معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشستی با هیات کنیایی که فعالان حوزه کشاورزی این کشور بودند، ۶ پیشنهاد اجرایی را در راستای توسعه سطح مناسبات بین دو کشور مطرح کرد. به اعتقاد وی، استفاده از ظرفیت تهاتر و بانک‌های محلی دو کشور می‌تواند در این برهه زمانی موثر باشد.

محمدرضا کرباسی در این نشست گفت: در شرق آفریقا، کنیا جزو اقتصادهای مهم محسوب می‌شود و در حوزه کشاورزی، صیادی و شیلات نقش مهمی دارد. وی کنیا را عضو بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا و دارنده مهم‌ترین زیرساخت برای تسهیل فعالیت‌های بندری در این منطقه معرفی کرد و افزود: اقتصاد ایران و کنیا مکمل هم هستند. کشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصادی کنیاست و تولیدات عمده چای و قهوه این کشور در دنیا شناخته شده است. در حال حاضر متناسب با شرایط در کشت فراسرزمینی، ایجاد صنایع تبدیلی و فعالیت در بخش دام و گوشت فرصت سرمایه‌گذاری خوبی برای ایرانیان در این کشور مهیاست. کرباسی با بیان این مطلب که بخش خصوصی ایران با علاقه زیاد به دنبال توسعه مناسبات و تعریف پروژه‌های مشترک با کنیاست، تصریح کرد: به‌رغم علاقه برای توسعه همکاری‌ها در حال حاضر در زمینه حمل‌ونقل و امور بانکی دچار محدودیت هستیم. نبود پرواز مستقیم بین دو کشور مشکل اساسی است که از توسعه سطح مناسبات جلوگیری می‌کند. معاون بین‌الملل اتاق ایران حجم مناسبات بین دو کشور را در ۲۰۲۰ حدود ۵۷ میلیون دلار اعلام کرد که در این بین صادرات ایران به کنیا ۵۰ میلیون دلار و واردات ایران از کنیا ۷ میلیون دلار بوده است. بر اساس اظهارات وی، ایران می‌تواند نیاز کنیا را در بخش مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، گردشگری سلامت، دارو و مواد غذایی تامین کند. در مقابل کنیا می‌تواند نیاز بازار ایران را در حوزه کاکائو، قهوه، چای، غلات، محصولات غذایی و توایدات دامی تامین کند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در ادامه پیشنهادهایی را در راستای تقویت سطح مراودات بین ایران و کنیا مطرح کرد. به اعتقاد وی، استفاده از ظرفیت بانک محلی برای مبادلات پولی، بررسی امکان تهاتر کالا از طریق سیستم بانکی دو کشور، کشت فراسرزمینی، همکاری در واردات دام و گوشت قرمز، همکاری در حوزه معادن و تبادل هیات تجاری و مشارکت در نمایشگاه‌ها برای شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر، اقداماتی هستند که در توسعه ارتباطات تجاری نقش بسزایی دارند. در ادامه کارولین گیچوکی، سرپرست هیات کنیایی با توجه به ظرفیت‌های موجود و علاقه مشترک برای بسط مناسبات با تمرکز بر بخش خصوصی اعلام کرد: ایران و کنیا می‌توانند از فرصت‌های موجود بهره ببرند؛ هرچند مشکلات و شکاف‌هایی هم در این بین وجود دارد.

به باور وی، ایران و کنیا می‌توانند کریدوری برای همسایگان خود باشند و از این ظرفیت برای دسترسی به کشورهای همسایه یکدیگر بهره ببرند.

گیچوکی تولیدات کنیا در زمینه‌های گوشت، قهوه، چای، آناناس، آواکادو و... را جزو ظرفیت‌های تولیدی این کشور معرفی کرد و افزود: در این سفر سه‌روزه بازارهایی را در ایران شناسایی و مذاکراتی هم آغاز کردیم. کنیا می‌تواند نیاز خود به سیمان، روغن‌، چرم و محصولات پتروشیمی را از طریق ایران تامین کند. هدف این است که در قدم اول کسب‌وکارها را در کنیا و ایران بشناسیم و براساس این ظرفیت‌شناسی عمل کنیم.