واحدهای صنعتی جدید در دام پیشرفت 20 درصدی

آمارهای تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تنها ۵ درصد از طرح‌های صنعتی در شرف احداث دارای پیشرفتی بیش از ۸۰ درصد هستند. تازه‌ترین برآورد وزارت صمت حاکی از آن است که یزد، اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین طرح‌های در دست تکمیل و مناطق آزاد تجاری از کمترین تعداد طرح‌ها برخوردارند. از آنجا که این طرح‌ها از طریق سامانه بهین‌یاب و نیز اعلام رسمی وزارت صمت امکان واگذاری جهت تکمیل و احداث و ورود به فاز تولید را دارند، شیوه تامین مالی، تکمیل پروسه توسعه و تکمیل طرح، تاثیر چشمگیری در افزایش سهم صنعت در اقتصاد و رشد بخش مولد کشور دارد.

جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد  تا پایان آذر ماه امسال ۷۲ هزار و ۳۳۵ طرح در دست اجرا است که بیش از ۷۳ درصد آنها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیشترین طرح‌ها در سه گروه کالایی «سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» و «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» در حال اجرا است.

به گزارش «ایسنا» براساس این آمار از بین ۷۲ هزار و ۳۳۵ طرح در دست اجرا تا پایان آذر امسال حدود ۵۲ هزار و ۹۰۴ طرح معادل ۷۳ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۵ هزار و ۵۶۵ طرح معادل ۵/ ۲۱ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، ۳۸۶۶ واحد معادل ۳/ ۵ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

همچنین بیشترین طرح‌های در دست اجرا طرح‌هایی با اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن است که ۴۶ هزار و ۲۶۱ طرح معادل بیش از نیمی از کل طرح‌ها را شامل می‌شود. ۱۹ هزار و ۵۵۷ طرح در دست اجرا نیز کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و تعداد طرح‌های با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کار کن و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز به ترتیب ۳۸۷۴ طرح و ۲۶۲۳ طرح بوده است.

مجموع اشتغال پیش‌بینی شده در طرح‌های در دست اجرا نیز بیش از دو میلیون و ۵۲ هزار نفر است که ۸۴۰ هزار و ۵۱۵ نفر از آنها در طرح‌هایی با بیش از ۱۰۰ کارکن و ۸۳۵ هزار و ۲۵۴ نفر از آنها در طرح‌هایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن مشغول خواهند شد. مجموع سرمایه در طرح‌های در دست اجرا تا پایان سال گذشته نیز بیش از ۱۱۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بیشترین طرح‌ها در گروه کانی‌های غیرفلزی

در این میان تا پایان آذر امسال، ۱۰ هزار و ۶۷ طرح در بخش «سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی»، ۸۰۳۴ طرح در بخش «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» و ۷۳۸۰ طرح در بخش «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» در دست اجرا بوده و این سه بخش بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص دادند. کمترین طرح‌ها نیز به بخش‌های «جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب»، «تحقیق و توسعه» و «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» اختصاص دارد که به ترتیب یک، یک و ۱۹ طرح در آنها در دست اجراست.

یزد، اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین تعداد طرح و مناطق آزاد دارای کمترین طرح

در میان استان‌ها نیز از بین ۷۲ هزار و ۳۳۵ طرح در دست اجرا، ۶۰۳۳ طرح در یزد، ۵۳۸۷ طرح در خراسان رضوی و ۵۲۰۷ طرح در اصفهان در دست اجراست که بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص دادند. اما منطقه آزاد چابهار شش طرح، منطقه آزاد کیش ۱۰ طرح و قشم ۱۲ طرح در دست اجرا دارند که کمترین تعداد این طرح‌هاست. سایر مناطق آزاد یعنی منطقه آزاد اروند، ماکو، انزلی و ارس نیز ۲۹، ۵۶، ۵۵ و ۱۷۹ طرح در دست اجرا دارند که به نسبت تعداد کمی است. آمارهای قبلی وزارت صمت هم حاکی از این بود که وضعیت تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید در این نواحی، بهره‌برداری از واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین واحدهای فعال صنعتی در  ۷ ماهه امسال خوب نیست؛ هرچند برای اطمینان از این نتیجه‌گیری لازم است مناطق آزاد نیز آمارهای خود را به روز و منتشر کنند. این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری‌های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغال‌زایی راه‌اندازی شده‌اند.