جدید نداشته باشد. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه می‌شود و ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.