به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس قبادی افزود:‌در حدود ۲ ماه گذشته، چهار میلیون تن انواع کالا‌های اساسی از بنادر کشور تخلیه شده و به همین میزان موجودی در بنادر کشور داریم که این میزان، جدا از کالا‌های در حال ورود و روی کشتی‌ها است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین با اشاره به واردات ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰میلیارد دلار از ابتدای سال گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش یافته، اما شاهد افزایش ۱۰ درصدی واردات کالا‌های گروه یک و ۲۲ هستیم که کالا‌های مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات است.

وی افزود: از سویی کالا‌های گروه‌های ۲۶ و ۲۷ که کالا‌های غیر‌ضروری هستند از نظر وزنی رشد منفی ۲۳ درصدی داشته‌اند که مقایسه این دو آمار، نشان می‌دهد واردات کشور به‌سوی واردات مواد اولیه مورد‌نیاز کارخانجات و کالا‌های اساسی موردنیاز مردم سوق یافته است.

قبادی همچنین در خصوص کمبود روغن و خبر عرضه آن با کارت‌ملی گفت: توزیع روغن با کارت‌ملی یک شیطنت بوده و چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است که در ماه گذشته بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و... دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل‌گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع به‌وجود آمد.

قبادی ادامه داد: مصرف اکثر خانوار‌ها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد، اما افزایش تقاضای روغن مایع موجب شد بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد نیز به این بخش تخصیص یابد که موجب کسری در تولید روغن جامد هم شد. با تخصیص سهمیه به صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند و عرضه به میزان کافی آن، به‌زودی بازار روغن هم به تعادل می‌رسد. قیمت روغن در سال آینده به هیچ‌وجه افزایش نخواهد یافت و عرضه این محصول به میزان مورد‌نیاز همچنان ادامه خواهد داشت.